هلال احمر به جای برخورد با علت‌ها به برخورد با نشانه‌ها می‌پردازد


رئیس جدید جمعیت هلال احمر در مراسم معارفه خود بر ضرورت مشخص شدن نقش نهادهای مختلف در بروز حوادث و سوانح تاکید کرد و گفت: نبود این شرایط باعث شده تا هلال احمر به جای برخورد با علت‌ها به برخورد با نشانه‌ها بپردازد.

به گزارش سادس، مراسم تکریم و معارفه امیرمحسن ضیایی رئیس پیشین و علی اصغر پیوندی رئیس فعلی جمعیت هلال احمر امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و معاونان هلال احمر و جمعی دیگر از مسئولان در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

علی اصغر پیوندی رئیس جدید جمعیت هلال احمر در این مراسم ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران در مراسم اظهارکرد: ایام ماه محرم و صفر را تسلیت می‌گویم و امیدوارم که همه ما در زمره رهروان راستین امام حسین باشیم. آموزه‌های حسینی سرمایه بزرگ ملت ایران به ویژه خانواده بزرگ هلال احمر در راه صیانت از آزادگی و کرامت و حقوق انسان است.

رئیس جدید جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همه اعضای جمعیت هلال احمر مصداق این کلام امام حسین هستند که فرمودند “هر که گرفتاری مومنی را برطرف کند خداوند گرفتاری‌های دنیا و آخرتش را برطرف می‌کند”. امروز و در زمانه‌ای که ظلم و نابرابری در جهان بیداد می‌کند بیش از هر زمانی به آموزه‌های عمیق نهضت حسینی احتیاج داریم. امروز مردم بسیاری از کشورهای مسلمان در عراق، سوریه، یمن و سومالی گرفته تا پناهجویان آواره میانمار دست یاری و فریاد مظلومیت‌شان بلند است.

وی با اشاره به سفرش به مرز میان بنگلادش و میانمار و مشاهده وضعیت آوارگان میانماری گفت: در این سفر شاهد رنج و دردهای فراوانی بودم که توصیف آن در قالب کلمات ممکن نیست. امیدوارم در اولین ماموریت‌های کاریم در هلال احمر با یاری همه ملت شریف ایران و همراهی آنها با کمپین “قند پارسی” بتوانیم دردی از دردهای بزرگ آن منطقه را کاهش بدهیم.

پیوندی در ادامه عنوان کرد: خداوند منان را بابت اعطای فرصت خدمت در جمعیت هلال احمر ایران شاکرم و خدمت در جمعیت هلال احمر افتخار بزرگی است و همینطور مسئولیتی خطیر و دشوار است که ورود در این عرصه جز با توکل و استمداد از ذات اقدس ربوبی و توسل به ائمه معصومین (ع) قرین توفیق نخواهد بود.

وی ادامه داد: از رئیس جمهور محترم و همینطور اعضای محترم شورای عالی هلال احمر به خاطر اعتمادی که به بنده داشتند نیز سپاسگذارم و امیدوارم و می‌کوشم که این اعتماد را با امانتداری صادقانه به شایستگی پاسخ دهم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به سوابق پیشین خود، گفت: به عنوان عضوی از جامعه پزشکان که علاوه بر ۲۵ سال افتخار ارائه خدمات تخصصی تشخیصی، درمانی و بازتوانی به هم میهنان، تجربه‌هایی از حضور در سطوح مختلف مدیریت و سیاستگذاری در نظام سلامت و تعامل با مسئولان نهادهای مختلف کشور، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به عنوان استاد دانشگاه فعالیت‌ مشارکت جویانه به عنوان منتخب جامعه پزشکی در سازمان نظام پزشکی و نیز فعالیت‌های داوطلبانه در قالب نهادهای انقلاب در دوران دفاع مقدس و بعد از آن را اندوخته‌ام، خدمت در جمعیت هلال احمر را در ادامه فعالیت‌های پیشین خود نقطه عطفی در زندگی حرفه‌ای‌ خود می‌دانم.

پیوندی با اشاره به دوره فعالیت دکتر ضیایی به عنوان رئیس سابق جمعیت هلال احمر گفت: خدمت دوست و برادر عزیز و همکار دیرینم جناب آقای دکتر امیرمحسن ضیایی که در زمان تصدی ریاست جمعیت هلال احمر منشأ تحولات بنیادین در این مجموعه پر افتخار بوده‌اند خداقوت می‌گویم و به سهم خودم از خدمات ارزنده ایشان تشکر می‌کنم و برای او در موقعیت‌های پیش رو آرزوی موفقیت و بهروزی دارم. همچنین قدردان زحمات و خدمات همه افرادی هستم که در ادوار مختلف در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی جمعیت هلال احمر نقش آفرینی کرده‌اند.

وی همچنین گفت: مراتب سپاس و ارادت خود را بابت میزبانی این مراسم تقدیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌کنم.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به سبقه حدود یک قرن جمعیت هلال احمر ایران اظهار کرد: جمعیت هلال احمر مجموعه‌ای ارزنده و پر افتخاری است که اهداف بالایی همچون ارتقای امنیت، صلح، بشردوستی، کاهش آسیب‌ها و تسکین آلام بشری را با رعایت اصول هفت گانه بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پیگیری می‌کند.

به گفته رئیس جدید جمعیت هلال احمر در ادامه سخنرانی‌اش،  رعایت سیاست‌ها و اسناد بالادستی ملی مانند قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، اساسنامه جمعیت هلال احمر برنامه ششم توسعه، برنامه رئیس جمهور برای دولت دوازدهم و برنامه پنج ساله مصوب شورای عالی هلال احمر مد نظر قرار گرفته است. همچنین بهره‌گیری از برنامه‌ها و چهارچوب‌های بین‌المللی با رعایت ارزش‌ها و قوانین داخلی، رعایت اصول کلان اقتصادی کشور، شایسته سالاری، جوان گرایی، تخصص گرایی، نخبه گرایی، قانونمداری، اعتدال و میانه روی و پرهیز از سیاست زدگی، مشارکت جویی و مشارکت پذیری، توسعه گرایی و تحول گرایی، صرفه جویی و مدیریت منابع، سلامت اداری، شفافیت و انضباط مالی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های درونی هلال احمر در کنار بهره‌گیری از سرمایه انسانی موجود در نهادهای مختلف کشور در مواقع ضروری، چابک سازی ساختار و تسهیل فرآیندهای اجرایی، کوچک سازی ستاد، تفویض اختیارات ضروری و حضور مستمر در استان‌ها بهره گیری از فناوری‌های نوین و مجازی‌سازی فرآیندها، کاهش تصدی‌گری و استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌ها و انجمن‌های مردم نهاد از جمله رویکردهای کلی است که به آنها اهتمام می‌ورزم و التزام دارم و از همکارانم نیز چنین انتظاری دارم.

وی با اشاره به برنامه ارائه شده خود به شورای عالی هلال احمر اظهار کرد: در این برنامه به تفصیل، دیدگاه‌ها، اصول مدیریتی، رویکردها و ایده‌های اجرایی خود برای رسیدن به اهداف والای جمعیت را اعلام کرده‌ام.

وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر مظهر و نماد روحیه انسان دوستانه ملت ایران است که ریشه در فرهنگ و تمدن اسلامی دارد. ظرفیت مردم ایران برای ارائه خدمات داوطلبی و انسان دوستانه بی انتهاست و هلال احمر برای سازماندهی متناسب با استعداد مردم باید ظرفیتش را ارتقاء دهد. از همین رو ایجاد نظام یکپارچه برای جذب، سازماندهی و مدیریت نیروی انسانی داوطلب مبتنی بر ویژگی‌های ضمنی، فردی، اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی، مهارتی با بهره‌گیری از روش‌های نوین از اولویت‌های مد نظر است.

رئیس جدید جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مهمترین سرمایه هلال احمر نیروی انسانی و مهمترین منبع تامین این سرمایه متن جامعه و آحاد مردم است ادامه داد: ظرف توسعه نیروی انسانی جمعیت بزرگ و به اندازه کل جمعیت ایران اسلامی است. بنابراین توسعه مشارکت مردم مهمترین راهبرد توسعه کمی و کیفی جمعیت محسوب می‌شود.

پیوندی با اشاره به استفاده از ظرفیت زنان و جوانان، گفت: این دو به عنوان منبع مهم باید مورد توجه قرار بگیرند. زنان خصوصا مادران و زنان خانه‌دار داوطلبان بالقوه خاموش در کشور ما هستند. جذب و مشارکت بیشتر آنها در فعالیت‌های داوطلبانه علاوه بر روشن کردن این ظرفیت خاموش برای فعالیت‌های داوطلبانه، امدادی و پیشگیرانه در خانواده می‌تواند باعث افزایش نشاط اجتماعی و بهره وری و همینطور حضور بیشتر زنان در جامعه شود و این مسئله در کاهش برخی از آسیب‌های اجتماعی نیز می‌تواند موثر باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر توجه ویژه به قشر جوان علاوه بر تامین اهداف اساسی جمعیت می‌تواند در شکوفایی استعدادهای نسل جوان جامعه پذیری آنها و همچنین افزایش اعتماد به نفس جوانان برای ایفای نقش‌های مهم در آینده ایران اسلامی بسیار موثر باشد.

پیوندی با اشاره به اینکه هلال احمر به تنهایی نمی‌تواند تمام وظایف و مسئولیت‌ها را به دوش بکشد، گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز مطالبه گری در راستای پاسخگویی نهادهای خصوصی و دولتی در خصوص عوارض ناشی از فعالیت‌ها یا سوء فعالیت‌ها به شکل کامل نهادینه نشده است و این مسئله امکان پیشگیری و مداخله اثربخش در حوادث و سوانح و آسیب‌های ناشی از آنها را محدود کرده و فعالیت‌های جمعیت هلال احمر را به برخورد با نشانه‌ها به جای علت‌ها تغییر داده است. بر همین اساس لازم است با آسیب‌شناسی دقیق علت‌های وقوع حوادث و نقش هر یک از نهادها اعم از دولتی و خصوصی در بروز آنها را مشخص کنیم تا در ساز و کار روابط قانونی پاسخگویی این نهادها نسبت به عوارض ناشی از فعالیت‌ها و سوء فعالیت‌هایشان تعریف شود. این رویکرد با توجه به حرکت موج حوادث از طبیعی به حوادث با خطای انسان ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

وی در پایان گفت: ضمن دعوت از همه نهادهای دولتی و غیردولتی کشور و همکاری بیش از پیش در جهت تحقق اهداف جمعیت از همه کارکنان، داوطلبان و اعضای خانواده بزرگ هلال احمر برای حرکت پرشتاب در مسیر رشد و تعالی طلب یاری می‌کنم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *