در بودجه ۱۴۰۰ بر مباحث اقتصادی و معیشتی مردم تمرکز شود


سادس/اصفهان یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با توجه به وضعیتی که هم‌اکنون کشور دارد و گرفتار شدن جامعه به ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود دارد، بودجه 1400 باید بیشتر روی مباحث اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز و برنامه‌ریزی شود.جدا از بحث معیشت اگر روی موضوع رونق تولید و جهش آن توجه شود طبیعتاً رونق اقتصادی را نیز موجب می‌شود.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با سادس در این خصوص که در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ کدام مؤلفه‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: یکی از دلایل انتقاد مردم این است که هزینه‌های مردم با درآمدهایشان همخوانی ندارد و تعداد قابل توجهی از جوانان که کار داشته‌اند از کار بیکار شده‌اند. برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به این دلیل که با ظرفیت بالا تولید نمی‌کنند تعدادی از نیروهای خودشان را تعدیل کرده‌اند و همین امر سبب شده که درآمدها کاهش پیدا کند. پس اگر در بودجه ۱۴۰۰ در این موارد دقت بیشتری بکنیم می‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

دبیر هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری رونق دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: اگر در بودجه دقت کنیم توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان نشده است، شرکت‌هایی که بخش خصوصی واقعی و یا تعاونی‌ها هستند شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهند و کسانی هستند که جزو نخبگان و مبتکران کشور هستند. پس این افراد و شرکت‌ها می‌توانند برای رونق اقتصادی نقش‌آفرین باشند.

موسوی لارگانی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان نشده است و اگر روی این موضوع بیشتر دقت شود می‌تواند مشکل‌گشای برخی از گره‌هایی باشد که در اقتصاد و تجارت کشور رخ داده است.

وی گفت: هم‌اکنون با تورمی که در کشور وجود دارد هنوز یارانه ۴۵ هزار تومان است و این در حالی است که ۸ سال قبل هم همین مبلغ به هر فرد ایرانی داده می‌شد. منتها آن زمان دلار ۳ هزار تومان بود، اما امروز بالای ۲۰ هزار تومان است. با ۴۵ هزار تومان مردم قدرت خرید ندارند و با ۱۰۰ هزار تومانی که مجلس برای معیشت خانوارها ترتیب داده به هیچ وجه جوابگوی نیازهای مردم نیست چرا که با ۱۰۰ هزار تومان کسی نمی‌تواند چیزی بخرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: بنابراین باید فکری برای معیشت مردم کرد و اگر تلاش شود و تولید رونق پیدا کند و مردم درآمد داشته باشند قدرت خریدشان بالاتر می‌رود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *