فوتبال به وقت افطار؛ تجربه متفاوت بانوان

به گزارش سادس، بیستم اردیبهشت ماه لیگ برتر فوتبال بانوان برای اولین بار در شب برگزار شد. پیش از این سال‌ها برگزاری لیگ بانوان در ساعات ابتدایی روز انجام می‌شد که به نظر می‌رسد از نظر حرفه‌ای زمان مناسبی نیست. سازمان لیگ امنیت بانوان در ساعات ابتدایی روز و نبود ورزشگاه برای عصر را به عنوان دلایل این موضوع مطرح می‌کرد. اما همزمانی هفته پانزدهم لیگ با ماه مبارک رمضان بهانه‌ای شد تا برای اولین بار ساعت برگزاری مسابقات تغییر کند در همین راستا با برخی از مربیان و بازیکنان در این مورد گفت‌وگو داشتیم که نظرات آنها را در ادامه می‌خوانید.

رضایت از برگزاری بازی در شب

سمیه شهبازی، سرمربی تیم بانوان سپاهان در این مورد بیان کرد: ۱۰ صبح بدن خواب است و باید ورزشکارمان را ساعت ۶ تا ۶ و ۳۰ دقیقه صبح بیدار کنیم تا برای ساعت ۱۰ آماده شوند. این موضوع شرایط را برای تیم‌ها سخت می‌کند. اما هفته پانزدهم شرایط متفاوتی را تجربه کردیم چون هر چه به آخر بازی نزدیک می‌شدیم، انگار انرژی بازیکنان برای ادامه بازی بیشتر می‌شد. به طور کلی این زمان از نظر شرایط بدنی و روحی خیلی به فعالیت شاداب بازیکنان کمک می‌کند.

مریم جان نجاتی، سرمربی شهرداری سیرجان هم در این مورد گفت: برگزاری بازی در این ساعت اتفاق خیلی خوبی بود، چون ساعت ۱۰ صبح از نظر فیزیولوژی ورزشی حرفه‌ای نیست. البته برخی از شهرها امکانات بازی در این ساعت را نداشتند. ما هم اگر شهردار سیرجان حمایت نمی‌کرد، امکان میزبانی در شهر خودمان را نداشتیم. شهردار در کمتر از دو روز استادیوم را مجهز به نور کرد. در کرمان از این بعد هوا خیلی گرم می‌شود و برگزاری بازی در بعد از ظهر به نفعمان است. در نهایت فکر می‌کنم اقدام خوبی است و امیدوارم در سال‌های دیگر هم ادامه داشته باشد، نه اینکه تنها به همین ماه بسنده کنیم.

زهرا قنبری، بازیکن تیم شهرداری بم کرمان نیز در این مورد بیان کرد: فضای متفاوتی را تجربه کردیم. همیشه بازی‌ها ۱۰ صبح برگزار می‌شد و شرایط آب و هوایی و گرمای هوا بر کیفیت بازی اثرگذار بود. شب گذشته هوا خیلی خوب بود و قطعاً بازی کردن در این ساعت و زیر نور مناسب روی کیفیت بازی‌هایمان تأثیر خوبی دارد.

هاجر دباغی و الهام فرهمند بازیکنان تیم سپاهان هم بازی هفته پانزدهم در شب را خوب ارزیابی کردند. هرچند فرهمند مشکل رفت و آمد تیم‌ها را دلیلی برای برگزاری بازی در صبح دانست اما اعتقاد دارد انتخاب ساعات عصر برای لیگ بانوان را حرفه‌ای تر و بهتر است

تداخل با بازی مردان دلیل قانع کننده‌ای نیست

یکی از دلایلی که سازمان لیگ برای برگزاری بازی بانوان در صبح جمعه اعلام کرده است، امکان تداخل بازی زنان با مردان است. سمیه شهبازی در این مورد معتقد است: زمانی بود که همیشه به آقایان توجه می‌کردند و می‌گفتند مگر خانم‌ها هم فوتبال بازی می‌کنند، اما اگر این زمان جا بیفتد مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که خانم‌ها هم بتوانند بدون مشکل بازی خود را برگزار کنند. این موضوع کمی زمان بر است. همیشه می‌گویم فوتبال در بخش بانوان خیلی آهسته اما به خوبی پیش می‌رود.

زهرا قنبری هم در این مورد اظهار کرد: فکر نمی‌کنم چنین موضوعی دلیل خوبی برای برگزاری بازی در ساعت ۱۰ باشد. هرچند سال‌ها است که صبح بازی می‌کنیم و به این روند عادت داریم اما جمعه شب فضای متفاوتی را تجربه کردیم. با پوششی که ما داریم اگر بازی‌ها را عصر برگزار کنند خیلی بهتر است. ۱۰ صبح هوا گرم می‌شود و هیچ جای دنیا این ساعت را برای برگزاری بازی انتخاب نمی‌کنند. امیدوارم مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شرایط به نفع بانوان هم باشد.

امنیت بهانه است

یکی دیگر از دلایل سازمان لیگ برای برگزاری بازی در ۱۰ صبح تأمین امنیت بازیکنان و داوران است. شهبازی در این مورد گفت: با اینکه بازی در شب برگزار شد اما خوشبختانه هیچ مشکلی از این نظر نداشتیم. امنیت خوب بود. این مساله بهانه‌هایی است که همیشه مطرح می‌شود.

جهان نجاتی نیز گفت: در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است اتفاقی بیفتد و این موضوع دلیل محکمی برای برگزاری بازی در صبح نیست.

دباغی در این مورد اظهار کرد: روز هم چنین موضوعی مطرح است. بحث امنیت وجود دارد اما اگر مسئولان تیم به خوبی شرایط را مدیریت کند، اتفاقی نمی‌افتد.

استقبال تماشاگران خوب بود

برگزاری بازی در صبح‌ها باعث می‌شود که جز دیدار برخی تیم‌ها تماشاگران زیادی به ورزشگاه نروند. تجربه برگزاری بازی در شب نشان داد که آیا تغییر ساعت فوتبال بانوان بعد از ماه مبارک رمضان از صبح به بعد از ظهر باعث حضور تعداد بیشتری تماشاگر در ورزشگاه می‌شود یا خیر. شهبازی در این مورد گفت: شب گذشته تماشاگران که اکثرشان خانواده‌ها بودند، در ورزشگاه حاضر شدند و فضای خیلی خوبی را به وجود آوردند.

جهان نجاتی هم در این مورد بیان کرد: جمعیت زیادی به ورزشگاه آمده بودند و بازی ما را تماشا کردند، فقط به این دلیل که قرار نبود زیر آفتاب بازی را ببینند.

فرهمند هم در این مورد گفت: قبلاً بازی‌هایمان در ورزشگاهی برگزار می‌شد که یک ساعت با شهر فاصله داشت، اما در هفته پانزدهم ورزشگاهمان داخل شهر بود و هواداران زیادی برای تماشای بازی آمدند.

نور تنها نگرانی تیم‌ها

فرا رسید ماه رمضان و برگزاری بازی در شب این نگرانی را به وجود آورد که نور ورزشگاه‌ها ممکن است به معضلی برای تیم‌ها تبدیل شود هر برخی تیم‌ها رضایت داشتند اما در برخی از بازی‌ها مانند بازی پالایش گاز ایلام و پارس جنوبی بوشهر نور تا دقایقی قطع شد و تیم بم نیز از کیفیت نور حریفش رضایت چندانی نداشت.

قنبری از کیفیت نور ورزشگاه تیم شهرداری سیرجان در هفته پانزدهم رضایت نداشت و در این زمینه گفت: کیفیت نور بالا نبود و می‌توانست بهتر باشد، اما به هر حال بازی برگزار شد. اولین بار بود که بانوان در شب بازی می‌کردند و فکر می‌کنم اکثر ورزشگاه‌ها کیفیت نور خوبی مثل مردان نداشتند، اما امیدوارم مسئولان هر ورزشگاهی که کیفیت نور خوبی ندارد به فکر باشند و شرایط را بهتر کنند چون نور ضعیف کیفیت بازی را پایین می‌آورد.

به گزارش سادس، سال‌هاست که لیگ برتر فوتبال بانوان برگزار می‌شود و اکنون وقت آن رسیده که گام‌های بلندتری را برای افزایش کیفیت لیگ برتر برداشت. اختصاص ورزشگاه‌های و امکانات مناسب به بانوان، تبلیغات برای جذب اسپانسرها و شناخت بهتر مردم از فوتبال بانوان و تلاش برای پخش رسانه‌ای بازی بانوان جز مواردی است که می‌تواند به پیشرفت تیم‌ها کمک کند. در این میان انتخاب ساعت مناسب بازی که مطابق با اصول ورزشی حرفه‌ای باشد نیز عاملی برای بهبود کیفیت فوتبال است. باید دید با پایان ماه رمضان سازمان لیگ برای ساعت برگزاری بازی‌های پایانی لیگ چه تصمیمی می‌گیرد.

انتهای پیام