حذف چهار صفر از پول ملی کار اساسی نیست/ جراحی عمیق اقتصاد با اصلاح سیاست‌‌های دولت انجام می‌شود

حجت‌الاسلام رضا باقری بنابی منتخب مردم بناب در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری سادس:
اوایل سال 91 و در آغاز به کار مجلس نهم، لایحه دولت دهم برای حذف چهارصفر از پول ملی اعلام وصول شد، اصلاحاتی از سوی مجلس وقت به آن وارد و قرار بود حذف این چهار صفر در یک پروسه سه ساله صورت پذیرد که با پایان عمر دولت دهم این موضوع کنار گذاشته شد.


طرح حذف چهار صفر از پول ملی برای سال‌های طولانی بلاتکلیف باقی مانده بود که نمایندگان مجلس دهم  با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که طی پنج سال واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر کند.


اثر روانی حذف 4 صفر از پول ملی برای مردم بسیار زیاد است و یک نسل از جامعه دچار دگرگونی می شود در کنارآن این اقدام حتی در بلند مدت برای حل مشکلات اقتصادی کشور راهکار درست محسوب نمی شود.

دولت و مجلس اگر واقعا به دنبال حل مشکلات اقتصادی جامعه هستند باید جراحی‌‎های عمیقی در ساختار اقتصادی کشور از جمله حذف نفت در بودجه کشور، تدوین نظام مالیاتی، بحث بودجه‌ریزی عملیاتی و کوچک شدن دولت انجام دهند.

با توجه به شرایط روانی جامعه و تورم سالیانه در کشور حذف 4 صفر به آن شکل که تبلیغ می‌شود تورم‌زا نخواهد بود اما تورم افسار گسیخته موجود به سیاست های اقتصادی دولت بازمی‌گردد و باید تغییرات اساسی در سیاست‌های اقتصادی کشور شکل بگیرد و یک بار برای همیشه جراحی شود.

برای کاهش آثار تورمی همزمان با میانگین تورم دولت باید حقوق کارگرها، کارمندان و درآمد سرانه ملی را تنظیم کند اما متاسفانه دولت‌ها اکثرا با توجه به اینکه دولت‌های نفتی هستند و اقتصاد کشور ما مستقیم و غیرمستقیم  نفتی است نمی‌خواهند در این حوزه‌‎ها فعال باشند.

برداشتن چهار صفر از پول ملی برای اقتصاد کشور کار اساسی نیست و آثار منفی روانی بر جامعه می‌گذارد اگر دولت می‌خواهد بحث تورم و اقتصاد حل بشود باید یک جراحی عمیق در برخی از حوزه های اقتصادی انجام دهد و همه باید به این جراحی تن دهند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *