سرطان سینه از تشخیص تا قطع عضو/ مبتلایان به سرطان سینه نباید احساس تنهایی کنند

حمیرا هوشمند، جراح عمومی و متخصص غدد لنفاوی در این باره گفت: آمارها نشان می‌دهند سرطان سینه در کل دنیا رو به افزایش است و البته به همان اندازه به دلیل استفاده از دستگاه‌های شفاف‌تر و آشنایی مردم با معاینات، میزان شناخت و آگاهی نیز افزایش یافته است.

وی افزود: سرطان سینه همیشه وجود داشته است، منتها از آنجایی که درد و علامتی ندارد در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و در مراحل بالا، هنگامی که شکل سینه تغییر پیدا می‌کرد، بیمار به پزشک متخصص مراجعه می‌کرد.

هوشمند در پاسخ به سوالی مبنی بر مهم‌ترین روش جلوگیری از ابتلا به این سرطان گفت: مردم باید آموزش ببینند تا به ارزش‌های معاینه سینه پی ببرند و در صورت لمس توده به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: تشخیص زودهنگام مهم‌ترین راه درمان سرطان سینه است. اگر تشخیص به سرعت صورت بگیرد، با نمونه‌برداری دقیق و کوچک می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

این متخصص سرطان سینه به ماموگرافی به عنوان روش دیگر درمان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از راه‌های تشخیص سرطان سینه ماموگرافی است. ماموگرافی سالیانه جان بسیاری را نجات می‌دهد. البته از آنجایی که گاهی توده موجود را نشان نمی‌دهد صد در صد نمی‌توان بر داده‌های آن تکیه کرد.

وی افزود: در کشورهای جهان به منظور غربالگری سن ماموگرافی ۴۰ سال به بالا در نظر گرفته می‌شود منتها در ایران و کشورهای جهان سوم این عدد به ۳۵ سال کاهش پیدا می‌کند.

هوشمند تاکید کرد که در صورت وجود توده ماموگرافی در سنین ۲۰ یا ۲۵ سال نیز توصیه می‌شود و بیمار بایستی آن را انجام دهد و در این باره ادامه داد: اگر معاینات در همان مراحل اولیه صورت گیرد، قطع عضو صورت نمی‌گیرد. مریض درمان می‌شود و بیمار می‌تواند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد.

این جراح عمومی درباره قطع عضو نیز گفت: در مواردی که ناچار باشیم و قطع عضو صورت گیرد، جراحی‌های مطمئن برای بازسازی عضو وجود دارد.

وی تصریح کرد: پروتز‌های لباس یا حتی لباس‌های مخصوص شنا از جمله امکاناتی است که درا ختیار این بیماران قرار می‌گیرد.

هوشمند با اشاره به اینکه بیماران تحت هیچ شرایطی تنها نمی‌مانند گفت: بیماران مطمئن باشند که بعد از عمل تنها نمی‌مانند و در همه موارد ما در کنار آنها هستیم.

وی درخصوص هزینه‌ها و داروهای این نوع سرطان گفت: داروهای این نوع سرطان در کشور موجود است و خدا را شکر ایران تنها کشوری است که به دستور مقام معظم رهبری سرطان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و در صورت تشخیص بیمار حتی در سنین بالا بیمه میشود

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *