از تهران تا مریوان؛ زنان مجلس یازدهم را بیشتر بشناسید+ سوابق

۱۵ زن در مجلس یازدهم حضور دارند که سوابق فعالیت‌های آنان را بررسی کردیم.

خردادماه سال جاری برگ دیگری از تاریخ مجلس شورای اسلامی ورق می‌خورد و منتخبان یازدهمین دوره پارلمان کار خود را آغاز می‌کنند.

فراکسیون‌ها از جمله ساختارهای مجلس شورای اسلامی هستند که نمایندگان  با هدف تجمیع افکار و پیگیری مسائل خاص در آنجا دور هم جمع می‌شوند که فراکسیون زنان مجلس هم بخشی از این ساختار است.

زنان در فراکسیون متبوع خود اغلب دغدغه‌ها و مسائل خانواده و زنان را در دستور کار قرار می‌دهند و به‌طور یقین مجلس یازدهم هم مانند مجالس گذشته از این فرهنگ پیروی خواهد کرد این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که حضور زنان نماینده در مجلس چشمگیر است.

مردم مانند سنوات گذشته در انتخابات دوم اسفند ۹۸، ۱۵ زن با گرایش‌های علمی گوناگون و از فرهنگ‌های مختلف را به مجلس شورای اسلامی فرستادند تا دوشادوش مردان این سرزمین در تصمیم‌سازی کشور سهیم باشند.

بررسی روند ورود زنان  به عرصه قانون‌گذاری کشور و توانمندی‌های آنان موضوع این گزارش است.

حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات و اسلام‌شهر با انتخاب چهار بانو برای حضور در مجلس اکثریت زنان مجلس را به خود اختصاص داده است.

زهره الهیان

زهره الهیان؛ بانوی سیاستمداری است که حضور در مجلس هشتم را هم در کارنامه خود دارد، او متولد ۱۳۴۷ شهر کرمانشاه و دارای مدرک دکترای تخصصی بیماریهای داخلی از دانشگاه علوم پزشک تهران است.

الهیان همچنین دوره‌های تخصصی فراوانی مانند «حضور مؤثر زنان در مجامع بین‌المللی» و «آشنایی با سازمان ملل و سازمان‌های تابعه – دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه»، «دوره مدیریت تبلیغ در خارج از کشور»، «دوره آموزشی حقوق بین الملل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری» و «مطالعه دروس عرفان وفلسفه (حکمت متعالیه) به‌صورت غیر رسمی در حضور اساتید حوزه را در کارنامه دارد.

برگزاری کارگاه آموزشی «نقش زنان در مدیریت بحران»، «انتشار اولین خبر نامه زنان در سطح دانشگاههای تهران»، «برگزاری دوره‌های مطالعاتی و همایش‌ها و نشست‌ها با موضوعات فرهنگی اجتماعی و سیاسی زنان»، «عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی» ،«اشتغال به طبابت و درمان بیماران در بیمارستانهای بقیه الله و نجمیه» از جمله فعالیت‌های علمی وی است.

این منتخب مجلس یازدهم مدیریت‌هایی مانند مسئولیت خواهران در سازمان بسیج دانشجویی کشور، مدیر عامل کانون مشکات اندیشه،مدیر عامل کانون وفا گستران زنان مسلمان را تجربه کرده است.

فعالیت‌های سیاسی الهیان شامل: عضویت در هیئت رئیسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم،  عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد (NGO) مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و … است.

سمیه رفیعی

 سمیه رفیعی متولد سال ۱۳۶۱ و بانوی جوانی است که با انتخاب مردم تهران به مجلس راه یافت. او مشاور امور زنان و جوانان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حوزه ریاست سازمان، مشاور امور زیربنایی معاونت پیگیری‌‌های ویژه دفتر رئیس‌جمهور، مدیر کل همایش‌ها و نشست‌ها و مجامع بین‌المللی مرکز ملی جهانی شدن (ریاست‌جمهوری)، مدیر دپارتمان محیط‌زیست مرکز پژوهشی آرا، دبیر نشست و مسئول برگزاری اولین نشست فعالان محیط‌زیست با ریاست قوه قضائیه بوده است.

فاطمه قاسمپور منتخب اصولگرای مردم تهران در پارلمان یازدهم است، او دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی را دارد و سردبیری مجله حورا، مدیریت واحد تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده، مدیرمسئولی پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه را تجربه کرده است. همچنین استادیار و مدیر گروه علوم اجتماعی مرکز تحقیقات زن و خانواده و مدیرعامل انجمن مردم نهاد ترنم اندیشه نیز بوده است.

زهره سادات‌ لاجوردی متولد سال ۱۳۴۳ است. یکی دیگر از منتخبان مجلس یازدهم است. او عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و معاون مرکز امور زنان در دولت‌های نهم و دهم بوده است. وی همچنین سخنگوی حزب زنان جمهوری اسلام هم هست. لاجوردی در سال ۹۶ نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بود. لاجوردی تنها دختر اسدالله لاجوردی دادستان سابق انقلاب تهران است که در سال ۷۷ ترور شد.

هاجر چنارانی؛ نماینده منتخب و مستقل حوزه انتخابیه نیشابور و تخت جلگه متولد سال ۱۳۵۷ است. چنارانی دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است و از جمله سوابق او می‌توان به کارشناس ستاد سفرهای ریاست جمهوری؛ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ کارشناس امور ایثارگران؛ مشاور امور بانوان؛ مدرس دانشگاه؛ کارشناس امور دانشجویی در دانشگاه سوره؛ کارشناس ستاد شاهد و امور ایثارگران در دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرد.

عفت شریعتی

عفت شریعتی کوهبنانی متولد ۱۳۳۱ منتخب مردم در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان در مجلس یازدهم است. وی پیشتر نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز بوده‌است. همچنین شریعتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور استاندار خراسان در امور بانوان بوده‌است. در طول جنگ ایران و عراق نیز نویسندگی برنامه‌های صدا و سیما را به عهده داشته‌است. او نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد بوده و از سال ۱۳۹۶ مشاور محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب بود و هم‌اکنون نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شرق کشور است. قائم مقام جامعه زینب کل کشور و دبیر جامعه زینب مشهد از جمله مسئولیت‌های حزبی اوست.

فاطمه محمدبیگی پزشک است و به عنوان منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک به مجلس یازدهم راه یافته او موفقیت‌های خود را مرهون حضور در حوزه علمیه می‌داند.

شیوا قاسمی‌پور متولد سال ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکتری مدیریت و کارمند آموزش و پرورش مریوان است. وی نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بوده و اکنون با عنوان منتخب مردم در حوزه‌ انتخابیه مریوان و سروآباد به مجلس یازدهم راه یافته است.

فاطمه مقصودی منتخب مردم از حوزه انتخابیه بروجرد است او نخستین زن در تاریخ لرستان به مجلس راه یافته است.

سمیه محمودی

سمیه محمودی متولد ۱۳۶۳ و  فرزند سردار شهید غلامرضا محمودی ( فرمانده گردان حضرت امیر و قائم مقام عملیاتی تیپ قمربنی هاشم(ع) است. که از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان، به مجلس یازدهم راه یافته است.

وی در دانشگاه اصفهان و در رشته جامعه شناسی تحصیل کرده و شروع فعالیت اجرایی‌اش حضور دراداره آموزش و پرورش شهرستان شهرضاست که در همان زمان هم موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی از دانشگاه آزاد اسالمی واحد دهاقان شد.

محمودی با سابقه اجرایی بالغ بر ۹ سال توانسته تجارب ارزنده‌ای در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، تربیت و آموزش، بهداشت و درمان، کار و کارگری، کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و … کسب کند.

سارا فلاحی منتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم است، او کارشناسی علوم سیاسی خود رااز دانشگاه اصفهان کسب کرده و  در رشته علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی موفق به اخذ کارشناسی ارشد شده است. وی همچنین مدرک دکترای خود را از واحد دانشگاه علوم تحقیقات اخذ کرده است.

عضویت درانجمن علمی علوم سیاسی ایران، حضور در هیئت رئیسه انجمن هیئت‌های ورزشی استان از سوابق وی است.

پروین صالحی مبارکه منتخب مردم شهرستان مبارکه در مجلس یازدهم است، او متولد ۱۳۴۸ است. مبارکه سابقه ریاست بیمارستان محمد رسول‌الله و معاونت درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه را در کارنامه اجرایی خود دارد. هچنین از سال ۸۵ تا ۹۶ برای دو دوره متوالی به عنوان عضو شورای شهر مبارکه فعالیت کرده است.

الهام آزاد: وکیل پایه یک از شهرستان نائین، خور و بیابانک و مدرس دانشگاه است که وارد مجلس یازدهم از این حوزه انتخابیه شد.

زهرا شیخی مبارکه

زهرا شیخی مبارکه منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم است. او در سال ۱۳۵۷ در مبارکه اصفهان متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. شیخی پس از اتمام دوره پزشکی عمومی، دوره تخصصی لنفولوژی را در کالج Foldi آلمان و Graz اتریش ادامه داد و پس از دریافت مدرک تخصص درمان لنف ‌ادم از این مراکز، عضو انجمن بین‌المللی لنفولوژی در آمریکا شد.

وی با تشخیص نیاز به ترکیب علوم سنتی با لنفولوژی برای بهبود فرایندهای درمانی مرتبط با سیستم لنفاوی، تحصیل در مقطع رزیدنت طب سنتی ایرانی را انتخاب کرد. شیخی متخصص لنفولوژی و رزیدنت طب سنتی ایرانی در دانشگاه تهران است.

معصومه پاشایی بهرام: متولد ۱۳۶۰ از روستای بهرام مرند است. او پزشک، کارشناس حقوقی و نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرند و جلفا است. پاشایی نخستین نماینده زن از حوزه انتخابیه مرند و جلفا و تنها بانوى نماینده مجلس از شمال غرب کشور در مجلس یازدهم است. از مهم ترین فعالیت های وی می‌توان به حضور مؤثر و موفق در مناطق محروم سیستان و بلوچستان نام برد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *