مجلس پیش‌برنده

با توجه به پیچیدگی اوضاع و سرعت تحولات، یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شروع دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌تواند پرشکوه‌ترین، رقابتی‌ترین و در عین حال، حساس‌ترین انتخاباتی باشد که پیامدها و تأثیرات شگرفی بر امنیت ملی کشور خواهد داشت.

سرویس سیاسی سادس: این انتخابات با توجه به حوادث و حواشی اخیر که امکان برنامه‌ریزی و امید را برای به چالش کشیدن نظام از طریق انتخابات در غربی‌ها تقویت کرد، بر اساس اظهار نظرهای غربی‌ها و اقدامات آن‌ها، همچنان در کانون توجه غربی‌ها قرار دارد و آن‌ها تلاش می‌کنند با رهیافت انقلاب رنگی یا نمایندگان حامی و عامل به گفتمان خود را به مجلس نفوذ بدهند و یا با هدف فروپاشی از درون، چالشی برای نظام درست کنند.

از این‌رو، انتخابات مجلس یازدهم برخوردار از مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تهدیدزا و فرصت‌آفرین است. از یک طرف، این انتخابات، شاخصی برای ارزیابی ظرفیت‌های نافرمانی مدنی و قدرت بسیج اجتماعی جریانات تجدیدنظرطلب است؛ از طرف دیگر، سطح مقبولیت، کارآمدی و مشارکت سیاسی مردم را به نمایش می‌گذارد.

به عبارتی، انتخابات مجلس یازدهم می‌تواند به‌ویژه در موقعیت حساس فعلی، هم میزان واگرایی سیاسی و هم میزان همگرایی سیاسی را به نمایش بگذارد. همچنین می‌تواند میزان چالش‌های امنیتی کشور و میزان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی را نمایش دهد.

این در حالی است که وضعیت امروز بین‌المللی در جهان اسلام و جنبش‌های فعال در مهد نظام سرمایه‌داری وضعیتی ایده‌آل برای جمهوری اسلامی که تنها نظام حکومتی است که ادعای داشتن الگویی جایگزین برای نظام برتری‌طلب فعلی را دارد، مهیا کرده است.

انقلاب اسلامی، سرآغاز حرکتی عالم‌گیر بود که پس از ایجاد نظام اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، امروز وضعیتی را در پیش روی خود می‌بیند که باید بیش از پیش برای ایجاد دولت و جامعه اسلامی که در تمام ارکان خود چه در تقنین، چه در اجرا و چه در نظارت رنگ و بوی اسلامی داشته باشد، گام بردارد. این مرحله یکی از حساس‌ترین مراحل گذار از دولت ایرانی انقلابی به سوی دولت و جامعه اسلامی است و مقدمات و بسترهای گوناگونی دارد.

رسیدن به درک و فهم جمعی در میان حکمرانان قوای سه‌گانه از رأس تا بدنه، برای پیشبرد این امر، اساسی‌ترین عنصر گذار به سوی دولت اسلامی و سپس کشور اسلامی است.

اوضاع ویژه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، مجلس یازدهم را در جایگاه ممتازی قرار داده است که می‌توان از آن انتظار «مجلس تراز انقلاب اسلامی» را داشت؛ مجلسی که بتواند در دهه پنجم، کشور را چند گام به پیش برد. زیرا همان‌طور که می‌دانید نقش‌های مجلس در نسبت با انقلاب، در یکی از سه نقش زیر خلاصه می‌شود:

1- نقش ارتقایی، پیش‌برنده و سازنده؛

2- نقش کندکننده و ناکارآمد؛

3- نقش چالش‌گر و تنش‌زا.

مسلماً انقلاب اسلامی برای سیر مراحل تکاملی خود و تداوم هدایت‌گری خود در بیداری اسلامی منطقه و جهان اسلام به مجلسی نیاز دارد که بتواند با فائق آمدن بر ناکارآمدی‌ها و چالش‌هایی که دشمنان نظام اسلامی در مسیر آن قرار می‌دهند، ارتقایی و پیش‌برنده آرمان‌های امام و رهبری در دنیا باشد. یک مجلس کارآمد می‌تواند پشتوانه مؤثری برای مجموعه نظام باشد.

برای رسیدن به الگوی مورد نظر در ترسیم چهره مجلس تراز انقلاب، یکی از معیارها و شاخصه‌ها، آرا و نظرات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) است. داشتن الگویی مناسب از مجلس تراز انقلاب مبتنی بر مهندسی امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی در این مقطع حساس انتخابات مجلس یازدهم ، این امکان را به ما خواهد داد تا در تشخیص کاندیدای مناسب و اصلح برای مجلس شورای اسلامی که شکل‌دهنده مجلس تراز انقلاب خواهند بود، موفق عمل کنیم.

مقام معظم رهبری درباره نقش ارتقایی و پیش‌برنده مجلس تراز انقلاب اسلامی معتقدند: «آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه گزینش‌های ملی و انتخابات‌ها مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام، روزبه‌روز ارتقا پیدا کند؛ این اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئیس‌جمهور یا دنبال نماینده مجلس می‌گردند یا دنبال دیگر کسانی هستند که می‌خواهند آن‌ها را با انتخاب تعیین کنند، در پی آن هستند که انسان‌های کارآمدی را بر اریکه مسئولیت بنشانند تا آن‌ها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند؛ این خواست مردم است.»

همچنین ایشان تأکید دارند: «نمایندگان مردم در مجلس، وظیفه سنگینی در این‌باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش، بیداری و آگاهی، اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. چنین مجلسی بی‌شک، عصاره فضائل و به‌طور طبیعی در رأس امور خواهد بود.»

آنچه لازم است در پایان این مجموعه به آن توجه کنیم، این است که بدانیم انتخابات پیش رو می‌تواند آثار و دستاوردهای مهمی در سطح داخلی و خارجی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب در داخل و تأثیرات عمیق بر عمق راهبردی جمهوری اسلامی در محیط خارجی بی‌شک دو مورد مهم از این دستاوردهاست. به عبارتی، این انتخابات می‌تواند دارای پیامدهای سیاسی افزایش‌دهنده قدرت نرم و آسیب‌پذیری‌های کاهش دهنده امنیت نرم باشد. در صورتی که از سوی نخبگان، مسئولان و مردم، مراقبت و مدیریت نشود، می‌تواند بسترهای زیادی را برای بروز بحران ‌اعتماد، کارآمدی، هویت و انسجام به‌وجود آورد و به الگوی موفق و الهام‌بخش جمهوری اسلامی و چهره مردم‌سالار ایران در محیط خارجی آسیب وارد سازد و برداشت از جمهوری اسلامی ایران و باورهای ذهنی را دگرگون کند. در مقابل، انتخابات یازدهم اگر برای شکل دادن به مجلسی در تراز انقلاب باشد، می‌تواند به نمایش الگوی موفق «مردم‌سالاری دینی» تبدیل شود و موجبات اقتدار، همبستگی ملی و اعتماد مردم به نظام را افزایش دهد. بدون تردید، با شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب، در وضعیتی که «بیداری اسلامی» منجر به فروپاشی نظام‌های مرتجع، وابسته و استبدادی شده و جهان اسلام نیازمند کمک و تلاش مضاعف جمهوری اسلامی و انتقال تجربه موفق «نظام مردم‌سالار دینی» است، جمهوری اسلامی برای نمونه کارآمد و الهام‌بخش «الگوی مردم‌سالاری دینی» در سطح منطقه، ظهور مؤثرتری خواهد داشت.

در پایان یادآورمی شود اهتمام نخبگان مومن واندیشه ورزان مجرب در همه اقشار به تبیین وتشریح مولفه هایی که ذیل سه محور اساسی و تعیین کننده یعنی تلاش برای حضور گسترده مردم ، انتخاب اصلح و حفظ امنیت فضای انتخابات به شرح زیر تقدیم میشود می تواند درخنثی نمودن همه توطئه های دشمنان داخلی وخارجی و تحقق انتخابات تراز انقلاب اسلامی و نیز تحقق جامعه اسلامی بسیار موثر نقش آفرین باشد .

الف-حضور حداکثر ی وگسترده

1-تبیین نقش رهبری در مدیریت کلان کشور وگذر ازبحرانها

2-تبیین شرایط محیط ملی ومنطقه ای وبین المللی

3-اقناع وترغیب افکار عمومی به حضور

4-پاسخ به شبهات وابهامات موجود

5-اعتماد سازی واعتبار سازی نسبت به (انقلاب اسلامی-نظام-انتخابات و…)

6-ایجاد انگیزه وشور ونشاط سیاسی به جامعه

7-تقویت امید به آینده نظام

8-خنثی کردن توطئه های دشمن در ایجاد و تحریک شکاف های اجتماعی

9-تبیین عمل به تکلیف دینی وانقلابی نسبت به سرنوشت انقلاب کشور

10-ایجاد هماهنگی وتعامل مثبت نخبگان وخواص جامعه

11-توجه دادن به مصالح ومنافع ملی

ب -انتخاب اصلح و آگاهانه

1-تبیین معیارها وشاخص های انتخاب کاندیدای اصلح مبتنی بر آموزه های دینی

2-تأثیر انتخاب اصلح در عزت،اقتدارو وحدت ملی

3-تبیین الزامات وبایسته های شکل گیری وتحقق مجلس طرازانقلاب اسلامی

4-تحقق مجلس کارآمد مطلوب در حفظ سلامت نظام ومبارزه بافقرو فساد

5-تبیین نقش مجلس در اعمال نظارت بر کلیه شئون کشور

6-نقش مجلس در تأمین نیاز کشور در وضع قوانین مترقی ورفع مشکلات کشور

7-تبیین شکل گیری مجلسی ولایتمدار،مردمی،ساده زیست وانقلابی

ج)امنیت انتخابات

1-ایجاد آمادگی های لازم برای افزایش بازدارندگی ومدیریت بحرانها وچالش های احتمالی

2-اولویت وتقدم مصالح ملی بر مصالح فردی وگروهی

3-تبیین الزامات وآداب رقابت سالم وسازنده

4-قانون محوری در فرایند انتخابات

5-فصل الخطاب دانستن تدابیر امام خامنه ای(مدظله العالی)

6-هوشیاری در برابر مداخلات وتوطئه های دشمن

7-افشاگری وتبیین تهدیدات وآسیب های متصور در انتخابات

8-تمکین دربرابرآراءمردم ونتایج انتخابات

9-توجه به عقلانیت سیاسی دربرابر تحریکا واحساسات قومی ومذهبی

10-اطلاع رسانی صحیح وبموقع به مردم وخنثی کردن شایعات با استفاده از تمامی ظرفیت های رسانه ها ی تبلیغی

11-هم افزایی وهماهنگی بین دستگاه های مختلف نظام ومجریا ن انتخابات

12-حفظ آبرو وحیثیت وکرامت افراد واحراز ازتحریک وتخریب

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *