قدمت قنات در سمنان به کی برمی‌گردد؟ وجود ۱۴۷ قنات بایر و ۶۲۶ قنات دایر در استان


سادس/سمنان مولف کتاب قنوات استان سمنان و مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قدمت ساخت قنات در این استان را بیش از 2000 سال برشمرد و گفت: همچنان قنوات در بخش وسیعی از استان مورد استفاده قرار می گیرند.

حسین شاهینی در آئین رونمایی از کتاب قنوات استان سمنان با بیان اینکه قنات یک سازه آبی سنتی است که برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی احداث می‌شود اظهار کرد: فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول قبل از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش پیدا کرد و به کشاورزان این مناطق اجازه داد تا بتوانند در دوره‌های طولانی خشکی که آب سطحی پیدا نمی‌شد به کشاورزی بپردازند.

 مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از مزیت‌های قنات گفت: کاهش هدر رفت آب بر اثر تبخیر و نفوذ به دلیل ماهیت زیرزمینی بودن کانال‌های انتقال آب، عدم نیاز به صرف انرژی و ایجاد تعادل بین مصرف آب و تغذیه منابع آب زیرزمینی از مزیت‌های مهم قنات هستند.

شاهینی افزود: در استان سمنان نیز از دیرباز به دلیل بیابانی و کویری بودن بخش وسیعی از این استان، استفاده قنات برای تأمین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی مرسوم بوده است.

وی با اشاره به پیشینه استفاده از قنات در این استان کویری ادامه داد: مورخان تاریخچه قنات در استان سمنان را به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت و اهمیت قنوات موجود در استان حفظ احیا و مرمت آن‌ها باید در دستور کار کلیه مراجع ذی‌ربط قرار گیرد که این مهم بدون ثبت و ضبط مشخصات عمومی و فنی قنات کاری دشوار است.

 شاهینی با اشاره به‌ضرورت تألیف کتاب «قنوات استان سمنان» گفت: این کتاب به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، شناخت اجمالی و اولویت‌بندی قنوات استان سمنان در دستور کار مدیریت آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کتاب قنوات استان مجموعه‌ای مشتمل بر مشخصات عمومی و فنی ۷۷۳ رشته قنات استانی است گفت: از این تعداد قنات ۱۴۷ رشته بایر و ۶۲۶ رشته دایر است.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *