مجلس یازدهم به دنبال «عدالت توزیعی» در اقتصاد است/ نظام مالیاتی به نفع جریان تولید اصلاح می‌شود

به گزارش سادس، محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری “راه صنعت”:

اقتصاد و معیشت اولویت کشور است، امسال و سال‌های قبل تقریبا با نامگذاری موضوعات اقتصادی اولویت کشورهمین امر بوده است، قطعا مجلس یازدهم برای تحقق این شعارها و اولویت‌ها تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

عدالت توزیع یکی از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی است بدین ترتیب برای رونق و جهش تولید در همه بخش‌ها باید به صورت مساوی سرمایه برای تولید فراهم شود.

در یکی از اصلاحات اقتصادی مجلس یازدهم ساماندهی عدالت توزیعی در تسهیلات بانکی است به این معنا که سپرده‌های استانی در خود همان استان هزینه  و توزیع شود.

اگر جدول سپرده‌ها و تسهیلات را نگاه کنید متاسفانه در بین استانها تناسبی وجود ندارد، در استان‌های غیر برخوردار۶۰ درصد تسهیلات درهمان استان و مابقی به استان‌های خاص مانند تهران منتقل می شود.

مجلس اگر یک عدالت توزیعی در حوزه تسهیلات ایجاد کند قطعا در وضعیت رونق تولید می تواند موثر باشد.

نظام مالیاتی باید به نفع جریان تولید اصلاح شود، بیشترین بار پرداخت مالیات بر دوش  تولید کننده و اصناف است، متاسفانه عده‌ای از جامعه به عنوان واسطه که در تولید ثروت نقش دارند و از طریق واسطه گری درآمد کسب می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

یکی از مدل ها برای اصلاح در پرداخت مالیات‌ها، اخذ مالیات بر درآمد اشخاص است یعنی به جای اینکه از شرکت‌ها مالیات بگیرند دست آن ها را باز بگذارند تا نقدینگی پایان سال و سودشان را دوباره سرمایه گذاری کنند و از سود درآمد شرکت‌ها مالیات دریافت نکنند.

مجلس در اصلاح نظام مالیاتی باید ترتیبی دهد که اگر درآمد شرکت ها به سود شخصی تبدیل شود مانند کشورهای پیشرفته از سود شخصی افراد مالیات اخذ شود.

مالیات در ایران ابهامات و ایرادات اساسی دارد؛ متأسفانه توزیع عادلانه ثروت در کشور انجام نمی شود و بخش عمده ای از کسانی که ثروت خلق می کنند، در حوزه مالیاتی مورد توجه قرار نگرفته اند و در زمینه اخذ مالیات شاهد یک بی عدالتی هستیم.

از اولویت‌های مجلس در زمینه معیشت مردم ایجاد پنجره واحد در بحث مجوزها است، اگر ما شرایط برای ایجاد کسب و کار را تسهیل کنیم مردم به راحتی می توانند به چرخه اقتصادی ورود و جهت افزایش درآمد سرانه خودشان در حوزه تولید مشارکت کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *