۹ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم انتخابات تعیین نماینده معلمان در شورای عالی


مسئول ستاد راهبری انتخابات نماینده معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش از برگزاری مرحله دوم انتخابات جهت تعیین سه نماینده معلمان در شورای عالی در ۹ اردیبهشت خبر داد.

به گزارش سادس اصغر حصیری در جلسه ستاد راهبری انتخابات نماینده معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش که با حضور اعضای کارگروه‌های مختلف این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: مرحله اول این انتخابات اواخر بهمن تا اوایل اسفند درنهایت صحت و دقت برگزار شد. پس از اعلام نتایج اولیه این انتخابات نیزمنتخبان باید گواهی تائید صلاحیت از هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، مرکز حراست و عدم سوء پیشینه خود را برای ما ارسال می‌کردند تا اقدامات لازم برای مرحله دوم صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری موارد اخطار کتبی بدون درج در پرونده، توبیخ کتبی با درج در پرونده و  کسر از حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه برای عدم احراز صلاحیت در نظر گرفته نشد.

حصیری اظهار کرد: هیچ‌یک از منتخبان از طریق مرکز حراست و یا گواهی سوء پیشینه که توسط دادگستری تهیه می‌شود، رد صلاحیت نشدند و توصیه‌های وزیر آموزش‌ و پرورش همچنین همراهی مرکز حراست باعث شد که در این موارد هیچ رد صلاحیتی نداشته باشیم.

وی برگزاری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش را اقدامی با استناد به بند ۱۴ از ماده ۹ لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش‌ و پرورش عنوان کرد و در توضیح این بند گفت: سه نفر صاحب‌نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس که هر یک برای یک دوره‌ تحصیلی هستند، به شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش معرفی می‌شوند و بدین ترتیب جزو اعضای شورای عالی آموزش‌ و پرورش خواهند شد . این موضوع با توجه به سند تحول بنیادین ( بند ۲۱ از اهداف عملیاتی) که به بازنگری و باز مهندسی ساختارها ، رویه‌ها و روش‌ها تأکید دارد همچنین بند ۸ از اهداف عملیاتی و راهکار ۸-۱ که به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت اشاره و مدرسه ، معلمان و دانش آموزان را به‌عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی می‌کند و به اصلاح، ارتقا و تغییر نگرش آموزش‌ و پرورش نیز اشاره داشته است.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در مورد نحوه برگزاری انتخابات اظهارکرد: انتخابات در دو مرحله  برگزار می‌شود که مرحله اول به‌صورت الکترونیکی حدود دو ماه قبل برگزار شد. مرحله دوم نیز حضوری خواهد بود و در حال حاضر تدارک مرحله دوم این انتخابات را می‌بینیم.

وی درباره نحوه برگزاری مرحله اول انتخابات گفت: این انتخابات در سطح استان‌ها و تحت نظارت ستاد راهبری انتخابات حوزه ستادی، اداره کل و شخص مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ، از طریق سامانه الکترونیک و متناسب  با سهمیه‌های استانی است یعنی به نسبت جمعیت آماری معلمان و مدیران، هر استان از حداقل ۳ تا حداکثر ۹ نفر، بدون در نظر گرفتن مقطع و جنسیت انتخاب می شوند. لازم به ذکر است که بر اساس نتایج حاصله در هر استان باید حداقل یک نفر از منتخبین متناسب با سهمیه استان خانم باشند که در این مرحله اگر حداقل یک خانم جزو منتخبین استان نباشد، از بین بانوان، اولین شخص حائز بیشترین رأی، با آخرین نفر سهمیه در آن استان جایگزین می‌شود.

حصیری ادامه داد: مرحله دوم انتخابات پس از مشخص شدن منتخبان هر استان به‌صورت متمرکز و با رأی گیری حضوری و مستقیم برگزار می‌شود و از بین راه‌یافتگان به مرحله دوم، براساس قانون شورای عالی آموزش‌وپرورش، یک نفر آموزگار یا مدیر دوره‌ ابتدایی – متوسطه اول و متوسطه دوم به عبارتی  از هر سه مقطع یک معلم و یا مدیر جمعاً سه نفر که حداقل یکی از آنان باید از بین بانوان فرهنگی باشد به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب می‌شوند.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، وی با بیان اینکه مرحله دوم و نهایی انتخابات در۹ اردیبهشت‌ماه جاری برگزار خواهد شد، گفت: تمامی مقدمات برای برگزاری بی‌عیب و نقص این انتخابات برنامه‌ریزی‌شده است و امیدواریم با مشخص شدن سه نماینده معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش گام مؤثری برای مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌های کلان آموزش‌وپرورش برداشته شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *