وقتی علیه خودمان با کرونا همدست می شویم!

اکرم ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار سادس، با اشاره به اینکه هر بیماری یا اخبار ناگوار بر سلامت روان افراد تاثیرات مخربی بر جای خواهد گذاشت، اظهار کرد: در فرآیند یک بیماری، اگر افراد شرایط را پذیرا باشند و درک درستی از موقعیت داشته باشند کمتر دچاره دلهره و بهم ریختگی روانی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری کووید ۱۹ و استرس‌های ناشی از آن مانند ماشه چکان تفنگ عمل می‌کند، گفت: در این موقعیت استرس‌زا بیماری‌های روحی و روانی افرادی که از لحاظ ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری‌های روانی هستند، به صورت شدید تا خفیف بروز می‌کند.

وی ادامه داد: مشاهده آمار رجوع افراد به مراکز مشاوره در این زمان نشان می دهد که بیشترین مشکلات روانی، افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و وسواس فکری عملی بوده است.

این کارشناس ارشد بالینی گفت: دور بودن از جامعه، منع رفت و آمد، مشکلات اقتصادی و معیشتی افراد، هراس از ابتلا به بیماری، هزینه‌های درمان و زمان‌بر بودن درمان، اضطراب از ناقل بودن یا نبودن، هراس از بیماری و مرگ عزیزان، رعایت نکات بهداشتی دقیق به صورت شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و الکل و رعایت فاصله اجتماعی و … دست به دست هم می‌دهد تا موجی از نگرانی، اضطراب، افسردگی و وسواس در افراد نمود پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه درصدی از این رفتارها طبیعی بوده و به کسی خرده‌ای وارد نیست، اظهار کرد: اما اگر این رفتارها اختلالاتی در کارکرد اجتماعی(شغل، تحصیل، خانواده، دوستان، نظافت شخصی، خواب، تغذیه و … ) افراد ایجاد کند و باعث صدمه دیدن فرد و اطرافیان شود حتما فرد باید نزد روانشناس رفته و اقدامات  درمانی لازم انجام شود.

ترابی به بهترین راه مقابله با اثرات روانی این ویروس منحوس اشاره کرد و گفت: قبل از هر اقدامی، پذیرش شرایط به طور واقع‌بینانه‌ مهم است، نه انکار آن. باید در کنار رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و پذیرش محدودیت‌ها، این شرایط را پذیرا بود. طبق قانون بقا، افراد سازگار شانس بیشتری برای زنده ماندن و بقا دارند و در مقابل، افراد ناسازگار از محیط حذف می شوند.

وی بر مثبت اندیشی و استفاده از خودگویی‌های مثبت برای غلبه بر افکار منفی تاکید کرد و گفت: به طور مثال  باید گفت که هیچ چیز برای ابد ماندنی نیست و این شرایط گذراست. لازم به ذکر است که ۹۹ درصد صدمات را از طریق خود و افکارتان به خودتان می‌زنید.

وی خودسنجی و بررسی اینکه که چه میزان درگیر اختلالات روانی شده‌اید، شناسایی و تشخیص و نوشتن افکار منفی و سخنانی که در خلوت با خود زمزمه می‌کنید، به منظور پیدا کردن خطاهای شناختی یا خودکاوی را از دیگر راهکارها بیان کرد و گفت: پیدا کردن راه حل برای مسائل و مشکلات با استفاده از راهبردهای شناختی رفتاری، به جای پاک کردن صورت مسئله و انکار و فرار از موقعیت یا همان راه حل مداری از دیگر راهکارهاست.

ترابی بر آگاه بودن از زمان و مکانی که در آن افکار منفی نمود پیدا می‌کند و برگرداندن توجه از افکار منفی به سمت افکار مثبت، با صدای بلند ایست گفتن به این افکار یا جابجایی سریع و حرکت، یادآوری خاطرات مثبت، تمرکز بر اشیای مورد علاقه، گوش دادن به موسیقی و … را بهترین راهکار مقابله روحی و روانی با این ویروس برشمرد.

وی بر برخورداری از برنامه و هدفگذاری و تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تاکید کرد و گفت: پرهیز از پیگیری اخبار ناگوار تکراری، انجام ورزش روزانه در خانه، تغذیه و خواب مناسب و کافی، مناجات و راز و نیاز، تقویت ارتباط با همسر و فرزندان، مطالعه، تماشای تلویزیون و برنامه‌های مورد علاقه، ارتباط با دوستان و اقوام به صورت مجازی و … را از دیگر راه های مبارزه روانی با کروناویروس بیان کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *