لزوم تدوین کلیات نظام آموزش و پرورش بر اساس چالش‌های موجود


مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: در پژوهش‌هایی که از پیش انجام شده ۱۱ چالش مطرح شده که باید در راستای این چالش‌ها کلیات نظام آموزش و پرورش را تدوین و تصویب کنیم.

به گزارش سادس، حجت الله بنیادی، نفس تدوین سند تحول بنیادین را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد، بازه زمانی است که بازنگری برای سند باید انجام شود. در بخش‌های مختلف کشور، چشم انداز ۲۰ ساله داریم اما برای سند تحول چه چشم اندازی لحاظ کرده‌ایم. از منظر اجرایی، سند تحول به عنوان مبنایی‌ترین برنامه حرکت آموزش و پرورش، در مواجهه با مسائل و تحولات روز به شکل مطلوب و شایسته پاسخگو نبوده است.

وی افزود: در همه دنیا سرمایه انسانی که بر اساس سرمایه اجتماعی بنا نهاده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. آموزش و پرورش در این پنج سالی که از اجرای سند می‌گذرد به چه میزان به موضوع منابع انسانی و مهمتر از آن معلم اهمیت داده است؟ قطعا در این بخش، ضعف‌های زیادی داریم. زیرا اگر وضعیت مطلوب بود، رضایتمندی معلم‌ها را داشتیم. توانمندی که آموزش و پرورش در تامین جایگاه اجتماعی و معیشت معلمان باید ایجاد می‌کرد، نتوانست لحاظ کند و این در حالی است که در دستگاه‌های دیگر این تحول رخ داده است.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: این رتبه‌بندی کار خوبی است اما این کار نباید به این قیمت اجرا شود که به عنوان حل مسئله معیشت لحاظ شود.

بنیادی با اشاره به فناوری اطلاعات و فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه معلم‌های کشور در این زمینه خیلی توانمند نشده‌اند و این کار باید توسط آموزش و پرورش و با کمک نهادهای دیگر انجام شود. در حال حاضر دانش آموزان در این زمینه از معلم‌ها جلوتر هستند. امروز از حضور دانش آموزان در فضای مجازی باید نگران باشیم زیرا معلم‌ها توانمندی لازم را برای حضور در فضای مجازی و هدایت دانش آموزان ندارند.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان به مدرسه صالح که در سند تحول آموزش و پرورش به آن اشاره شده پرداخت و گفت: آیا مدرسه صالحی که مدنظر سند تحول بوده فقط فضای فرهنگی کلاس بوده و یا فضای فرهنگی مدرسه بوده است؟ مدرسه صالح یکسری استانداردها دارد مثلا از بابت زلزله، چرا در زلزله کرمانشاه این همه مدرسه تخریب شد و باعث شد بچه‌ها در کانکس و چادر درس بخوانند؟ اگر طراحی ما درست و نظارت درستی بود آیا نباید آن صالح بودن و عمل صالح در سازنده و طراح مدرسه هم دیده شود.

وی با بیان اینکه باید یکی از مهمترین وظایف شورای عالی سیاستگذاران آموزش و پرورش برقراری پیوندها و انسجام باشد، عنوان کرد: آیا معلمان ورودی امسال ما به شکلی تربیت می‌شوند که کتابی که بنا است سال دیگر یا چهار سال بعد تالیف بشود را تدریس کنند؟ خیر، این ارتباطی که نیاز است وجود داشته باشد در سطوح بالادستی برقرار نکرده‌ایم و متاسفانه مدرسه با دانشگاه فرهنگیان ارتباط ندارد.

وی با بیان اینکه پژوهشی که در سال‌های قبل انجام شده، چالش‌های آموزش و پرورش را احصا کرده، عنوان کرد: از ۳۰ سال پیش ۱۱ چالش را مطرح کردند که ما در راستای این چالش‌ها باید کلیات نظام آموزش و پرورش را تدوین و تصویب کنیم، اما فقط نظام ارزشی؛ فلسفه حاکم بر تعلیم و تربیت موجود را در سند تحول آورده‌ایم و بقیه مباحث از جمله نظام آموزشی؛ برنامه‌ها و محتوای آموزشی، نظام تربیتی، شیوه‌های نظام مدیریت و تشکیلات اداری، شیوه‌های گزینش و تربیت معلم را نیاورده‌ایم.

بنیادی که در برنامه ای رادیو صحبت می‌کرد افزود: بیش از ۲۰ نهاد هستند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم با آموزش و پرورش و مدرسه در ارتباط هستند ولی در تدوین سند از دیدگاه‌های کارشناسی آنها کمتر استفاده کرده‌ایم و این یک کاستی است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *