در فوتبال، آدم کر، کور و لال می‌خواهند/ اراده‌ای برای برخورد با فساد نیست

رسول کربکندی در گفت‌وگو با سادس درباره لیگ هجدهم فوتبال اظهار کرد: لیگ از نظر کیفی بهتر شده بود اما به دو گروه مستکبران و مستضعفان تقسیم شده بود. تیم‌هایی که بالای جدول بودند و تا روز آخر رقابت می‌کردند از دلایل حساس شدن لیگ امسال بودند. تا ثانیه‌های آخر قهرمان می‌توانست عوض شود. هم بالا و هم پایین جدول رقابت شدید بود. این لیگ درس‌های خوبی هم داد. یک تیمی مثل پدیده آمد و با هزینه کم یک تیم بسیار خوب را شکل داد و فوتبال خوبی هم بازی کرد و همچنین نتایج خوبی هم گرفت. اگر کمی لغزش نداشت می‌توانست جایگاه بهتری هم پیدا کند.

کربکندی درباره تساوی‌های زیاد تیم‌ها در لیگ امسال هم اظهار کرد: وقتی که سرمربی با دو باخت روی هوا می‌رود و دلال‌ها یک مربی دیگر را برای جایگزین کردن او آماده کرده‌اند، مربی‌ها محتاط‌تر می‌شوند چون باخت فشار بیشتری روی مربی ایجاد می‌شود. البته بخشی از این موضوع هم به پیشرفت کردن در کار دفاعی مربوط می‌شود. تیم‌ها از تیم ملی زمان کی‌روش یاد گرفتند که چگونه دفاع کنند و مثل تیم ملی هم در حمله موفقیتی نداشته‌اند.

او ادامه داد: این یکی از درس‌های فوتبال بود که به مدیران داده شد که فقط با پول خرج کردن نمی‌شود موفق شد. یک تیم با آرامش و بدون حاشیه هم می‌تواند تماشاگر جذب کند و هم نتیجه بگیرد. به نظر من از لحاظ فنی گل‌محمدی بهترین مربی فصل بود چرا که تیم بسیار خوبی را با امکانات کم آماده کرد.

کربکندی درباره نقاط منفی لیگ هم بیان کرد: اعتراض‌های بیش از حد، بعضاً قضاوت‌های ضعیف، جنگ و دعوا و مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی که مد شده درباره همه چیز حرف بزنند به غیر از فوتبال، بیانیه‌هایی که کمتر جایی در دنیا می‌بینیم از نکات منفی لیگ بود. به جز این‌ها لیگ بدی نبود و باشگاه‌های ما یاد گرفتند که سه روز یک بار هم بازی کنند. این‌ها نسبت به گذشته پیشرفت است. البته هنوز فاصله زیادی با آن مرز حرفه‌ای داریم. یکی از دلایل قهرمانی پرسپولیس وجود برانکو بود و همچنین حمایت‌هایی که از این تیم می‌شد و البته تماشاگرانش. تعجب من این است که چنین تیمی چرا بازیکنانش آن‌قدر معترض هستند و با داور کار دارند. بازیکنان طوری رفتار می‌کردند که سید جلال حسینی که از با اخلاق‌های فوتبال است مدام با داور درگیر بود. این موارد باید درست شود.

او با اشاره به اینکه اعتراض کردن یک تاکتیک مؤثر برای تیم‌ها شده است توضیح داد: بعد از اوت بلند، این هم یکی از تاکتیک‌های مؤثر در فوتبال ایران است. تا زمانی که این چیزها درست نشود، تماشاگر ما هتاکی کند و محیط ورزشگاه‌ها ناامن باشد که خانواده‌ها تمایل نداشته باشند فرزندانشان به آن‌جا بروند، فوتبال ما به جایی نمی‌رسد. الان لیدرها و دلال‌ها همه‌کاره فوتبال ما هستند. این اشکالات فوتبال ما با فوتبال حرفه‌ای در دنیاست.

پیشکسوت فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که ضرورت برگزاری چنین لیگی با این همه مشکل در طول این سال‌ها چیست، اظهار کرد: فوتبال بخشی از سرگرمی مردم است و این فوتبال باید وجود داشته باشد. این انرژی‌ها کجا باید تخلیه شود؟ فرقی هم ندارد چند نفر مشت بخورند یا فحش. هیچ اراده‌ای برای برخورد با مسائل منفی فوتبال وجود ندارد. فقط کمیته انضباطی این وسط یک درآمد خوبی به دست می‌آورد. برای بازیکنی که قراردادش ۳ میلیارد است جریمه ۴ میلیونی مثل پول ناهارش است. این چه اثری دارد؟ این اتفاقات منفعتش برای یک عده خاص شده است ولی تأثیری ندارد. هنوز تا مرز قانون‌مندی فاصله داریم و این مربوط به همه می‌شود. از مدیری که در کار مربی دخالت می‌کند گرفته تا مربی‌ای که قبل و بعد از بازی راجع به همه چیز حرف می‌زند و گناه را گردن بقیه می‌اندازد و بازیکنی که زندگی حرفه‌ای ندارد. همچنین تماشاگر و بعضاً رسانه‌ها.

او درباره اینکه در این لیگ خیلی‌ها از تیم‌ها از دست‌های پشت پرده اسم می‌بردند هم گفت: زمانی که من مربی صبا بودم، بعد از بازی سپاهان و صبا که محسن قهرمانی در دقیقه ۹۴ یک پنالتی گرفت، من مصاحبه کردم و گفتم فوتبال ما کثیف است ولی جز اینکه کمیته انضباطی من را دو جلسه محروم و سه میلیون تومان جریمه کرد که چرا این حرف را زدم، اتفاقی نیفتاد. هیچ‌کس من را صدا نکرد که بگویم کجای این فوتبال کثیف است.

کربکندی افزود: اراده‌ای برای برخورد نیست و آدم‌هایی که این‌گونه فکر می‌کنند را به شکل‌های مختلف طرد می‌کنند تا در این فوتبال نباشند. من شک ندارم که در فوتبال ما فساد وجود دارد ولی وقتی حرف از فساد می‌زنیم می‌گویند برو مدرک بیاور. من نمی‌دانم وقتی کسی رشوه می‌گیرد یا تبانی می‌کند مگر رسید می‌گیرد که مثلاً ۱۰ میلیون تومان پول گرفته‌ام که بازی را در بیاورم؟ این‌ها پاک کردن صورت مساله است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم ۶ ماه معطل کرد و گزارش دو صفحه‌ای داد. یک برنامه تلویزیونی بود که به این مسائل می‌پرداخت که الان نیست. متأسفانه در فوتبال آدم کر، کور و لال می‌خواهند.

انتهای پیام