افتتاح نخستین کتابخانه مشارکتی در انزلی


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر لزوم استفاده از فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش برای امر کتاب و کتابخوانی، اضافه کرد: مهرماه امسال نخستین کتابخانه مشارکتی آموزش و پرورش در شهرستان انزلی افتتاح خواهد شد و آمادگی داریم این مهم در شهرستان شفت نیز اجرا شود.

به گزارش سادس – منطقه گیلان، پریسا کرمی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت، با اشاره به کمبودهای قابل توجه این شهرستان در حوزه فضای کتابخانه‌ای، اظهار کرد: استقبال مردم به ویژه قشر کودک و نوجوان از امر کتابخوانی ما را بر آن می‌دارد که با همکاری مدیریت شهری نسبت به ایجاد فضاهای مطالعه اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه شهید چمران احمدسرگوراب در خارج از بافت شهری شفت واقع شده است، افزود:‌ شاهد مشارکت کودکان و نوجوانان شفتی در فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی هستیم و این شهرستان رتبه‌های خوبی در شاخص‌های ملی و استانی کتابخوانی دارد.

این مسئول فرهنگی کتابخانه عمومی روستای کلاشم را دارای قابلیت‌های لازم جهت معرفی به عنوان کتابخانه روستایی برتر کشور دانست و تصریح کرد: امیدواریم با فضاسازی‌های مناسب این کتابخانه بتواند امتیازهای لازم را کسب کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تراکم جمعیت و کمبود زمین را یکی از مشکلات استان جهت تخصیص فضای مناسب برای کتابخانه‌سازی دانست و گفت: در این راستا طرح «کوله کتاب» را با همکاری گروه‌های جهانی سپاه قدس استان گیلان اجرایی کردیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش برای امر کتاب و کتابخوانی، اضافه کرد: مهرماه امسال نخستین کتابخانه مشارکتی آموزش و پرورش در شهرستان انزلی افتتاح خواهد شد و آمادگی داریم این مهم در شهرستان شفت نیز اجرا شود.

کرمی جامعه کتابخوان را در گرو کودکان و نوجوانان کتابخوان دانست و یادآور شد: به‌زودی یک کتابخانه مستقل کودک و نوجوان در شهرستان شفت به بهره‌برداری خواهد رسید. البته مخاطبان کتابخانه‌ها عام هستند و لذا با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد کلاس‌های رایگان برای ارتقای دانش اقشار مختلف عضو کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کلاس‌ها آگاهی‌بخشی جهت بهره‌مندی از ظرفیت جامعه شهری است.

وی با بیان اینکه مدرسه‌سازی و مسجدسازی توسط خیرین یک امر نهادینه شده در جامعه است، تصریح کرد: باید خیران را به سمت کتابخانه‌سازی ببریم، زیرا کتاب و کتابخانه میراثدار فرهنگ و تمدن و اندیشه ماست و علاقمندان به این حوزه می‌توانند برای هموطنان خود یک قدم مقبت بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از آمادگی این نهاد جهت همکاری با سایر دستگاه‌ها در قالب طرح «فانوس» خبر داد و گفت:‌ طرح «فانوس» به منظور تجهیز و آماده‌سازی کتابخانه‌های مدارس از سال ۹۴ اجرایی شده است.

کرمی با بیان اینکه امروزه کتابخانه‌های عمومی در انتظار مخاطب نمی‌مانند، خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوان یکی از شاخص‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است و لذا هر کتابدار باید شعاع ۱.۵ کیلومتری کتابخانه‌اش را پوشش دهد.

وی نذری دادن برای امام حسین(ع) را یک سنت پسندیده در فرهنگ ایرانیان دانست و متذکر شد: افراد می‌توانند نذورات خود را صرف خرید حداقل ۱۰ جلد کتاب مخاطب‌پسند کنند و به غنای کتابخانه‌های ما بیافزایند.

محمدرضا محسنی، فرماندار شفت نیز، افزایش سطح دانش و آگاهی افراد را زمینه‌ساز همه تحولات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی دانست و اظهار کرد: کتاب و مطالعه یکی از ابزارهای این افزایش دانش و آگاهی است.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، بر نذر کتابخوان به جای نذر کتاب تاکید کرد و گفت: امروز محصولات فرهنگی و کتب فراوانی داریم، اما به واسطه پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کتابخوان کم داریم.

فرماندار شفت از تخصیص یک قطعه زمین ۳۰۰ مترمربعی برای احداث کتابخانه شفت خبر داد و یادآور شد:‌ با توجه به محدودیت منابع دولتی نباید این پروژه را بزرگ و بلندمدت تعریف کنیم، باید باید با استفاده از ظرفیت خیرین هرچه زودتر این کتابخانه را به بهره‌برداری برسانیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *