برگزاری کارگاه سوم تدوین برنامه جامع مدیریت و احیا تالاب جازموریان


توسط جهاد دانشگاهی استان و با نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمان، کارگاه سوم تدوین برنامه جامع مدیریت و احیا تالاب جازموریان برگزار شد.

به گزارش سادس، این کارگاه با حضور مهندس شاکری (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان)، دکتر رضا کامیاب مقدس (رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان)، دکتر امینی (از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور)، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان بلوچستان و مسئولین و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، مدیران و کارشناسان محیط زیست شهرستان‌های چابهار، ایرانشهر و دلگان، دکتر نقوی (رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان)، تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان‌های ذینفع در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان برگزار شد.

دکتر رضا کامیاب مقدس، رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت تالاب جازموریان و اقدام صورت گرفته توسط جهاد دانشگاهی استان کرمان در راستای تدوین برنامه جامع مدیریت و احیا تالاب جازموریان پرداخت و بر اهتمام جهاد دانشگاهی بر مشارکت حداکثری تمامی سازمان‌های مربوطه و محققان و نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مسائل زیست محیطی تاکید کرد.

وی در ادامه اشاره کرد: در چنین جلسات تخصصی باید به تمامی راهکارها و حتی عناوینی که به صورت تابو درآمده اند پرداخت. به عنوان مثال تخلیه برخی از روستاها که کارکرد مولد خود را از دست داده و صرفاً با اتکا به سوبسیدهای پیدا و پنهان به حیات خود ادامه می‌دهند، از این موارد است. البته پیش بینی معیشت جایگزین برای ساکنان چنین روستاهایی و تجمیع آنها به منظور جلوگیری از هدر رفت آب از طریق کشاورزی به شیوه سنتی و در مقیاس مراکز کوچک ضروری است.

مهندس “مرجان شاکری” مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات جهاد دانشگاهی استان کرمان در راستای تدوین برنامه جامع احیای این تالاب با تاکید بر اینکه در احیای تالاب جازموریان باید از نگاه‌های تخصصی و تعاریف جهانی بهره ببریم اظهار کرد: خوشبختانه وفاق بسیار خوبی در سطح استان کرمان و سیستان و بلوچستان برای احیای این تالاب شکل گرفته است و امیداواریم بتوانیم با جلسات متعددی که استاندار کرمان در همین راستا با رئیس سازمان حفاظت زیست کشور صورت داده برای احیای تالاب و افزایش سهم استان کرمان از اعتبارات طرح مقابله با ریزگردها، استان به صورت ویژه برخوردار شود.

در ادامه این نشست کارشناسان، مدیران، نخبگان و اعضای هیأت علمی در سه گروه تنوع زیستی، آب، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی در راستای پروتکل‌های پایشی به منظور جمع آوری داده‌ها در مورد برنامه مدیریت جامع تالاب و وضعیت تالاب؛ به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست نیز دکتر امینی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور به ارائه گزارشی از خدمات و کارکردهای تالاب‌ها، مشکلات اصلی تالاب‌های ایران، مدیریت اکوسیستمی و تعهدات ایران، گام‌های اجرایی رویکرد زیست بومی و … پرداخت.
 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *