دولت یازدهم در حوزه طب سنتی زیربنایی کار کرده است


مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت اقدامات دولت یازدهم در حوزه طب سنتی را زیربنایی برشمرد و گفت: آموزه‌های طب سنتی اگرچه کند و آرام حرکت می‌کند، ولی به صورت عمیق و ضابطه‌مند در نظام سلامت ادغام صورت می‌گیرد.

به گزارش سادس، دکتر محمود خدادوست با اشاره به اینکه طب سنتی در ایران حدودا ۱۰ سال است که وارد نظام دانشگاهی و نظام وزارت بهداشت شده است، گفت: مردم در باورها و فرهنگ‌شان از این ظرفیت استفاده می‌کردند و روز به روز هم بیشتر می‌شود و بر اساس اصل اوتونومی و اختیاری بیمار یا دموکراسی در پزشکی باید وزارت بهداشت هم ورود کند و به این نیاز مردم پاسخ منطقی دهد.

وی افزود: چون وظیفه وزارت بهداشت ارائه خدمات ایمن و موثر است، به همین دلیل لازم بود در ۱۰ سالی که دانشکده‌های طب سنتی و رشته طب سنتی و داروخانه‌های سنتی ایجاد شد، بسترهای لازم تولید شواهد ایجاد شود تا بعدا بحث ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت اتفاق افتد.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه طب سنتی در برنامه توسعه ششم، اظهار داشت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه دو حکم در خصوص طب سنتی داریم یعنی هم وزارت بهداشت مکلف شد خدمات تائید شده طب سنتی را به نظام سلامت ببرد و به صورت کاملا تلفیق یافته ارائه دهد، به عبارتی همه دست اندرکاران نظام سلامت از محیطی‌ترین سطح ارائه خدمت یعنی بهورزها گرفته تا متخصصین و فوق تخصص‌ها باید قابلیت‌ها و توانمندی طب سنتی را در محدوده خودش بشناسند و آنچه را که می‌توانند در کنار طب رایج خودشان عرضه کنند و آنچه که نمی‌توانند به بخش‌های فنی و تخصصی ارجاع دهند.

وی در خصوص دلایل کُند حرکت کردن طب سنتی در نظام سلامت کشور بیان داشت: البته وجود این قانون خودش یک تکلیف مضاعفی را ایجاد می کند، جامعه پزشکی از اینکه بتوانند این موضوع را بپذیرند که طب سنتی یک ظرفیتی است و می تواند در ارتقای سلامت به آنها کمک کند، زمان زیادی برده و می برد و هنوز هم برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و جامعه پزشکی به این باور قطعی نرسیده اند که آیا طب سنتی می تواند کمکی کند یا خیر. اینها باعث ایجاد موانعی در تولیت سلامت می شود که بخواهد این بحث را با سرعت جلو ببرد.

خدادوست که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، اقدامات دولت یازدهم در حوزه طب سنتی را زیربنایی برشمرد و گفت: دو واحد درسی آشنایی با اصول و مبانی طب سنتی برای همه گروه‌های پزشکی تصویب شد تا در طول دوران آموزش پزشکی رایج بتوانند طب سنتی و ظرفیت هایش را بشناسند. برای فارغ التحصیلان نیز دوره‌های بازآموزی تعریف شد. برای پزشکانی که علاقه مند هستند هم دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای و مهارتی در حوزه طب سنتی تعریف شد و در عین حال به آموزه‌های طب سنتی جزو مجموعه آموزش‌های بهورزی در سطوح خانه بهداشت وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: آموزه‌های طب سنتی اگرچه کند و آرام حرکت می‌کند، ولی به صورت عمیق و ضابطه مند در نظام سلامت ادغام صورت می‌گیرد.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت گفت: باید جامعه پزشکی از داروهای سنتی در تجویز خودشان استفاده کنند و لازمه‌اش این است که خدمات طب سنتی، ویزیت طب سنتی و داروهای طب سنتی را تحت پوشش بیمه ببریم تا خدمات آسان‌تر به دست مردم برسد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *