مقاومت رئیس جمهور در برابر قرنطینه جبران ناپذیر است/ کرونا سطح سواد سلامت مردم را افزایش داد


دکتر زهره الهیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و متخصص بیماری های داخلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری سادس:

 عملکرد وزارت بهداشت و نظام سلامت  برای مقابله با ویروس کرونا قابل قبول است، اما به مدیریت منسجم دولت و زیر مجموعه اش نقدهایی وارد است؛ چرا که گاهی دستگاه‌های دولتی به مصوبات ستاد ملی کرونا درباره آنچه در این جلسات تصویب می شد توجهی نمی کردند.

عملکرد مجموعه نظام در حوزه سلامت اعم از وزارت بهداشت، بسیج جامعه پزشکی، سپاه، ارتش و نیروهای خودجوش مردمی سبب شد ما از کشورهای موفق در زمینه مقابله با کرونا باشیم و کارنامه‌ای بهتر از برخی کشورهای غربی در این زمینه نشان دهیم.


دولت باید شرایط قرنطینه را قبل از آغاز سال جدید و پیش از شروع سفرهای نوروزی ایجاد می‌کرد، ولی متأسفانه با تأخیری در ممنوعیت سفرها و با افزایش تردد در شهرها با انتشار ویروس کرونا مواجه شدیم که این شرایط را سخت‌تر کرد.

در این جهت یک تأخیری را در روند عملکرد دولت و شخص آقای روحانی مشاهده می‌کنیم که بهتر بود شخص رئیس جمهور نظرات علمی و تخصصی را در ارتباط با همه‌گیری کرونا و همچنین تجربیات موفق جهانی مانند کشور چین را مدنظر قرار می‌داد

مقاومت شخص رئیس جمهور نسبت به ایجاد شرایط قرنطینه و محدودیت تردد نقطه ضعف بزرگی به‌شمار می‌آید که شاید جبران ناپذیر باشد.

اگر بی توجهی به هشدارها و مصوبات ستاد ملی کرونا صورت بگیرد قطعا مسئولیت این امر متوجه دولت و رئیس جمهور است و  مجلس باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد.

ما منتخبین مجلس یازدهم بارها در این زمینه هشدار داده ایم اما مجلس فعلی در حال حاضر بر سرکار است و باید اقدامی جدی و قاطع نسبت به مصوبات دولت که باعث افزایش مشکلات فعلی شده است را در دستور کار خود داشته باشد.


در مورد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز لازم بود تا این کار زودتر انجام می‌شد تا شاهد شیوع کرونا در حد و اندازه فعلی نباشیم که تاخیر در اجرایی کردن این طرح قطعاً از نکات قابل نقد دولت تلقی می‌شود.

در مسیر مبارزه با کرونا شاهد حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری از کادر درمانی و نظام سلامت کشور بودیم به گونه ای که این حمایت ها در پس سختی کار باعث دلگرمی کادر درمانی و خدماتی شد و انگیزه ها آن ها را برای خدمت در شرایط سخت افزایش داد.

مجوز رهبر معظم انقلاب برای برداشت از حساب صندوق توسعه ملی برای تامین نیاز های مالی مبارزه با کرونا بسیار به جا بود.

با توجه به محدودیت منابع و وجود تحریم ها باید محل هزینه کرد  دولت از صندوق توسعه ملی بسیار هوشیارانه باشد.

در واقع نگرانی های جدی وجود دارد که دولت این مبلغ را در محل هزینه خود خرج نکند، مجلس کنونی و آینده باید بر این کار بر دولت نظارت داشته باشد.


برای پیشگیری از ابتلا به کرونا راهی را طی کردیم که اطلاعات مردم نسبت به نکات بهداشتی و رعایت آن در زندگی فردی و اجتماعی بالاتر رفت.

 کاری که ستاد کرونا و برنامه های صدا و سیما برای اطلاع رسانی در زمینه این بیماری انجام داد و آگاه سازی مردم را بر عهده گرفت شرایطی ایجاد کرد که به نوعی منجر به افزایش ارتقاء سطح سواد سلامت مردم شد.


در مجموع عملکرد نظام سلامت کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای غربی بهتر و مؤثرتر بوده است.

کمک نیروهای داوطلب و مردمی و خیریه که با تولید ماسک و خدمت‌رسانی به بیماران در بیمارستان‌ها و همچنین مشارکت نیروهای مردمی و بسیج در طرح غربالگری از نقاط مثبتی است که به‌اعتراف سازمان بهداشت جهانی این عملکرد موفق می‌تواند به یک الگو برای کشورهای دیگر تبدیل شود.


ثبت اقدامات جهادگونه ای از جمله تلاش های طلبه جوان بعد از فوت همسر و فرزندش در یاری رساندن به بیماران کرونا جلوه هایی نتیجه تفکر انقلابی در سایه اسلام بود که از دوران دفاع مقدس به جوانان ما منتقل شده بود.


پروژه دو قطبی سازی رسانه های معاند سوخته است و می بینید مردم با چه همدلی برای  شکست کرونا تلاش می کنند. کارهایی همچون ساخت کلیپ توسط پزشک قلابی در بیمارستان برای نشان دادن وضعیت قرمز یک سیاه نمایی کامل بود که با مشخص شدن پشت پرده این برنامه های شوم موجب روسیاهی دشمنان ملت شد.
گفتگو از حسین مخلص آبادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *