آغاز پرداخت سود سهام عدالت/تعیین تکلیف سود سهام متوفیان

پوری‌حسینی گفت:رقمی که به حساب هر مشمول واریز می‌شود، یک سوم از سود متعلق به آنها است که سقف آن هم ۵۰ هزار تومان است.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میرعلی‌اشرف عبدالله‌ پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی امروز (سه‌شنبه ۱۹۹دی) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره نحوه توزیع سود سهام عدالت، اظهار کرد: طی دیدار رئیس جمهور با مسئولان وزارت اقتصاد نحوه توزیع سود سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد توزیع سود در سه نوبت به مشمولان سهام عدالت واریز شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی تأکید کرد: رقمی که به حساب هر مشمولی واریز می‌شود، تنها یک سوم از سود متعلق به آنها خواهد بود که سقف آن هم ۵۰ هزار تومان است؛ اما ممکن است برخی کمتر بگیرند.

پوری‌حسینی بیان کرد: در نوبت اول یک سوم مشمولان سهام عدالت به نسبت ارزش برگه سهام خود سود دریافت می‌کنند.

وی گفت: سود اولیه سهام عدالت برای افرادی که سهام شان را تا سقف یک میلیون تومان کامل نکرده اند ، ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شده است و مابقی افراد که صاحب یک میلیون تومان سهام عدالت هستند هم در مرحله اول ۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: در مرحله فعلی، یک سوم سود متعلقه به حساب مشمولان واریز می شود و مابقی سود سهام تا پایان اسفندماه به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

پوری حسینی با اشاره به ارائه گزارش سازمان خصوصی سازی با رئیس جمهور در روز گذشته گفت: همه  مقدمات برای ارائه سود سهام عدالت فراهم شده و رئیس جمهور با آغاز پرداخت آن موافقت کرده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سال گذشته شورای عالی اصل ۴۴، سازمان خصوصی سازی را مکلف کرد تا برای ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت صورتحساب صادر نماید که این کار انجام شده است و بر این اساس تا پایان شهریور ۹۶ فرصت داده شد تا فردی که علاقه‌مند است مابه التفاوت را تا سقف یک میلیون تومان بپردازد که در این میان فیش نیز برای مشمولان صادر شده است.

وی تصریح کرد: در مصوبه اسفند ماه شورای عالی سیاست های اصل ۴۴ مصوبه دیگری صادر شد که بر اساس آن سازمان خصوصی سازی مکلف شد سود مالی سال ۹۵ را از شرکت های سرمایه پذیر دریافت کرده و مستقیما به حساب مشمولان واریز کند و بر این اساس مقرر شد که از مشمولان شماره حساب دریافت شده تا سود سهام را به حساب آنها واریز کنیم.

به گفته پوری حسینی، کد شبا از مشمولان دریافت و در سیستم بانکی راستی آزمایی شده است که بر این اساس آن دسته از مشمولانی که کد شبای اشتباه ارائه داده بودند نیز مطلع و آن را اصلاح کردند و اکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر کد شبای خود را به سازمان اعلام کرده‌اند.

پرداخت۳۸۰۰ میلیارد تومان سود به مشمولان

وی اذعان کرد: در مهرماه مهلت ارائه کد شبا تمدید شد و در عین حال مشمولان می توانستند تا سقف یک میلیون تومان سرمایه خود را افزایش دهند ولی این مهلت تمدید نشد و از اوایل آبان به بعد زمینه مهیا بود تا سود به حساب مشمولان واریز شود و البته طرف دیگر ماجرا هم آن بود که برای سال مالی ۹۵ از ۴۹ شرکتی که مالکیت آنها به صورت قطعی به مالکان منتقل شده بود، مجامع‌شان نیز برگزار شد و ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود از این شرکت ها دریافت شد و اکنون ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پولی است که باید به مشمولان پرداخت شود؛ چرا که بخشی از رقم ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به افزایش سرمایه اختصاص یافته است.

پوری حسینی گفت: هر شرکتی ۴ ماه پس از پایان سال مالی اجازه خواهد داشت تا مجمع خود را برگزار کند و هشت ماه پس از آن فرصت دارد تا سود را به سرمایه گذاران بپردازد.

شرکتها یک سوم سود سهام را واریز کردند

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت ها تا اسفند سال ۹۶ فرصت دارند سود خود را به حساب مشمولان سهام عدالت واریز کنند و بر این اساس تصور ما بر این بود که شرکت ها پیش از موعد اتمام مهلت مقرر در واریز سود آن را به حساب مشمولان واریز کنند در حالی که اکنون تنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود شرکت های متعلق به مشمولان سهام عدالت به حساب کلی مشمولان واریز شده که سازمان خصوصی سازی دستور پرداخت آن را به تک تک مشمولان صادر خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: سازمان خصوصی سازی به صورت تدریجی سود برخی از شرکت ها را در حال وصول دارد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان وصول شده به حساب مشمولان واریز خواهد شد که بر این اساس برای آن دسته از مشمولانی که دارای یک میلیون سهم هستند یعنی یا مشمول تخفیف بودند که نباید الباقی را پرداخت می کردند و یا کسانی که خودشان ما به التفاوت را واریز کرده بودند، عملکرد سال مالی ۹۵ معادل ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد. ولی افرادی که کمتر از یک میلیون دارند کمتر از ۱۵۰ هزار تومانی سود دریافت خواهند کرد.

خرید و فروش سهام عدالت پس از تصویب لایحه آزادسازی

پوری‌حسینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مشمولان سهام عدالت چه زمانی قادر به خرید و فروش سهام در بازار سهام خواهند بود، اذعان داشت: ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت پس از پرداخت سود سهامداران در حال پیگیری است و با توجه به اینکه دولت این لایحه را به مجلس ارائه کرده، امیدواریم تا نمایندگان سریع‌تر تعیین و تکلیف مالکیت و انتقال این اوراق به نام مشمولان اقدام کنند.

وی افزود: در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی به دلیل عدم ظرفیت مناسب موضوع تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورسی مطرح شده است که به نظر می‌رسد، مجلس با این موضوع موافق بوده و یونیت‌های (واحد) صندوق‌های قابل معامله بورسی به مشمولان ارائه شود.

پوری‌حسینی تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس طی دو ماه آینده اصلاحات مربوط به قانون سهام عدالت را انجام دهند و آزادسازی و انتقال مالکیت با سرعت بیشتری صورت گیرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: افرادی که از امروز شماره شبای بانکی را وارد سایت سازمان خصوصی‌سازی کنند، پس از راستی‌آزمایی سودشان را دریافت خواهند کرد.

سود سهام متوفیان تا ۲ ماه آینده به وراث پرداخت می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره تعیین‌تکلیف سود سهام متوفیان گفت: در ۱۱۱ سال گذشته برخی از  مشمولان فوت کرده‌اند که باید با انجام یکسری اقدامات اداری و قانونی، سود سهام به وراث آنان پرداخت شود واگر بتوانیم به لحاظ هماهنگی فنی شناسایی وراث را انجام دهیم تا دو ماه آینده سود متوفیان را پرداخت می‌کنیم.

پوری‌حسینی گفت: سامانه‌ای طراحی می‌کنیم تا وراث گواهی حصر وراثت را ارائه کنند تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

وی افزود: این سود صرفا مربوط به سال مالی ۹۵ است که امیدواریم در سال ۹۷ هم سود سهام عدالت برای مشمولان مجدد پرداخت شود که در این راستا ممکن است سود از ۱۵۰ هزار تومان افزایش و یا کاهش یابد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *