لزوم ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی شهر تهران


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بر لزوم ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش سادس، زهرا صدر اعظم نوری در یکصد و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در تشریح لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی و عمرانی شهر تهران که نخستین دستور کار اعضای شورای شهر تهران بود، گفت: هنگامی که در مورد منابع متحرک صحبت می‌کنیم یعنی منابع آلاینده‌ای که ۸۰ تا ۸۵ درصد سهم آلودگی هوا مربوط به آن‌ها است و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مابقی آلودگی توسط منابع آلاینده ثابت تولید می‌شود.

وی افزود: در میان آلودگی‌های خاک، آب، آلودگی صوتی و نورِی، آلودگی هوا بیشتر از همه دیده می‌شود اما قطعا توجه به همه این آلودگی‌ها در شهر یک الزام محسوب می‌شود. بر این مبنا قانونی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و تهیه شد و در مجلس شورای اسلامی  به تصویب رسید که قانونی بسیار مترقی و خوب است؛ قانون هوای پاک که در مواد مختلف آن تکالیفی برای دستگاه‌ها تعیین شده است.

صدراعظم نوری ادامه داد: در قانون هوای پاک در مواد ۲، ۶ ، ۱۷ و ۲۹ تکالیفی برای دستگاه‌ها و الزام‌هایی برای آن‌ها مقرر شده است و همه موظف هستند در مورد کنترل و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند. کلیه وسایل موتوری که در شهر به کار گرفته می‌شوند باید در دوره‌های زمانی منظم مورد بازدید و کنترل قرار گیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ماده ۱۷ قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: در این ماده بهره‌برداران از موتورهای دیزل ثابت و منابع آلاینده ثابت هوا باید حد مجاز آلایندگی را رعایت و تدابیر لازم در مورد آن چه که از این موتورها متصاعد می‌شود را براساس استانداردها کنترل کنند.

صدراعظم نوری تاکید کرد: در ماده ۲۹ این قانون تاکید شده هر گونه  آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و  متحرک ممنوع است. براساس این قانون شهرداری تهران از جمله دستگاه‌های است که باید به الزامات قانونی تمکین کند. خوشبختانه اقدامات شورا و شهرداری ظرف دو سال گذشته در جهت کاهش آلودگی بوده و این اقدامات را به اندازه سهم خود انجام داده است.

وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله سوم مواردی در نظر گرفته شده که حاکی از برخورداری موضوع کاهش آلودگی هوا از برنامه است و طرح‌ها، لوایح و موضوعات نشان از اقدامات جدی و موثر شورا برای ایفای نقش خود در جهت کاهش آلودگی هواست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در اسفند ماه ۱۳۹۵ شورا مصوبه‌ای دارد که شهرداری را ملزم به ساماندهی موتورهای دیزل ثابت می‌کند. در پی این موضوع شهرداری لایحه‌ای در این خصوص تهیه کرد تا در جهت کاهش آلودگی هوا و صوت در شهر تهران گام برداشته شود.

نوری با تاکید بر این که آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های موتورهای دیزلی زمینی باید با اقدامات پیشگیرانه کنترل شود،گفت: این لایحه، ماده واحده‌ای دارد که به موضوع پیشگیری و کنترل می‌پردازد و در ۱۰ زیر ماده این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *