استحصال گاز از فاز ۱۴ به ۴۲ میلیون متر مکعب رسید

به گزارش سادس به نقل از روزنگار شامگاه چهارشنبه (۴ دی ۹۸) برداشت گاز از سومین سکوی گازی فاز ۱۴، عملیاتی شد.

به گفته محمدمهدی توسلی، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ظرفیت برداشت گاز از این سکو ۱۴٫۲ میلیون مترمکعب است.

با برداشت این میزان گاز ، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴، به ۴۲ میلیون متر مکعب گاز در روز خواهد رسید. تا قبل از بهره‌برداری از این سکو، ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۴ استخراج می‌شد.

توسلی درباره اینکه از ظرفیت گاز سکوی B14 چه محصولاتی قابل فرآوری است، گفت: روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود.

برای اینکه گاز استخراج شده از سکوی B14 به شبکه سراسری وصل شود، بایستی در فرآیند تبدیل‌سازی گاز ترش به شیرین قرار گیرد.

طبق این فرایند پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی، گاز ترش استخراج شده به گاز شیرین تبدیل می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در خصوص اجرای این عملیات توضیح داد: با توجه به اینکه امکان چنین عملیاتی در فاز ۱۴ نیست، مقرر شد با احداث خط لوله بینِ فازی، به طول ۵ کیلومتر، از ظرفیت فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم در فاز ۱۲ پارس جنوبی استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به این پالایشگاه منتقل شود.

فاز ۱۴ پارس جنوبی چهار عرشه دارد. دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری.

هر کدارم از این سکوها، ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب یا ۱۴ میلیون متر مکعب را دارد. سکوی B14 ، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولید این طرح است.

به گفته توسلی تیرماه امسال این سکو، توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابرسازه ۲۴۰۰ تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *