عضویت یک خانم در هیات رئیسه مجلس یازدهم ضرورت دارد/ رئیس مجلس دهم تصمیمات فردی را به اکثریت نمایندگان تحمیل می‌کرد/ عملکرد مجلس دهم از بعد قانونگذاری خوب و در حوزه نظارت ضعیف بود

مجلس دهم از بعد قانون گذاری عملکرد خوبی داشت اما در حوزه نظارت با ضعف‌هایی مواجه بود به نظرم مجلس یازدهم باید برای جبران این موضوع بعد نظارتی خود را تقویت کند.

دکتر سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا و دهاقان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه رسانه‌ای نماینده گراف:

بعد از انقلاب اسلامی حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی دستاوردهای بزرگی برای نظام به آرمغان آورده است ولی همچنان زنان به جایگاه واقعی خود در راس نظام جمهوری اسلامی دست نیافته‌اند.

مجلس یکی از جایگاه‌های است که بانوان با پیروزی انقلاب اسلامی به طور مستمردر آن حضور داشته اند، در جمهوری اسلامی زنان با رای مستقیم مردم بدون اینکه انتخاب مسئولی در آن دخیل باشد به مجلس راه یافته‌اند.

تعداد نمایندگان زن در مجلس کمتر از 5 درصد می‌باشد اما اکثریت‌ها آنها نمایندگان فعال و تاثیرگذار هستند، با اینکه تعداد نمایندگان زن در مجلس کم است اما برای رسیدن به مجلس تراز انقلابی و معرفی الگو زن مسلمان باید جایگاهی برای خانم‌ها در هیات رئیسه مجلس یا  کمیسیون‌ها در نظرگرفته شود.

حضور نمایندگان خانم در هیات رئیسه مجلس و گروه‌های پارلمانی در محافل بین‌المللی از هجمه‌های دروغین درباره وضعیت زنان در ایران جلوگیری و تبلیغات منفی غربی‌ها علیه نظام از بین می برد.

عملکرد مجلس دهم به صورت کامل قابل دفاع نیست قطعا در کنار نقاط مثبت با ضعف‌هایی مواجه بودیم بالاخره با وجود انتقادها اتفاقات خوبی در مجلس دهم افتاده است.

مجلس دهم از بعد قانون گذاری عملکرد خوبی داشت اما در حوزه نظارت با ضعف‌هایی مواجه بود به نظرم مجلس یازدهم باید برای جبران این موضوع بعد نظارتی خود را تقویت کند.

اگر فضای تعامل و فعالیت گروهی در مجلس یازدهم شکل بگیرد کارها بهتر پیش می‌رود و اگر بخواهیم مانند آنچه در مجلس دهم اتفاق افتاد در فضای گروهی وارد نشویم برای رسیدن به نتایج نمایندگان در سطح منطقه ای یا ملی مجبور به اقدامات فردی هستند.

در بعد نظارتی می‌توان فردی عمل کرد و در ابعاد دیگر خصوصا قانونگذاری باید در مجلس گروهی کار شود.

به عنوان اولویت کاری در جاهایی که بدانم یکی از معضلات و مشکلات مردم در مجلس خصوصا در حوزه جوانان، حوزه کارگری و تحقق جهش تولید حل می‌شود، ورود می‌کنم.

اولین اولویت کاری نمایندگان در دوره یازدهم بازگشت اقتدار مجلس است، اگر اقتدار مجلس حفظ شود خیلی از مسائل را می‌توانیم پیگیری کنیم و نمایندگان مردم به راحتی  بر دولت و دستگاه‌های دیگر نظارت کنند.

رئیس مجلس درست که با رای نماینده‌های دیگر در این پست منصوب شده است اما با ارتباط درست با دیگر دستگاه‌ها باید به اقتدار مجلس کمک کند او باید فاصله با دیگرنماینده‌ها کم و با همکاران خود ارتباط مستمر داشته باشد.

در مجلس دهم از سوی رئیس مجلس تصمیماتی فردی به اکثریت نمایندگان مجلس تحمیل می‌شد، رئیس مجلس یازدهم باید مشورت پذیر باشد و با نمایندگان ارتباط مستمر داشته باشد.

کسی که با رای نمایندگان جایگاهی را بدست می آورد باید به رای و نظر آن نمایندگان احترام بگذارد در موضوع بنزین بی اطلاعی نمایندگان از تصمیم رئیس مجلس  ضربه مهلکی را به بدنه مجلس دهم وارد کرد 

مجلس یازدهم اولین مجلسی است قبل از انتخابات هیات رئیسه و کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها به این صورت فعال شدند، تشکیل متعدد فراکسیون‌ها قبل از افتتاح رسمی مجلس یک مسئله غیرمعقول است که با آئین‌نامه مجلس مغایرت دارد.
عمر فراکسیون‌های تشکیل شده کوتاه است و بعد از حضور منتخبین در مجلس نمایندگان وقت آزاد برای حضور در فراکسیون‌های متعدد را ندارند و این فراکسیون‌ها کارآیی خودش را از دست می‌دهد.

برخی فراکسیون ها کارکرد رسانه‌ای دارند و برای انتخاب رئیس فراکسیون ایجاد می‌شوند در مقابل تشکیل فراکسیون‌های مثل زنان و روحانیت که مسائل صنفی را پیگیری می‌کنند قابل دفاع است

فراکسیون شاهد با نگاه معنوی و تلاش برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در مجلس یازدهم تشکیل می شود در کنارآن فراکسیون ایثارگران در مجلس پیگیر مطالبات صنفی و درمانی خانواده معظم شهدا وایثارگران است.
تجربه نشان داده است که دولت‌ها در سال‌های آخرعمرشان “کند” عمل می‌کنند دولت آقای روحانی هم از این قائده مستثنی نیست و امیدی برای به حرکت در آوردن این دولت وجود ندارد.

مجلس یازدهم به دولت جهت جهش در فعالیت‌ها مخصوصا جهش در تولید کمک کند، مجلس قدرتش زیاد است و می‌تواند به خوبی دولت را مجبور به کار کند.

 با این که مشخص است حرکت دولت کند است وادارکردن دولت به فعالیت بیشتر کار آسانی نیست اما مجلس از همه ظرفیت خود در این زمینه بهره خواهد برد.

مجلس اگر بتواند حرکت دولت رابهتر کند در انتخابات آتی و نظارت قوی بر دولت سیزدهم تاثیر گذار خواهد بود و در نهایت وضعیت معیشت و اشتغال مردم بهبود خواهد یافت.
گفتگو از عباس بخشی استوار
 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *