هورمن رشد "سوماتروپین" خطری برای سلامت ورزشکاران


بدنسازی و پرورش اندام

یک پزشک ورزشی گفت: تزریق خودسرانه هورمون رشد سوماتروپین در مواردی ادامه حیات فرد را دچار مشکل می‌کند.

فرهاد صفری در گفت‌وگو با سادس، در رابطه با مصرف خودسرانه هورمون رشد سوماتروپین، اظهار کرد: هورمون‌های رشد زمانی مجاز به مصرف است که براساس نظر پزشک کمبودی در بدن فرد وجود داشته باشد.

وی در رابطه با تزریق هورمون رشد سوما در باشگاه‌های بدنسازی، افزود: هورمون سوماتروپین در باشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعدادی از ورزشکاران به دلیل عدم تغذیه مناسب و نبود برنامه تمرینی مناسب و در نتیجه عدم رضایت از بدن خود، به توصیه افراد غیرمتخصص اقدام به مصرف این هورمون می‌کنند که عواقب و عوارض زودرسی را در پی دارد و در مواردی ممکن است در ادامه حیات، فرد را دچار مشکل کند.

این پزشک ورزشی در رابطه با اثرات جانبی هورمون رشد سوماتروپین، تصریح کرد: این هورمون باید زمانی مصرف شود که کمبودی در بدن وجود داشته باشد که این کمبود با تشخیص پزشک مشخص می‌شود. از اثرات جانبی این هورمون می‌توان به افزایش وزن، تغییرات استخوان‌ها، رشد مو و کارکرد دستگاه کبد و کلیه اشاره کرد. مصرف هورمون سوما بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.

وی در رابطه با تزریق هورمون رشد سوماتروپین در کودکان، خاطرنشان کرد: هورمون رشد سوماتروپین، بر رشد کلی بدن به خصوص عضلات نقش به‌سزایی دارد و در کودکانی که نیز بنا به تشخیص پزشک کمبود رشد دارند نیز تجویز می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *