‌دولت در دفاع از طرح جامع مدیریت شهری پیشقدم شود


عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها گفت: انتظار می‌رود دولت با دفاع از طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به تقویت مجموعه شوراها و شهرداری‌ها کمک کند.

غلامرضا ضیایی در گفت‌وگو با سادس، نهاد شوراهای شهر و روستا با همه محدودیت‌ها در فرآیند نهادینه کردن اراده و رأی مردم در اداره امور محلی شهر و روستا توفیقات متعددی داشته‌اند که نمود و نشانه‌های آن را در حوزه شهری و روستایی به عینه شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند به دلیل گرایش متمرکزگرایانه عمده مدیران دولتی و میل به فربه شدن بیش از پیش دولت همچنان این مجموعه با محدودیت‌های زیادی روبروست اما پس از سال‌ها طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با تلاش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های امور داخلی و شوراهای مجلس و همکاری شورای عالی استان‌ها تهیه و هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: از سال ۹۳ تاکنون رئیس جمهور کشورمان سه بار اظهار کردند به زودی لایحه مدیریت شهری را به مجلس ارائه می‌کنند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است چرا که اراده برخی از دولتمردان در تمرکزگرایی و فربه شدن دولت مانع از این کار شده است.

ضیایی افزود: انتظار می‌رود وزیر کشور به نمایندگی از دولت که خود بیش از هر کسی برنقش بی‌بدیل شوراها در حل مسائل محلی، افزایش مشارکت‌های مردمی و اعتماد عمومی آگاهی دارند در دفاع از این طرح پیشگام باشند.

وی گفت: البته امکان دارد این طرح به اصلاحاتی نیاز داشته باشد که در این صورت با تصویب کلیات و دوشوری کردن آن این نگرانی‌ها هم برطرف خواهد شد.

عضو شورای شهر نیر تصریح کرد: این طرح با کمی تغییرات همان پیش‌نویسی است که توسط شهرداری تهران تهیه و دوبار نیز از استان‌ها در این زمینه نظرخواهی شده بود که اعضای کمیسیون شوراهای مجلس و شورای عالی استان‌ها از آن حمایت کردند.

ضیایی اظهار کرد: از همه نمایندگان مجلس که خودشان نماد حاکمیت رأی و اراده مردم هستند انتظار می‌رود با حمایت از این طرح نقش تاریخی و ماندگار خود را در حمایت از نهاد مبارک شورها اعلام کنند.

وی در مورد موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: در یک تلاش دسته جمعی توانستیم با قانع کردن نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه خودشان نظراتشان را جلب کرده و نهایتاً این روند منجر به دوشوری بودن این طرح شد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها ادامه داد: امیدواریم در مورد این طرح نیز اقدامی مشابه طرح جامع مدیریت واحد شهری و روستایی انجام شود تا با نظر مساعد نمایندگان مجلس شاهد تصویب کلیات آن بوده تا بخشی از منابع درآمدی شهرداری‌ها از این راه میسر شود.

ضیایی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تصویب طرح مدیریت واحد شهری و روستایی و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع شهرداری‌ها خانواده بزرگ شوراها به آمال و آرزوی دیرینه خود در تحقق اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری با انسجام بیشتر دست پیدا کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *