زمان دقیق اعزام حجاج ایرانی به منا مشخص شد

رئیس سازمان حج و زیارت به برخی برنامه‌های حجاج در روزهای آتی شاره کرد و گفت: عملیات انتقال زائران اهل سنت از صبح هشتم ذی‌الحجه به منا و انتقال سایر زائران نیز به عرفات بعد از ظهر روز هشتم آغاز می‌شود و تا اواخر شب نیز این انتقال به اتمام می‌رسد.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ حمید محمدی در دو جلسه توجیهی مناطق یک و دو مکه مکرمه با اشاره به برخی نکات در برنامه‌ریزی برای حجاج و ایام تشریق اظهار کرد: خاص بودن وضعیت حج امسال برای همه ملموس است.

وی حج امسال را حجی متفاوت و دارای ویژگی‌هایی دانست و تصریح کرد: تاخیر در ورود ایران به عملیات حج، افزایش سهمیه 500 هزار نفری زائران کل کشورها و افزایش ٣5 درصدی زائران ایرانی بخشی از  ویژگیهای حج امسال است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: تمایز دیگر حج امسال با سالهای قبل، فضایی بود که علیه حج ایجاد شد که الحمدالله زائران طی حضورشان در کشور عربستان به بی اساس بودن آن پی برده‌اند.

محمدی تاکید کرد: حج تمتع امسال حج سرنوشت‌سازی است که همه باید نهایت تلاش را برای اجرای مطلوب آن داشته باشیم.

وی، حفظ سلامت و امنیت حجاج را به‌عنوان دو اصل مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: خادمین نیز باید به این دو اصل  نگاه ویژه‌ای داشته باشند و ضابطه‌مندی تمام بخشنامه‌ها و دستورالعملها باید دقیقاً عمل شود؛ هیچ فردی حق عدول از این بخشنامه‌های اعلامی را ندارد چراکه این دستورالعملها با تایید سازمان و  بعثه مقام معظم رهبری نهایی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: سیاستهای سازمان حج و زیارت، مجموعه محوری است و در عرفات نیز خیمه‌ها به‌صورت مجموعه‌ای اداره می‌شود، در عین حال مدیر کاروان مسئول کاروان و اجرای دستورالعملها به حساب می‌آید.

محمدی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی شفاف در تمامی مقاطع عملیات حج در راستای راهنمایی به زائران ضروری است و در تسهیل امور موثر خواهد بود؛ دغدغه و استرس زائران در گفت‌وگو و اطلاع رسانی برطرف خواهد شد.

وی به برخی برنامه‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: عملیات انتقال زائران اهل سنت از صبح هشتم ذی‌الحجه به منا و انتقال سایر زائران نیز به عرفات بعد از ظهر روز هشتم آغاز می‌شود و تا اواخر شب نیز  این انتقال به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: انتقال زائران طبق برنامه اعلامی بعد از نماز مغرب در نهم ذی‌الحجه صورت خواهد گرفت که بانوان و معذورین در ابتدا به منا منتقل خواهند شد و سایران نیز به منطقه پیش‌بینی شده در مزدلفه منتقل خواهند شد تا بعد از اذان صبح به سمت منا حرکت کنند و بعد از طلوع آفتاب به سرزمین منا وارد شوند که حرکت به سمت جمرات مطابق جدول زمان‌بندی بعد از صرف صبحانه و استراحت از ساعت 10:30 صبح روز دهم ذی الحجه آغاز می‌شود و کاروانها طبق زمان‌بندی به تدریج به سمت جمرات می‌روند و برنامه ذبح برای زائران هم طبق همین برنامه انجام خواهد گرفت؛ لازم به توضیح است ذبح برای بانوان و معذورین که در شب قبل رمی خود را انجام خواهند داد نیز صبح روز عید قربان انجام خواهد گرفت.

محمدی افزود: در روز یازدهم ذی‌الحجه نیز هیچ زائران ایرانی چه فردی یا کاروانی حق حضور از ساعت 14 به بعد را در جمرات ندارد همچنین در روز دوازدهم ذی‌الحجه نیز زائران ما قبل از ساعت 10:30 باید به خیمه‌های خود در منا برگردند که اجرای دقیق آن از سوی مدیران کاروانها مورد انتظار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: مدیران مجموعه حج و زیارت در راستای احقاق حق زائران در تامین امکانات طبق قرارداد با مالکین تلاش کنند و برخی موارد اجرایی را نیز برای اقدام ابلاغ کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تاکید بر اطلاع‌رسانی شفاف به زائران تصریح کرد:  مدیران کاروانها باید به آگاه‌سازی حجاج درباره برخی موارد از جمله دلایل اختلاف قیمت کاروانها، تعطیلی حمل و نقل بین شهری از پنجم تا چهاردهم ذی الحجه و … بپردازند و بر استفاده حجاج از کارت و مچ‌بندهای شناسایی تاکید کنند.

محمدی همچنین بر رعایت قوانین کشور میزبان از سوی مدیران تاکید کرد و گفت: از مدیران می‌خواهیم تا به زائران درباره رعایت قوانین کشور میزبان اطلاع‌رسانی کنند چرا که عدول از آن ممکن است شرایط مطلوب فعلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *