والیبال، امید نخست رشته‌های تیمی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸


تیم ملی والیبال ایران

تیم‌ ‌ملی والیبال ایران پس از کسب مدال طلا و پایان دادن به سلطه چشم بادامی‌ها در دوره گذشته بازی‌های آسیایی برای دفاع از عنوان قهرمانیش راهی بازی‌های آسیایی اندونزی خواهد شد.

به‌ گزارش ‌سادس، والیبال ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی که در سال ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی برگزار شد در بین تمامی رشته‌های تیمی کاروان ایران موفق شد دست به کار بزرگی بزند و پس از چهار دوره به سلطه چشم بادامی ها در این بازی‌ها پایان دهد و به مدال طلای خوش رنگ بازی‌های آسیایی دست یابد تا بتواند پس از درخشش در دهه اخیر در سطح جهان این مدال ارزشمند را نیز به کارنامه افتخاراتش ‌اضافه کند. از همین رو تیم‌ ‌ملی والیبال ایران برای تکرار عنوان قهرمانی دوره گذشته و از طرفی برای اثبات قدرت بلامنازعش بر والیبال قاره کهن با تمام توان عازم جاکارتا خواهد شد تا با هدایت ایگور کولاکوویچ بتواند دومین مدال طلا و ششمین مدال والیبال در تاریخ بازی‌های آسیایی را کسب کند.

والیبالیست‌های ایران در حالی هفته‌ آینده عازم اندونزی خواهند شد که از همان دوره نخست حضور والیبال در بازی‌های آسیایی عملکرد درخشانی داشتند و حتی در ۱۹۵۸ توکیو موفق شدند پس از ژاپن بر سکوی نایب قهرمانی بایستند. در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی که ژاپن از قدرت‌های والیبال جهان به شمار می رفت و حتی فینال  المپیک را نیز تجربه کرد همواره بر سکوی قهرمانی بازی‌های آسیایی می‌ایستاد و در پنج دوره ابتدایی به صورت متوالی عنوان قهرمانی را کسب کرد که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. پس از عدم موفقیت والیبال ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۲، چهار سال بعد و در ۱۹۶۶ بانکوگ ایران موفق شد پس از ژاپن و کره جنوبی به مدال برنز دست یابد.

پس از درخشش والیبال ایران در ادوار ابتدایی بازی‌های آسیایی متاسفانه در سال‌های بعد به دلیل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این رشته همانند دیگر رشته‌ها دچار افت محسوسی در سطح بین‌المللی شد و همین مسائل باعث شد تا پس از این رکود سال‌ها زمان ببرد تا دوباره والیبال ایران به سطح اول آسیا باز گردد به طوری که پس از گذشت بیش از ۳۰ سال و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی نسل درخشانی از والیبالیست‌ها همچون ترکاشوند، منظمی، محمودی و اکبری توانستند در میان حیرت همگان بالاتر از ژاپن بر سکوی نایب قهرمانی بایستند. با پیشرفت پر شتاب والیبال ایران از سال ۲۰۰۹ با حضور ولاسکو نسل طلایی مشکلی از بازیکنانی مانند نادی، معروف،‌ موسوی، محمودی، غفور و ظریف تقریبا هر کار غیر ممکنی در این رشته را در سطح آسیا ممکن کردند به طوری که پس از کسب عنوان نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو موفق شدند پس از ۵۶ سال به سلطه چشم بادامی‌ها در والیبال بازی‌های آسیایی پایان دهند و به مدال طلای ۲۰۱۴ اینچئون دست یابند.

در تاریخ حضور والیبال در بازی‌های آسیایی تیم‌ ‌ملی ایران موفق شده است در مجموع پنج مدال را که شامل یک مدال طلا در سال ۲۰۱۴، سه مدال نقره در سال‌های ۱۹۵۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ و یک مدال برنز در سال ۱۹۶۶ کسب کند تا پس از تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و چین در رده چهارم پر افتخارترین تیم‌های والیبال ادوار بازی‌های آسیایی قرار داشته باشد.

در این بین ژاپن با کسب هشت مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز پر افتخارترین تیم است و کره جنوبی و چین با سه مدال طلا در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما یکی از نکات جالب توجه دیگر آن که در تاریخ والیبال در بازی‌های آسیایی تاکنون هیچ تیمی به غیر از ژاپن، کره جنوبی، چین و ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده اند که این خود نشان از اهمیت والیبال برای قدرت‌های این رشته در بازی‌های آسیایی دارد.

با توجه به اهمیت مدال والیبال برای تیم‌های قدرتمند آسیا در حالی که قرار بود تیم‌ ‌ملی “ب” به دلیل تعدد تورنمنت‌ها به بازی‌ها اعزام شود در اقدامی غیر منتظره وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد  که تیم‌ ‌ملی به جای تیم “ب” باز هم بازی‌های آسیایی می‌شود. پس از این تصمیم ایگور کولاکوویچ لیست ۱۴ نفره تیم‌ ‌ملی برای بازی‌های آسیایی را معرفی کرد که شامل افراد زیر است: سعید معروف، محمد طاهر وادی، محمد موسوی، علی شفیعی، امیر حسین توخته، سامان فائزی، میلاد عبادی پور، فرهاد قائمی، مرتضی شریفی ، محمد جواد معنوی نژاد، امیر غفور، صابر کاظمی، مهدی هرندی و محمد حضرت پور همچنین قرار است احمد ضیایی به عنوان همراه و ابراهیم فیروزی نیز به عنوان داور به بازی‌های آسیایی عازم شوند.

تیم‌ ‌ملی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی با تیم‌های پاکستان و مغولستان هم گروه است. رقابت‌های والیبال از هشت صبح تا بیست و نهم مرداد ماه آغاز خواهد شد اما ایران در روز نخست استراحت داد و در اولین دیدارش باید از ساعت ۱۶:۳۰ ، سی و یکم مرداد ماه به مصاف پاکستان برود و در دومین دیدارش ساعت ۹ صبح دوم شهریور رو در روی مغولستان قرار می‌گیرد. پس از پایان دور گروهی در سوم شهریور تیم‌ ‌ملی ایران چهارم شهریور و در آغاز دور حذفی به مصاف یکی از سه تیم عربستان، قرقیزستان و هند می‌رود.

همچنین دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی ششم و هشتم شهریور پیگیری می‌شود و در نهایت دهم شهریور بازی فینال و رده بندی برگزار خواهد شد.

برنامه رقابت های والیبال در بازی های آسیایی جاکارتا

مرحله تیم تیم تاریخ ساعت
گروهی ایران پاکستان ۳۱ مرداد ۱۶:۳۰
گروهی ایران مغولستان ۲ شهریور ۹:۰۰
حذفی ایران یکی از سه تیم عربستان، قرقیزستان و هند ۴ شهریور از ۸ صبح
یک چهارم نهایی ۶ شهریور از ۸ صبح
نیمه نهایی ۸ شهریور از ۱۳:۳۰
رده بندی ۱۰ شهریور ۹:۳۰
فینال ۱۰ شهریور ۱۷:۰۰

عملکرد مدالی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی مدال طلا مدال نقره مدال برنز
۲۰۱۴ اینچئون *
۲۰۱۰ گوانگژو *
۲۰۰۲ بوسان *
۱۹۶۶ بانگوک *
۱۹۵۸ توکیو *

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *