ماجرای مضحک‌ترین اتفاق تاریخ فوتبال اسپانیا

به گزارش سادس، تیم ملی فوتبال اسپانیا در دوم می سال ۱۹۷۳ به مصاف هلند رفت. این سومین دیدار دو تیم در تاریخ بود. دو بازی قبل با سر و صدای زیادی به پایان رسیده بود. لاروخا در سال ۱۹۲۰ با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد و توانست مدال نقره المپیک را به دست آورد. در سال ۱۹۵۷ آلفردو دی استفانو نخستین گل‌هایش را برای تیم ملی به ثمر رساند و هت‌تریک کرد. همچنین لوئیس سوارس گلزنی کرد تا اسپانیا ۵ بر یک پیروز شود. با این حال دیدار سوم آسان نبود. هلند از آژاکس بزرگ و فاینورد تشکیل شده بود و از همه بالاتر از سبک جدیدی بهره می‌برد که در رأس آن یوهان کرویف قرار داشت. آن تیم به پرتغال کوکی معروف بود. لاروخا که برای صعود به جام جهانی ۱۹۷۴ تلاش می‌کرد این بازی دوستانه را به پیشنهاد لادیسلاو کوبالا (سرمربی تیم) تدارک دیده بود.

بازی قرار بود در ورزشگاه المپیک آمستردام برگزار شود. ایریبار دروازه‌بان ثابت اسپانیا به دلیل آسیب دیدگی در این دیدار حضور داشت. میگل رینا از دروازه لاروخا حفاظت می‌کرد. دروازه‌بان ذخیره گارسیا رمون جوان بود. بازی با گل رپ شروع شد. با این حال والدس که گلزن بزرگی بود بازی را مساوی کرد. بازی در این شرایط به دقیقه ۴۵ نزدیک می‌شد تا این که مضحک‌ترین اتفاق تاریخ فوتبال اسپانیا رقم خورد.

بازیکنان هلند توپ را به بیرون زدند. ویولتا آماده بود تا به توپ در محوطه ۱۸ قدم به سمت رینا ضربه بزند. دروازه‌بان اسپانیا بیرون از محوطه در کنار خط انتهای زمین منتظر ضربه مدافع بود تا توپ را با پا کنترل کند، سپس آن را به محوطه ببرد، با دست بگیرد و توپ را بلند ارسال کند. او می‌خواست با این کار وقت کشی کند.

ویولتا توپ را زمینی فرستاد. کرویف فرصت طلب به رینا نزدیک شد. این حرکت باعث شد که دروازه‌بان اسپانیایی عصبی شود. او به جای این که وارد محوطه شود، منتظر ماند. کرویف و توپ تقریباً هم‌زمان رسیدند. رینا به سمت راست رفت تا مانع از رسیدن توپ به بازیکن هلند شود. او با پای چپ توپ را نتوانست به خوبی کنترل کند و به آن ضربه زد تا به سمت ویولتا برگردد اما ضربه محکم بود و توپ از سمت راست مدافع رد و وارد دروازه شد! بازی ۲ بر یک شد و نیمه اول پایان یافت.

کوبالا رینا را تعویض و به گارسیا رمون فرصت بازی داد. والدس گل دیگری به ثمر رساند تا همه چیز دوباره به تساوی برسد. با این حال اسپانیا یک گل مضحک دیگر دریافت کرد. یک کرنر به نفع هلند اعلام شد که توپ ارسالی به پشت اسرائیل (بازیکن فاینورد) برخورد کرد و وارد دروازه شد. هلند برای نخستین بار اسپانیا را شکست داد. شب اسپانیا نبود اما بیش از همه شب رینا نبود که اشتباه مضحکش برای سال‌ها در یادها ماند.

انتهای پیام