درآمدهای پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه دور از واقعیت است

جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با سادس، درباره ویژگی های لایحه بودجه ۱۴۰۰، بیان کرد: تا آنجایی که بنده این لایحه چند هزار صفحه ای را مطالعه کرده ام به نظرم کلیات آن نمی تواند از نمایندگان رای موافق بگیرد. به نظر می رسد بودجه پیشنهادی دولت با واقعیت فاصله داشته و تحقق آن سخت است. زمانی که بودجه محقق نشود کشور با کسری بودجه مواجه خواهد شد و در نهایت برای جبران کسری بودجه فشار بیشتری بر مردم می آید.

وی در ادامه اظهار کرد: تنها بخشی از درآمدها که ۲۰ درصد آن مربوط به مالیات است می تواند تحقق یابد. اما به بخش دیگر درآمدها نمی توان تکیه کرد. از جمله پیش بینی دولت برای فروش روزانه حدود ۲/۵ میلیون بشکه نفت فاصله زیادی از واقعیت دارد. این موارد در بخش درآمدها باعث شده تا بودجه از واقعیت فاصله گرفته و تورم زا شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: ما باید بر اساس واقعیت ها بودجه را تنظیم کنیم. اینکه ما روزانه فروش ۲/۵ بشکه نفت را پیش بینی کنیم که افزایش چشمگیری نسبت به وضعیت کنونی است، نشان می دهد یک جای کار می لنگد. ما باید در تنظیم بودجه به سمت درآمدهای مالیاتی و صادرات کالاها و محصولات به کشورهای مجاور برویم.

رشیدی کوچی در پایان تاکید کرد: ما باید با برنامه ریزی از همه ظرفیت ها استفاده کنیم تا وابستگی بودجه به نفت به شکل واقعی کاهش یابد. از سوی دیگر با توجه به محدودیت در درآمدها ما باید در بخش هزینه ها نیز مدیریت صحیحی داشته باشیم و به سمت کاهش هزینه پیش برویم.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه تقدیم مجلس شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *