سیلاب،پرتکرارترین مخاطره طبیعی است


رئیس سازمان هواشناسی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷، ۹۰ درصد مخاطرات رخ داده در جهان، مربوط به وضع هوا و اقلیم و پرتکرار ترین آن‌ها سیلاب بوده است.

به گزارش سادس سحر تاج‌بخش امروز در افتتاحیه پنجاه‌ و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور که با حضور محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی – در سازمان هواشناسی کشور آغاز شد گفت: خوشحالیم که بعد از ۱۰ سال مسئول تراز اول وزارت راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی حضور یافته است.

وی با اشاره به اینکه مقیاس‌های مکانی و زمانی پدیده‌های جوی بسیار متنوع است، گفت: مقیاس‌های زمانی پدیده‌های جوی شامل ثانیه، دقیقه، روز و هفته می‌شود. ابعاد آن نیز از متر شروع و تا چند ده متر و تا چند صد متر را شامل می‌شود بنابراین برخی پدیده‌های جوی مقیاس‌های خیلی کوچک با طول عمر خیلی کوتاه دارند اما برخی پدیده‌های دیگر در مقیاس‌های خیلی بزرگ و با طول عمر بسیار طولانی اتفاق می‌افتد و نکته مهم در این موضوع، پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی این پدیده‌ها است.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: در این مدت ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا متأثر از مخاطرات طبیعی هستند که از این تعداد ۹۶ درصد آنها تحت تأثیر وضع جوی و آب و هوا قرار دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که بررسی پدیده‌های جوی و پیش‌بینی آن‌ها باید در صدر مسائل هر کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه دلیل افزایش پدیده‌های حدی را گرمایش زمین دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرمایش زمین در عرض‌های ایران نیز اتفاق افتاده است.

وی در ادامه اظهار کرد: فرآیندهای اصلی مربوط به سازمان‌های هواشناسی شامل شش بخش دیده‌بانی، پیش‌بینی وضع هوا، مدیریت داده، اطلاع‌رسانی، توسعه و تحقیق و آموزش می‌شود.

ادامه دارد…

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *