پایان مرمت خانه اتحادیه و راه‌اندازی موزه مشاهیر در شهریورماه

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فاز اول بازسازی خانه اتحادیه و راه‌اندازی موزه مشاهیر در شهریورماه سال جاری به اتمام می‌رسد، افزود: فاز دوم این پروژه ظرف دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

به گزارش سادس، عیسی علیزاده با اشاره به اینکه مرمت خانه اتحادیه و راه‌اندازی موزه مشاهیر مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: شهرداری تهران به موزه میراث فرهنگی و بازسازی بناهای تاریخی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای داشته و در این حوزه علاوه بر مرمت بناهای تاریخی به سازمان‌هایی که بناهایی در اختیار داشتند و این بناها در حال تخریب بوده نیز کمک کرده است.

وی در تصریح عملکرد سازمان زیباسازی ظرف سال‌های گذشته گفت: عمده اتفاقات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی در سازمان زیباسازی در شهرداری منطقه ۱۲ متمرکز بوده که بیشتر اتفاقات رخداده پس از دستور شهردار تهران مبنی بر توجه به بافت‌های تاریخی بوده است. البته در این مسیر باید از همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری منطقه ۱۲ نیز قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تملک بناهای تاریخی اولین بنا در سال ۱۳۸۵ عمارت عین‌الدوله در منطقه ۴ بود که امروز به نگارخانه تبدیل شده همچنین بنای ارباب هرمز در منطقه ۴ تملک شد.

وی تاکید کرد: اولین موزه که موزه گرافیک بود در همین بنای ارباب هرمز راه‌اندازی شد و دومین موزه نیز موزه مشاهیر است که در خانه اتحادیه راه‌اندازی خواهد شد. موزه خوشنویسی نیز که روز شنبه هفته جاری افتتاح شد در عمارت فولادوند بود که مرمت آن یک سال به طول انجامید.

علیزاده با اشاره به تملک خانه مینایی توسط شهرداری تهران گفت: کاربری این بنا نیز به زودی مشخص خواهد شد. یکی از مشکلاتی که در تملک بناهای تاریخی کلانشهر تهران داشتیم، مشکل سند و وراث این بناها بود که تملک را با مشکل مواجه می‌کرد. با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر توجه به بافت تاریخی تهران در محدوده منطقه ۱۲ میدان امام خمینی، خیابان لاله‌زار و سردر باغ ملی مورد توجه ویژه قرار گرفت که در طی این مسیر مرمت سردر باغ ملی انجام شد.

وی ادامه داد: به موازات مرمت سردر باغ ملی سازمان زیباسازی توجه ویژه‌ای به میدان مشق کرد که طی آن توافقی میان شهرداری تهران و وزارت امور خارجه به امضا رسید. در مراحل بعدی زیرساخت‌ها و مبلمان متناسب با این محدوده و مرمت این میدان آغاز شد که پس از طی این مراحل درب این محدوده برای بازدید به روی مردم باز شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتقاء خیابان کوشک مصری اشاره کرد و افزود: به موازات اجرای این پروژه‌ها، ارتقاء خیابان کوشک مصری نیز ظرف ۱۸ ماه انجام شد. موزه علی‌اکبر خان صنعتی که با مجسمه‌های آن شناخته می‌شد تامین محتوا شد و مرمت مجسمه‌ها انجام شد همچنین نورپردازی این بنا به طور کامل انجام شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به مرمت بنای کتابخانه و باغ تاریخی نگارستان اشاره کرد و افزود: این بنا نیز ظرف سه سال گذشته در منطقه ۱۲ مرمت شد. باغ موزه نگارستان میزبان اولین موزه در حوزه گرافیک ارباب هرمز است.

وی ادامه داد: خیابان ناصر خسرو و بنای دارالفنون نیز بازسازی و بازپیرایی و نورپردازی شد. جداره‌های این خیابان بازپیرایی و زوائد بصری آن رفع شد. موزه آبگینه نیز در خیابان سی‌تیر که امروز این خیابان دارای زندگی شبانه شده است در منطقه ۱۲ راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: ساماندهی بازار تجریش نیز توسط سازمان زیباسازی انجام شد که در طی آن این بازار مسقف شد. همچنین در محله جماران بهسازی، بازپیرایی و سنگفرش اجرایی شد و دو باغ مهم نیز در این محدوده تملک شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران بازسازی زورخانه‌ها در مناطق مختلف تهران را که دارای اهمیت تاریخی بودند را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: ساماندهی میدان حسن‌آباد و نورپردازی آن توسط سازمان زیباسازی انجام شد و همه این اقدامات با همکاری و تفاهم سازمان های ذی ربط و شهروندان محقق شد. میدان های انقلاب، بهارستان، فردوسی و خیابان‌های ناصر خسرو و سعدی با رویکرد توجه به بافت تاریخی بازپیرایی و زوائد بصری آنها رفع شدند. امروز نیز در محور بازار عبدالعظیم حسنی و حرم حضرت عبدالعظیم بازسازی و حذف زوائد بصری آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی در تشریح نحوه مرمت خانه اتحادیه نیز گفت: این خانه توسط شهرداری تهران تملک شد که همین تملک به تنهایی با توجه به داشتن ۱۵۰ مالک اتفاق بزرگی بود. این بنا از سال ۱۳۷۰ مورد توجه قرار گرفته بود اما هیچ‌گاه تملک آن انجام نشده بود.

وی افزود: با مالکین وارد مذاکره شدیم و در آنها این اعتماد را ایجاد کردیم که نمی‌خواهیم خانه را از حالت اولیه خارج کنیم. نهایتاً سند این ملک به نام دادگستری زده شد و پس از واریز مبلغ از سوی شهرداری تهران توسط دادگستری به نام شهرداری تهران ثبت شد.

وی تاکید کرد: درخصوص مرمت این بنا کسی فکر نمی‌کرد ظرف یک سال و نیم فاز اول مرمت به پایان برسد. این در حالی است که در مرمت این بنا از نظر همه کارشناسان استفاده کردیم. این بنا تا پایان شهریورماه مرمتش در فاز اول به اتمام می‌رسد و فاز دوم که شامل رستوران، کافی‌شاپ و سرویس های بهداشتی است با این نگاه که به بنا صدمه‌ای وارد نکند در دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

علیزاده درخصوص راه‌اندازی موزه مشاهیر در این بنا تصریح کرد: پس از آغاز مرمت به این جمع‌بندی رسیدیم که این بنا برای راه‌اندازی موزه مشاهیر مناسب است لذا کار مجسمه‌سازی را که از نوع مجسمه‌های مومیایی بود برای اولین بار در کشور با ۱۵ گروه مجسمه‌ساز به صورت آزمون و خطا آغاز کردیم و به پیش بردیم. در این بنا از فناوری‌های نوین در حوزه صوت و تصویر بهره گرفتیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *