خطر "سرچ" اطلاعات سلامت در اینترنت

دکتر نوید دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار سادس اظهار کرد: برخی اعتقادات خرافی در جامعه، محتوای نادرست و جست‌وجوی اطلاعات از فضای اینترنت به عنوان یک منبع جست‌وجوی اطلاعات سلامت می‌تواند سلامت مردم را در بلندمدت با مشکل مواجه کند.

وی با بیان اینکه بخشی از این اطلاعات، اطلاعات درستی است افزود: مردم نباید به همه این اطلاعات اعتماد کنند چرا که بخشی از آنها نیز نادرست است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: گاهی برخی از این اطلاعات در تضاد کامل با همدیگر هستند و یا در خصوص خواص برخی میوه‌ها و گیاهان محتوای متناقضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خروجی نهایی این اطلاعات، تهدید سلامت مردم است تصریح کرد: افراد باید اطلاعات درست را از منابع موثق و رسمی دریافت کنند چرا که امروزه رسیدن اطلاعات و محتوای نادرست به مردم یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در حوزه سلامت است.

این فوق‌تخصص اطفال با ابراز نگرانی از برخی اطلاعات در خصوص بیماری‌های مرتبط با اطفال گفت: حجم بالای این اطلاعات و تضاد آشکار برخی از آنها حقیقتاً جای نگرانی دارد و خانواده‌ها نباید به هر محتوایی در خصوص درمان و سلامت خود و فرزندان‌شان اعتماد کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه باورهای نادرست گاه در روند درمان اختلال ایجاد می‌کنند، ادامه داد: بخشی از فرآیند درمان به حوزه روان، اعتماد بیمار و اعتقادات وی برمی‌گردد و این مهم یک بحث کاملاً علمی است.

وی با بیان اینکه اگر بیمار به درمان اعتماد نداشته باشد، درمان مناسبی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: درمان تنها محدود به نسخه پزشک نیست و باور افراد به فرآیند درمان نیز بخشی مهمی از این فرآیند است که می‌تواند با اطلاعات نادرست آسیب ببیند.

دانایی بر ضرورت توجه بیشتر به مقوله پیشگیری و خود مراقبتی، تاکید و اظهار کرد: باید مردم در خصوص مراقبت‌های اولیه بهداشتی آموزش‌های لازم را ببینند و رسانه‌های معتبر و رسمی می‌توانند با طرح این آموزش‌ها و انتقال اطلاعات از منابع و مراجع علمی و تخصصی به جامعه، نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص ایفا کنند.

این پزشک متخصص از آگاهی بخشی به مردم به عنوان یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی نام برد و گفت: حوزه آموزش عمومی به ویژه در بخش سلامت نیازمند توجه جدی تری است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *