ضرورت مشارکت سمن‌ها در فرهنگسازی مدیریت پسماند


معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مشارکت سمن‌های محیط زیستی در فرهنگسازی مدیریت پسماند گفت: گفتمان محیط زیست باید گفتمان غالب در جامعه شود.

به گزارش سادس اسکندر امیدی نیا در نخستین جلسه معاونت آموزش با سازمان های مردم نهاد که با حضور جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،گفت: رویکرد اصلی و اولویت سازمان حفاظت محیط زیست تنویر افکار عمومی و آگاهی رسانی به مردم در ساختار مباحث شهروندی بر اساس رویکرد توسعه پایدار است.

امیدی نیا در خصوص گفتمان محیط زیست اظهارکرد: گفتمان محیط زیست باید به گفتمان غالب در جامعه توسعه پایدار تبدیل شود؛ توسعه پایداری که بر مبنای خرد و عقلانیت است نه مباحث تجاری.

وی ادامه داد: مسئله پسماند اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست و موضوع  بسیار مهمی است. در بسیاری از کشورهای دنیا به ازای هر یک دلار هزینه‌ای که برای مدیریت پسماند انجام می‌شود ۱۴ دلار درآمد حاصل می‌شود. همان گونه که آب و خاک و هوا در سلامتی و کیفیت زندگی ما نقش دارند از پسماند نیز نباید غافل شد.

امیدی نیا با اشاره به گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ گفت: می‌خواهیم بر اساس فرمولاسیون جهانی سیپا (CEPA) جامعه شامل مردم و مسئولان را درخصوص مدیریت پسماند آگاه کنیم. 

معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شرایط امروزی پسماند حاصل عملکرد فرد فرد ما است و ورود تکنولوژی‌های مختلف بدون فرهنگسازی و آموزش اختلالات زیادی را به بار می آورد.  زمانی موفق خواهیم شد که پسماند را باید با معیشت و اقتصاد مردم گره بزنیم. 

در ادامه این نشست علی مریدی – مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست – با ابراز خرسندی از ارتقای سطح مشارکت و تخصص سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست گفت: یکی از آرزوهای من از گذشته این بود که این نهادها در سطوح تخصصی تصمیم‌گیری کنند و به کمک سازمان‌های دولتی بیایند.

وی ادامه داد: در حوزه اطلاع‌رسانی و هم در حوزه مسائل تخصصی مربوط به مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست نیازمند کمک سمن‌ها هستیم.

مریدی در پایان گفت: امسال بودجه مناسبی برای مدیریت پسماند تخصیص یافته و برنامه خوبی هم تدوین شده است که این برنامه را با سمن‌ها مطرح می‌کنیم تا نظرات آن‌ها را هم داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست در پایان این نشست، سازمان‌های مردم نهاد درباره دیدگاه‌ها و برخی از دستاوردها در حوزه پسماند صحبت کردند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *