همکاری فائو با سازمان جنگل‌ها برای مدیریت حوضه‌های آبخیز/ ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری


نماینده فائو ضمن اشاره به همکاری این سازمان با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری در کشور خبر داد.

به گزارش سادس، یوکا مارکینو امروز در نشست رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با نمایندگان فائو در زمینه مدیریت جامع آبخیزداری اظهار کرد: اهداف اصلی همکاری فائو با دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای  برنامه جامع مبتنی بر کاهش ریسک و مخاطرات، سه محور اصلی دارد.

وی ادامه داد: این سه محور اصلی عبارتند از انجام روش‌شناسی مدیریت جامع حوضه آبخیز، روش‌شناسی و نظام پایش و ارزیابی ریسک و مخاطرات چندگانه، آسیب‌پذیری جوامع در حوضه‌های آبخیز و تدوین برنامه‌های کاهش مخاطرات.

نماینده فائو با اشاره به اینکه خروجی نهایی اقدامات ما بهبود معیشت جوامع، کاهش کمبود آب و کاهش آسیب‌پذیری در حوضه‌های آبخیز است، گفت: لازم است که نهادهای ذی‌ربط مدیریت ریسک را در برنامه‌های مدیریت جامع خود لحاظ کنند.

مارکینو افزود: از دستاوردهای مهم همکاری فائو با سازمان جنگل‌ها در حوضه‌های آبخیز افزایش تاب‌آوری جوامع در مقابل کمبود آب و بهبود وضعیت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری 11 ایستگاه ارزیابی آبخیز در کشور دارد، اظهار کرد: این ایستگاه‌ها هنوز دستی هستند و لازم است که به ایستگاه‌های اتوماتیک تبدیل شوند.

نماینده سازمان فائو همچنین در ادامه از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در حوضه آبخیزداری خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی این است که اطلاعات بخش‌های مختلف و استان‌ها جمع‌آوری شده و در این بانک ذخیره شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازدید فائو از حوضه آبخیز سد شیرین دره در خراسان شمالی مشخص شد که سطح فعالیت سازمان جنگل‌ها در این حوضه آبخیز مطلوب است و ما باید به بخش مدیریت ریسک در این زمینه بپردازیم.

در ادامه این نشست خلیل آقایی ـ رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ـ گفت: عملیات آبخیزداری حلال بسیاری از مشکلات در کشورهایی است که با کمبود آب یا خطرات سیل مواجه هستند.

وی ادامه داد: امروز ما در کشور با دو مشکل کمبود آب و خسارت‌های سیل مواجه هستیم که سبب مهاجرت، از بین رفتن خاک و حتی جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان با اشاره به اینکه اگر بحث کاهش خطرات و ریسک را در حوضه‌های آبخیز داشته باشیم می‌توانیم از خسارت‌های زیادی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: حتی اگر بتوانیم از این آب‌های کم به بهترین شکل استفاده کنیم انسان‌ها را در حوضه آبخیز برای ادامه زندگی و فعالیت امیدوار کرده‌ایم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *