آتش دهرود پس از ۵ روز خاموش شد /از فقر پوشش گیاهی تا فرسایش خاک


سادس/بوشهر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: آتش سوزی منطقه دهرود دشتستان که از عصر جمعه آغاز شده بود غروب روز دوشنبه پس از ۵ روز به طور کامل خاموش شد، در این مدت چندین بار آتش خاموش و مجددا شعله ور میشد.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با سادس عنوان کرد: بررسی نقشه های ماهواره ای و پایش محیطی نشان می دهد که خسارت‌هایآتش سوزی در سطح ۵۴۰ از مراتع رخ داده که حدود ۶۰ هکتار از آن مراتع مشجر و گونه‌هایی مانند بادام، بَنه، کُلخُنگ، انجیر کوهی و ۴۸۰ هکتار مابقی گونه‌های مرتعی بوده است.

وی ادامه داد: عمده خسارت به گونه های مرتعی و بوته ای یک تا چند ساله مثل بهمن، گون، و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده اند.

مدیرکل منابع طبیعی بوشهر عنوان کرد: در مهار این آتش تمام امکانات خود را به کار گرفتیم، اما به دلیل عرصه های مرتفع، شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهی در منطقه شرایط اطفاء حریق بسیار دشوار بود به گونه ای که انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با استفاده از چهارپایان انجام شد.

منتظری درباره مشکلات آتش برای عرصه های طبیعی خاطرنشان کرد: راجع به خسارت و آسیب‌های گونه‌های جانوری محیط زیست حتما نظر خواهد داد، اما آتش سوزی به طور قطع گونه‌های گیاهی را دچار مشکل می‌شود. برخی گونه های درختی به سرعت ترمیم و جایگزین می‌شود اما خیلی از گونه‌های درختی به این شکل نیستند و زادآوری آنها کند است، گونه هایی مثل بنه در صورت از بین رفتن سریع جایگزین و ترمیم نمی شود.

این مسئول تاکید کرد: آتش سوزی ها بر روی پوشش گیاهی و فرسایش خاک تاثیر دارد و روند فرسایش را سریع‌تر می کند و به لحاظ اقتصادی نیز فقیر شدن مرتع به ضرر مرتع دار و اقتصاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: هر چقدر منطقه دچار فقر پوشش گیاهی شود سرعت روان‌آب‌ها بیشتر شده و بر روی سیل خیز بودن منطقه اثر خواهد داشت البته اگر در مقیاس وسیعی آتش سوزی ایجاد شود و در یک حوزه آبخیز بخش زیادی از پوشش از بین برود.

غلامرضا منتظری یادآور شد: بسیاری از مناطق با پوشش گیاهی بالا و عمده مراتع مستعد آتش‌سوزی هستند و در مجموع مردم و افرادی که به طبیعت می روند باید به این مسئله واقف باشند و دقت کنند حرکتی انجام ندهند که منجر به آتش سوزی در طبیعت شود زیرا اگر آتش‌سوزی رخ دهد مهار آن بسیار سخت و هزینه بیشتری برای محیط زیست و منابع طبیعی در بر خواهد داشت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *