برای رفع آلودگی هوا زورمان به پدرخوانده‌ها نمی‌رسد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ما برای رفع آلودگی هوا به پدرخوانده‌هایی مانند خودروسازها که معلوم نیست به کجا وصل هستند زورمان نمی‌رسد.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست که مهمان هفدهمین جلسه رسمی شورای شهر تهران بود در خصوص اقدامات انجام شده پیرامون مسئله آلودگی فضای شهر تهران گزارش خود را ارائه داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه خبرهای خوبی برای تهرانی‌ها خواهیم داشت، گفت: جمعیت تهران جمعیت فشرده ای است که این فشردگی عواقبی در پی دارد مثل آلودگی هوا، آب آشامیدنی و سایر مشکلات زیست محیطی که در گذشته همه این‌ها بررسی و عوامل آلوده کننده شناسایی شده است.

اراده‌ای برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد

وی افزود: متاسفانه اراده‌ای برای رفع آلودگی وجود ندارد و صحبت‌ها در این رابطه زیاد بوده و امروز نیاز داریم به سمت تصمیم‌گیری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دیروز در رابطه با مسائل محیط زیست خدمت رئیس جمهور بودم، ادامه داد: رئیس جمهور در همین خصوص چهار چیز از من خواست آلودگی کلانشهرها، پسماندها، ریزگردها و گرفتن حق آبه تالاب‌های کشور از وزارت نیرو که به نظرم دو مورد اول راحت‌تر باشد. رئیس جمهور به من گفت با نوبخت تماس بگیرید تا دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای حل موضوع پسماندها درخواست کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: وضعیت کلانشهرها از نظر آلودگی به علت بهبود وضعیت سوخت و حذف نفت از بنزین و کم شدن سریع آلایندگی‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است. امسال حدود 90 روز هوای آلوده داشتیم و این میزان در سال گذشته متوسط 95 روز بود که در مقایسه با سال 91 که 220 روز در سال آلایندگی داشتیم، وضعیت مناسب‌تر است.

وی اضافه کرد: در شهر تهران که در روز 10 میلیون و در شب 8 میلیون جمعیت دارد، رفع آلودگی برای ما کاری مشکل و برای شهروندان غیرقابل تحمل است، لذا بهتر است کمتر حرف بزنیم و اقدام عملی داشته باشیم.

کامیون‌های فرسوده عامل 30 درصد آلودگی هوای تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: 30 درصد آلودگی شهر تهران مربوطه به کامیون‌های فرسودهبا عمر بالای ده سال است که در شب تردد می‌کنند و متاسفانه هیچ کس آن‌ها را نمی‌بیند و چشممان را بستیم، بنابراین حل مشکلات سخت اما شدنی است.

وی ادامه داد: اگر از مصرف آب کم کنیم می‌گویند مشکل تولید کشاورزی پیش می‌آید و یا وقتی می‌خواهیم آلودگی تهران را حل کنیم، ممکن است بگویند باعث تعطیلی 5 کارخانه می‌شود. این ها مسئله است. بنابراین دولت و مدیریت شهری باید به این مسائل در کنار هم نگاه کنند و تصمیم بگیرند و اجرا کنند. ما وارد اجرا شدیم و تعارفی هم نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  کشور افزود: ما برای رفع آلودگی هوا به پدرخوانده‌هایی مانند صنعت خودروسازی که معلوم نیست به کجا وصل هستند، زورمان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: وزیر نفت به من گفت اگر در جایی مشاهده شد که پالایشگاه‌های وزارت نفت، بنزین غیراستاندارد تولید می‌کنند آن‌ها را تعطیل کنید و من در همین راستا مقرر کردم تا بازرسان ما به جای سر زدن به پالایشگاه‌ها، ساکن دائمی در آن جا بشوند و از تولید سوخت‌هایی که استاندارد لازم را ندارند جلوگیری شود، لذا لازم در این باره از سوی همه مسئولان اقدام عملی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بحث صنایع هم باید اقدامات جدی انجام شود. در جنوب تهران بوی بد می‌آمد و رئیس جمهور هم در رابطه با بوی بد اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) به من ماموریت ویژه داد که بعد از بررسی‌های لازم متوجه شدیم مربوط به 15 واحد صنعتی آلاینده است.

کلانتری ادامه داد: در چند منطقه جنوب شهر زباله‌ها را آتش می‌زنند که متعلق به دیروز و امروز نیست، لذا شهرداری و نیروی انتظامی بگویند که چه اقدامی در این رابطه کردند.

وی افزود: در جنوب شهر تهران لاستیک‌ها را آتش می‌زنند و آهن و فلز آن را برمی‌دارند که این دیگر بحث آلودگی ذرات نیست و از آن هم بدتر است و نیاز است که به طور جدی با آن برخورد شود. ما در همین راستا مدیر کل محیط زیست تهران را از مدیران قوی انتخاب کردیم تا بتوانند از بروز چنین مسایلی جلوگیری کنند.

کلانتری با اشاره به سهم بالای نیروگاه‌های تهران در بحث آلودگی هوا ادامه داد: هیچ نیروگاهی نباید مازوت سوز باشد، اما نیروگاه شهید رجایی این گونه است که این نیروگاه به تنهایی 20 درصد از سهم آلودگی تهران و کرج را بر عهده دارد که در این راستا وزیر نفت گفت نمی‌گذارم ادامه این جریان پیدا کند. همین وزیر صنعت هم اعلام آمادگی کرد تا واحدهای غیراستاندارد را تعطیل کنند، اما مشکلاتی وجود دارد مثلا 50 کارخانه آلاینده داریم که تعطیلی آن‌ها باعث بیکاری 10 هزار بیکار می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فرصتی به برخی از صنایع در راستای استانداردسازی بدهیم، گفت: 422 واحد صنعتی و آلوده کننده در تهران شناسایی شده که باید برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود. ما با 133 واحد برخورد و آن‌ها را تعطیل کردیم. اما زورمان به واحدهای بزرگ نمی‌رسد و باید با همراهی مردم و به طور دسته جمعی جلوی آن‌ها بایستیم.

وی با مافیایی خواندن صنعت خودرو عنوان کرد: در سال 69 برای حمایت از خودروهای داخلی قانون 5 ساله‌ای جهت موظف شدن صنعت خودروسازی برای رسیدن به استانداردهای اروپایی وضع شد، اما اکنون بعد از سی سال هنوز این جریان اتفاق نیافتاده است و همان قانون سرجایش مانده است.

صنایع خودروسازی و لاستیک سازی بزرگترین آلوده کننده‌های کشور

کلانتری اضافه کرد: صنایع خودروسازی و صنایع لاستیک سازی امروز بزرگترین آلوده کننده‌ها در کشور هستند.

وی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در خصوص هوای پاک گفت: برای اینکه آلودگی برطرف شود باید از حرف‌ها بگذریم. در سال‌های گذشته حرف زیاد زده شد و لازم است وارد عمل شویم.

رئیس سازمان محیط زیست کل کشور با اشاره به مسائل دیگر مربوط به محیط زیست بیان کرد: توسعه فضای سبز تهران نیز لازم است. اخیرا پارک طبیعت را که در حال از بین رفتن بود به شهرداری واگذار کردند. این پارک 200 هکتاری در مرکز تهران قرار دارد که باید برنامه‌ای برای هر چه بهتر شدن آن از سوی شهرداری انجام شود.

وی با اشاره به سدهای تامین آب تهران ادامه داد: سدهایی که در اطراف تهران است و برای تامین آب شهر از آن‌ها استفاده می‌شود، محل شستشوی دام‌ها بود. ما در همین خصوص حفاظت را بیشتر و شرایط تردد در اطراف این سدها را سخت‌تر کردیم.

کلانتری اضافه کرد: در شهری مانند برلین آلمان که در آن جا از چاه‌های زیرزمینی هم استفاده می‌شود، تردد در شعاع 200 متری چاه‌ها برای همه ممنوع است، اما متاسفانه در سدهای ما گله‌های گوسفند برای جلوگیری از آفت کنه شسته می‌شوند.بنابراین باید از سایر آلودگی‌ها نیز غفلت نکنیم.

وی با اشاره به آسیب‌ دیدن دو محیط‌بان در روزهای گذشته افزود: ما با مشکلات زیادی در بعضی از قوانین مواجه‌ هستیم. مثلا محیط‌بان‌های ما آن قدر مظلومند که اگر از خود و جانشان هم دفاع کنند، متهم می‌شوند و امیدواریم مجلس شورای اسلامی به این قوانین رسیدگی کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *