در دوره‌های زمستانی مدرسه روزنامه‌نگاری مهر چه می‌گذرد؟



به گزارش سادس به نقل از مهر، دوره‌های آموزشی زمستانی «مدرسه روزنامه‌نگاری خبرگزاری مهر» با برگزاری دوره‌های «مقاله‌نویسی مطبوعاتی»، «خبرنگاری مقدماتی»، «خبرنگاری پیشرفته»، «عکاسی مقدماتی»، «اصول و مبانی گزارش‌نویسی»، «عکاسی خبری» و «گرافیک کاربردی» از هفته‌ اول دی‌ماه ۹۸ آغاز می‌شود.
علیرضا جباری‌دارستانی در دوره اصول و مبانی گزارش‌نویسی ضمن بیان فلسفه گزارش‌نویسی (گزارش به مثابه کار فلسفی)، فهم، خوانش و روایت دوباره پدیده در گزارش را مورد بحث قرار می‌دهد و با تاملی در خاستگاه و غایت گزارش‌، «صورت، معنا و همبستگی آنها در گزارش» را به هنرجویان توضیح خواهد داد. همچنین مباحث مربوط به ساختار و اجزای گزارش، نوع پرداخت (حفظ وحدت، جذابیت، ویژگی‌های روایت و نثر، حجم متن، روانی متن، توجه به ارزشهای خبری و…) و همچنین مناسبات میان محتوا با اشکال و عناصر فرمی گزارش، مختصراً توضیح داده خواهد شد.
این دوره آموزشی با تشریح تمایزات میان «خبر» و «گزارش» آغاز می‌شود، از سوبژکتیویته در برابر ابژکتیویته به عنوان رکن اساسی این تمایز صحبت می‌شود و تحلیل زیربنا در برابر توصیف روبنا در گزارش و خبر، عینیت دیالکتیکی در گزارش در برابر عینیت پوزیتیویستی خبر و مسئله‌مندی گزارش در برابر بی‌مسئله‌گی خبر مورد توجه و تحلیل قرار می‌گیرد.
همچنین در بخش تکنیک‌های گزارش‌نویسی نیز ضمن توضیح انواع گزارش از منظرهای قصدیت گزارشگر، موضوع گزارش، ابژه عینی گزارش و ژانرهای گزارش نوین، از اجزاء گزارش سخن خواهد گفت و در پایان صورت‌بندی و نگارش نهایی گزارش و سبک‌های گزارش‌نویسی را بیان می‌کند.
در دوره «خبرنگاری مقدماتی» حمیدرضا بوالی، دبیر گروه فرهنگ خبرگزاری مهر، ضمن تعریف خبر، عناصر خبر و ارزش های خبری، درباره تیتر و لید، درباره سبک خبری و تاکتیک های خبری ضمن ارائه مفاهیم نظری با متدی کارگاهی به هنرجویان نوشتن خبر و تهیه گزارش را تعلیم داده و ویژگی های خبر و خبرنگار در عصر رسانه های دیجیتال را بیان خواهد کرد.
مجید عسگری‌پور، عکاس خبری خبرگزاری مهر و بازرس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران در دوره «عکاسی مقدماتی» ضمن آموزش مباحث شناخت نورسنجی با دوربین عکاسی، مباحث زیبایی شناسی در عکاسی و اصول عکاسی پایه، از انواع دوربین ها گفته و عکاسی با موبایل و تفاوت آن بادیگر روشهای عکاسی را آموزش می دهد. این دوره و دوره عکاسی خبری که توسط آقای عسگری پور تدریس خواهد شد، با روش کارگاهی اجرا می شود.
«خبرنگاری پیشرفته» از دوره های جدید خبرگزاری مهر است که حمیدرضا بوالی در آن ضمن بیان خبرنویسی پیشرفته و سبکهای آن، در مورد گزارش‌نویسی مدرن، پوشش‌های خبری در ایران و جهان، دروازه‌بانی خبر گفتگو کرده و با بیان تئوری‌ها و ارائه نمونه‌هایی از روایت‌شناسی، درباره روزنامه‌نگاری تحقیقی و خبر و تصویر یا اصول گرافیک خبر صحبت می‌کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *