انتقاد از مداخلات استانداری در تعطیلی مدارس 


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با طرح این سوال که چرا باید موقع برف مدرسه را تعطیل کرد؟ اظهار کرد: مگر دانش آموزان ما نباید بیاموزند که آموزش باید در اولویت باشد و آنها باید با مشکلات روبرو شوند؟ از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت، تصمیمات استانداری درباره تعطیلی مدارس است.

به گزارش سادس، حجت الاسلام علی ذوعلم درباره موضوع تقویم آموزشی مدارس و با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در برنامه تلویزیونی پرسشگر مبنی بر اینکه مجلس مداخله‌گر و مانع اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش است گفت: اما طبق قانون اساسی مجلس باید در همه امور نظر بدهد و نمی‌توان این نهاد را زیرسوال برد و این نوع اظهارنظر یک نوع خودخواهی سازمانی است. قدرت کارشناسی آموزش و پرورش و قدرت اقناعش باید بتواند مجلس را توجیه کند و همراهی مجلس را بگیرد.

وی افزود: رسانه ملی اولین دستگاهی است که آموزش و پرورش را چندان جدی نمی گیرد. کلیت نظام تعلیم و تربیت مظلوم واقع شده است.

ذوعلم با بیان اینکه علاوه بر دلایلی چون تعطیلی به علت آلودگی هوا در از دست رفتن زمان آموزش، گاهی در خلال برنامه‌ریزی مدارس نیز در حق زمان آموزش اجحاف ایجاد می‌شود گفت: زنگها باید ۵۰ دقیقهای باشند اما زنگها را ادغام و از ساعت آموزش کم می‌کنند و از اجرای کامل آن طفره می‌روند. ۳۰ هفته آموزشی نیز به ۲۹ و ۲۸ هفته در مدارس کاهش می یابد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها این است که خود شوراهای آموزش و پرورش می توانند برحسب شرایط اقلیمی استان تصمیم گیری کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که چرا باید موقع برف مدرسه را تعطیل کرد؟ اظهار کرد: مگر دانش آموزان ما نباید بیاموزند که آموزش باید در اولویت باشد و آنها باید با مشکلات روبرو شوند؟ از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت تصمیمات استانداری درباره تعطیلی مدارس است. قبلا مواردی پیش آمده که فرمانداری بدون هماهنگی با آموزش و پرورش، مدارس را تعطیل کرده بود. 

وی افزود: چندین سال است بحث آلودگی هوا مطرح است، چرا دستگاه‌های دیگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا مسائل را باید آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس حل کند؟.

وی درباره آسیبهای کاهش زمان آموزش گفت: این موضوع حتما لطمه وارد می‌کند وقتی زمان کاهش یابد به کیفیت آموزش لطمه می‌زند. البته مدارس راهکارهایی برای جبران زمان آموزش دارند. از مدیران خواسته‌ایم بنا به اقتضائات درباره جبران روزهای تعطیلی تصمیم بگیرند. 

ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: در خود آموزش و پرورش نیز دیدگاه‌های مختلفی درباره تقویم آموزشی هست که می‌توان پس از کارکارشناسی دقیق، آن را به نظرخواهی گذاشت. اشکال اصلی این است که در نهادهای برنامه‌ریز و سیاست گذار آموزش و پرورش در اولویتهای اصلی نیست.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *