لزوم ممانعت از تخلیه روستاها و حاشیه‌نشینی


معاون دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: باید جلوی تخلیه روستاها و متعاقب آن توسعه حاشیه‌نشینی را بگیریم.

به گزارش سادس منطقه زنجان، منصور استادی در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه باید مانع از تخلیه روستاها و حاشیه‌نشینی شویم، اظهار کرد: اگر از گسترش روستاهای تخریبی جلوگیری کرده و برنامه عملیاتی ارائه شود، می‌توان مانع از تخلیه روستاها و حاشیه‌نشینی شد و بر پایداری شهری فائق آمد؛ در واقع برای بافت‌های ناکارآمد شهری باید راه‌حل و درمان ارائه داد و خدمات در بخش‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از گسترش بافت‌های ناکارآمد جلوگیری شود، ادامه داد: در سطح ملی ستاد بازآفرینی پایدار شهری زیر مجموعه کار گروه فعالیت می‌کند و با اینکه سه‌هزار و ۹۰۰ روستا در حریم شهرها وجود دارد، نرخ رشد جمعیت روستا منفی هفت دهم است. این رقم در کلان شهرها ۶ و در مرکز استان ۴ است.

این مسئول افزود: باید روستاهایی که در سطح کشور در معرض تخریب و تخلیه هستند شناسایی کنیم تا روستاهایی که در موقعیت مرزی قرار داشته و فاقد اشتغال و خدمات هستند، تخلیه شوند. طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید در بحث شناسایی چنین روستاهایی دستگاه‌های حاکمیتی هم وارد کار شوند البته خوشبختانه بسیج و بنیاد علوی در این زمینه بسیار موثر هستند.

استادی یادآور شد: بسیج سازندگی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه محرومیت‌زدایی و ۱۰۰ میلیارد تومان هم در بحث توانمندسازی و اشتغال روستاها صرف کرده است. در همین راستا، دستگاه‌های خدمات‌رسان باید کمک‌های لازم را به ستاد ارائه دهند تا از روند گسترش روستاهای تخریبی و تخلیه‌ای جلوگیری شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *