تنور انتخابات در پایتخت گرم می شود


به گزارش سادس، روز گذشته در سومین روز از مهلت قانونی تبلیغ برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سرانجام احزاب و تشکل های سیاسی، لیست نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام و تبلیغات در این زمینه را آغاز کردند.

در حالی که در وزهای پنجشنبه و جمعه اثر چندانی از تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس در سطح شهر به چشم نمی خورد، از اول هفته و در سومین روز از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی برای مجلس یازدهم، مشاهدات میدانی از خیابان ولیعصر، میدان فاطمی، خیابان فلسطین، خیابان انقلاب، بلوار کشاورز، میدان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، خیابان کارگر شمالی و جنوبی، خیابان آزادی، خیابان قریب، خیابان نواب صفوی، میدان گمرک، میدان قزوین، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع)، خیابان شهید بهشتی، خیابان سهروردی، خیابان جمهوری و دیگر خیابانها و میادین مرکزی پایتخت نشان می دهد برخی نامزدها تبلیغات انتخاباتی خود را در سطح شهر آغاز کرده اند و بتدریج پوسترها و بنرهای آنان در نقاط مختلف خودنمایی می کند.

در همین حال، شهرداری تهران نیز اقدامات لازم را برای تعیین اماکن و محل های مشخص به منظور تبلیغات آغاز کرده است و انتظار می رود با این روند، از فردا شاهد تبلیغات گسترده تری در نقاط مختلف باشیم.

همزمان با این رویدادها، اعضای فهرستهای مختلف انتخاباتی در مساجد و مراکز عمومی حضور می یابند تا دیدگاهها و برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند.

ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز در نقاط گوناگون تهران شکل گرفته است و می توان اسامی نامزدها و تصاویر آنان را در اطراف آن و برخی خیابانهای اصلی و فرعی مشاهده کرد.

با این حال، حجم تبلیغات انتخاباتی در پایتخت هنوز چشمگیر نیست.

با تکمیل فهرست نامزدهای تشکلهای مختلف انتخاباتی بویژه اصولگرایان و احزاب اصلاح طلب و اعلام نهایی آن در روز جاری امید می رود در چهار روز باقیمانده از مهلت تبلیغات انتخاباتی، تهران رنگ و روی انتخاباتی به خود بگیرد.

تبلیغات انتخاباتی تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه – اول اسفند- ادامه دارد اما طبق قانون، ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری در روز جمعه دوم اسفند متوقف خواهد شد تا شهروندان با تامل لازم نسبت به انتخاب نمایندگان خود تصمیم بگیرند.

زمان قانونی برگزاری انتخابات و رای گیری نیز از ساعت هشت صبح روز جمعه دوم اسفند سال جاری آغاز می شود و تا ساعت ۲۰ همین روز ادامه خواهد داشت.

تبلیغات و تخلفات انتخاباتی پایتخت

با وجود آنکه هنوز میزان تبلیغات نامزدها در سطح شهر فراوان نیست اما در همین حد نیز تخلفات بسیاری از سوی طرفداران آنها در زمینه نصب پوسترها و بنرها دیده می شود.

برخی از نامزدهایی که دست به تبلیغ زده اند، اقلام تبلیغاتی خود را به جای نصب در جایگاههای ویژه ای که شهرداری برای آن اختصاص داده است، روی ایستگاه های اتوبوس، پست های برق، تیرهای چراغ برق، دیوار بانکها، مساجد و دیگر اماکن عمومی، دیوارهای منازل یا اماکن خصوصی نصب کرده اند.

بر اساس اعلامیه وزارت کشور، استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر نباید از ابعاد ۵۰ * ۷۰ سانتیمتر تجاوز کند، خبرنگاران ایرنا در تهران تبلیغاتی را از برخی نامزدها دیدند که ابعاد آنها از ۱۵۰*۲۰۰ سانتی متر هم فراتر رفته بود.

از سوی دیگر، برخی اقلام تبلیغاتی که در محل های مجاز نصب شده بود، نیز توسط افراد ناشناس پاره یا کنده شده بود که این موضوع نیز طبق قانون، تخلف محسوب می شود.

«شکراله حسن بیگی» رییس ستاد انتخابات استان تهران در این باره به ایرنا گفت: طبق قانون، الصاق و نصب اقلام تبلیغاتی در محل های عمومی، تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی و همه اماکن و مراکزی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، ممنوع است.

وی افزود: هیاتهای اجرایی و بازرسی انتخابات که در فرمانداری ها و سطح استان مستقر هستند، فضای انتخابات را رصد می کنند و در صورت هرگونه تخلف، به نامزدها تذکر خواهند داد اما مردم نیز می توانند اینگونه تخلفات را گزارش کنند تا به آن رسیدگی شود.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: کمیته های امحا وابسته به ستاد انتخابات در شهرستانهای مختلف، مسئولیت ساماندهی تبلیغات و از بین بردن تبلیغات در محلهای غیرمجاز را بر عهده دارد.

وی گفت: در صورت بی توجهی نامزدها و طرفداران شان به تذکرات، پرونده تخلفات آنها به دادگستری ارجاع خواهد شد.

رقابت ۱۴۵۳ نفر در تهران بر سر ۳۰ کرسی

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: در مجموع، یکهزار و ۵۷۶ نامزد در شش حوزه انتخابیه در استان تهران بر سر تصدی کرسی های مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می کنند که از این تعداد، یکهزار و ۴۵۳ نفر در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه پاکدشت، ۳۸ نفر در حوزه انتخابیه رباط کریم و بهارستان، ۱۷ نفر در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه، ۲۷ نفر در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک و ۳۰ نفر نیز در حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد فعالیت دارند.

بطور میانگین، ۴۵ نفر بر سر تصاحب هر کرسی استان تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می کنند. این تعداد نزدیک به دو برابر میانگین کشوری آن است. این رقم برای پایتخت به ۴۸ نفر می رسد.

استان تهران در مجلس شورای اسلامی ۳۵ نماینده دارد که از این تعداد، حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» ۳۰ کرسی و هر کدام از حوزه های انتخابیه «پاکدشت»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک»، «قدس، ملارد و شهریار» و «رباط کریم و بهارستان» یک نماینده دارند.

در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی نیز برای اقلیت های دینی «کلیمی»، «آشوری و کلدانی»، «زرتشتی» و «ارامنه شمال» پیش بینی شده است که هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه آینده دوم اسفند در سراسر کشور برگزار می شود.

در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان در استان تهران ۱۷ نفر برای تصدی سه کرسی این استان با یکدیگر رقابت می کنند.

این افراد جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی در مجلس خبرگان خواهند شد.

تبلیغات نامزدهای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان هم به صورت ضعیف از هفدهم بهمن آغاز شده است و همچون مجلس تا صبح پنجشنبه اول اسفند ادامه خواهد داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *