پرهیز از نگاه کلیشه‌ای و تقلیدی به پژوهش 


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد که پژوهش را به عنوان امر کلیشه‌ای، تقلیدی و فرایند بروکراتیک که به نظام آموزشی ما آسیب وارد کرده است نگاه نکنیم و باید از این کلیشه‌گرایی خارج شویم. 

به گزارش سادس، حجت الاسلام علی ذوعلم در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد با طرح این پرسش که پژوهش در عرصه تربیت چیست؟ گفت: آیا یک ابزار برای رسیدن به نتیجه است یا یک امر الصاقی است که آن را به آموزش و پرورش در عرصه‌های گوناگون بچسبانیم؟ یا آنکه فراتر از این هاست؟.

وی افزود: پژوهش، ترجمه واژه تحقیق است. تحقیق و پژوهش در یک معنای عمیق و جامع بخصوص در یک بستر تربیتی، جریانی مستمر و دائمی و یک ضرورت حاکم بر زندگی ما، یک امر اصیل، ریشه دار و حقیقی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تحقیق ما را از ظلمت، تاریکی و مجهولات به روشنایی، اطمینان خاطر، علم و دانش می‌رساند اظهار کرد: اگر در مدرسه بحث تربیت، اخلاق، کنشگری فعال خودباورانه مبتنی بر هویت ملی را به عنوان هدف انتخاب و از وضعیت فعلی مدرسه محوری انتقاد می کنیم، حل اینها جز در بستر پژوهش شدنی و امکان پذیر نیست.

ذوعلم افزود: پژوهش را به عنوان امر کلیشهای، تقلیدی و فرایند بروکراتیک که به نظام آموزشی ما آسیب وارد کرده است نگاه نکنیم و باید از این کلیشه گرایی خارج شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه پژوهش برای خلق ایده و ثروت هم لازم است و آن را نفی نمی‌کنیم گفت: اما در مدرسه نباید نگاه دانش آموزان ما به این حد محدود شود. باید رویکرد و نگاهی که رهبری در گام دوم انقلاب بیان فرمودند را از این رهگذر عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهش در منظومه جامع خودش تعریف می‌شود و ارزش پیدا می کند. نیازمند تأمل، تحقیق و پژوهش در باب خود پژوهش هستیم به ویژه وقتی در نظام آموزش از آن صحبت می‌کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *