خراسان رضوی در تعداد مدیران زن، رتبه ۲۷ کشوری را دارد


سادس/خراسان رضوی معاون امور برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری گفت: رشد تعداد مدیران زن در کشور در استان‌ها در دو سال اخیر تا شهریور ماه ۴۸.۷ درصد بوده، اما استان خراسان رضوی رتبه ۲۷ را در این زمینه داشته است.

زهرا جواهریان امروز، ۳ بهمن‌ماه، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سالن شهید باهنر استانداری خراسان رضوی در خصوص تصویب سند ارتقای وضعیت زنان استان خراسان رضوی، اظهار کرد: ما توانستیم مشارکت اقتصادی را در استان افزایش دهیم و اگر بخواهیم به توسعه پایدار و متوازن برسیم، باید از ظرفیت تمام سرمایه اجتماعی کشور استفاده ‌کنیم.

وی افزود: مردان و زنان باید در این مشارکت نقش داشته باشند تا به توسعه پایدار برسیم. برای تحقق این امر نیز باید توسعه اجتماعی و توانمندسازی زنان را داشته باشیم و حضور زنان را به حداکثر برسانیم که لازمه این امر تحقق عدالت اجتماعی و جنسیتی است و قطعاً برای اینکه عدالت اجتماعی و جنسیتی در کشور شکل بگیرد، باید ارتقاء شاخص‌های این عدالت وجود داشته باشد.

جواهریان بیان کرد: ما جایگاه محکمی در قانون برنامه ششم و ماده ۱۰۱ برای تدوین شاخص‌های عدالت اجتماعی داریم. شاخص‌های عدالت اجتماعی مصوب ستاد ملی زن و خانواده به ریاست رئیس‌جمهور و حضور هر سه قوه است که در ۸‌ محور تصویب شده و بر اساس آن ۲۵ شاخص و ۱۷۹ شاخص اختصاصی را تدوین و ابلاغ کرده، شناسنامه‌ای نیز برای این شاخص تدوین شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: لازم بود برنامه عدالت جنسیتی یا ارتقاء وضعیت زنان در استان‌ها تدوین شود که برنامه جدایی از برنامه استان‌ها نخواهد بود، اما تفاوت‌ها باعث شده توجه را به این موضوع جلب کنیم. اگر میزان دختران بازمانده از تحصیل ما بیش از پسران بوده و اگر مشارکت اقتصادی زنان ۱۶.۹ درصد در کشور است و موارد دیگر، این باعث می‌شود ما بخواهیم به این وضعیت رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: از شاخص‌ها و اطلس وضعیت زنان و خانواده که بر اساس سرشماری سال ۹۵ اتفاق افتاده، استفاده و دستورالعمل مشخصی برای همه استان‌ها تدوین و به صورت شیوه‌نامه ارسال کردیم. موافقت‌نامه همکاری برای تهیه این سند با همه استان‌ها بسته و ابلاغ اعتباری ارسال شده است. از آن زمان جلسات و کارگروه‌های آموزشی را برگزار کردیم و تیم نظارت را تشکیل دادیم تا سند خوبی در استان‌ها ایجاد کنیم. این سند از پایین به بالاست.

جواهریان اضافه کرد: مرحله بعد در کارگروه زنان و خانواده استان تصویب می‌شود. اهداف عملیاتی در این سند شناسایی و ارزیابی وضع موجود است، شاخص‌ها را نیز با میانگین کشوری سنجیدیم که چقدر فاصله دارد، تعیین و تجزیه و تحلیل اولویت‌ها نیز کار دیگری بود که انجام شد، مشکلات و فرصت‌ها را نیز شناسایی کردیم، اولویت‌بندی مسایل را انجام دادیم و بعد برنامه‌ریزی عملیاتی است. انتظار ما از تهیه این سندها این نیست که کتابی به کتابخانه‌ها اضافه شود، به همین دلیل تلاش کردیم برنامه‌ریزی عملیاتی صورت گیرد تا تغییر و اثر آن در استان مشخص باشد.

معاون امور برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این سند توسط یک دستگاه یا ارگان قابل انجام نیست، به همین دلیل مسئولیت‌ها مشخص شده است. ویژگی‌های این سند مکان‌محور و نتیجه‌محور بوده و تا سطح شهرستان نیز رفته است. مدل برنامه‌ریزی مبتنی بر نظارت و پایش بوده و توان‌افزایی و همکاری دولت، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد دیده شده و محدوده کار کل استان است.

وی با اشاره به آمار مربوط به سال ۹۵، تصریح کرد: در استان خراسان از نظر تعداد زنان سرپرست خانوار رتبه دو کشوری را داریم که باید برنامه‌ریزی بیشتری شده و توانمند شوند. تعداد دختران بازمانده از تحصیل در استان وضعیت مناسبی داشته و رتبه سوم کشور را دارد. نقطه قوت دیگر تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور، فوق لیسانس و دکترای زن در خراسان رتبه ۵ کشور را دارد.

جواهریان افزود: بر این اساس انتظار داریم وضعیت مدیریت زنان در استان بهبود یابد، البته نسبت به سال ۹۶ بهبود و تعداد مدیران پایه، میانی و انتصاب یک مدیر زن در استانداری رشد داشته، اما این رشد نسبت به استان‌های دیگر کمتر بوده است. رشد تعداد مدیران زن در کشور در استان‌ها در دو سال اخیر تا شهریور ماه ۴۸.۷ درصد بوده، اما استان خراسان رضوی رتبه ۲۷ را در این زمینه داشته است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *