اتاق فکر خلاق باعث دیده‌شدن برنامه شد/ ساخت سری دوم برنامه تلویزیونی «چیز خاصی نیست» در دستور کار مدیران شبکه سوم سیما

مدیران شبکه سوم سیما و خانه تولیدات جوان بعد از استقبال مخاطبان از برنامه تلویزیونی «چیز خاصی نیست» ساخت سری دوم این برنامه را در دستور کار خود قرار دادند.

مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان به تهیه‌کنندگی محمدرضا صباحی و کارگردانی امیرحسین دربهانی است که قرار بود در ۲۶‌ قسمت ۱۵‌دقیقه‌ای برای پخش در شبکه سوم سیما آماده شود، تولید سری اول آن تا قسمت ۳۵ و تا پایان سال ۹۷ ادامه خواهد یافت.

همچنین با موافقت مدیران شبکه سوم سیما و خانه تولیدات جوان سری دوم ساخت و پخش این برنامه از سال آینده با تغییرات جدیدی روی آنتن خواهد رفت.

به همین بهانه با امیرحسین دربهانی، کارگردان مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

جرقه اصلی و ایده ساخت برنامه طنز «چیز خاصی نیست» از کجا شروع شد؟

طنز چیز خاصی نیست اقتباس از یک شخصیت فوق‌العاده و جذاب است. سال‌ها پیش من و همکارانم افتخار آشنایی با فردی را داشتیم که ابعاد شخصیتی شگفت‌انگیزش نهایتا منجر به ساخت مجموعه‌ای شد که هم‌اکنون شما از آن تحت عنوان «چیز خاصی نیست» یاد می‌کنید. شاید تشریح این شخصیت پیچیده به‌طور کامل در این مقال نگنجد اما اگر قرار باشد تمام آن شخصیت را در یک جمله خلاصه کنم، می‌گویم: «هیچ چیز خاصی نیست!» در واقع اسم برنامه ما جمله‌ای بود که سال‌ها پیش آن مرد عجیب و غریب در رویارویی با تمام مشکلات به زبان می‌آورد. مهم نبود که مشکل چقدر بزرگ و جبران‌ناپذیر یا چقدر ناچیز و بی‌اثر باشد، در هر صورت چیز خاصی نبود و در هر شرایط بحرانی سعی می‌کرد بعد از گفتن این جمله اشاره‌ای کند به تمام وجوه مثبتی که نادیده گرفته شده‌ است و بعد با خونسردی تمام دوباره به مسیر خودش ادامه می‌داد.»

روزی که پیشنهاد تولید یک برنامه طنز با محوریت روزنامه‌ها و اخبار را دریافت کردیم از خودمان پرسیدیم چطور اخباری که بعضا اثر مثبتی بر جامعه ندارد را جلوی دوربین بخوانیم و لبخند به لب مردمی بیاوریم که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند؟ درست همین‌جا بود که دوست شگفت‌انگیزمان به دادمان رسید و تبدیل شد به پی رنگ اصلی داستانی که امروز بهمن کوچک آن را برای شما روایت می‌کند. بهمن مشکلات را نادیده نمی‌گیرد اما در مواجهه با آنها احساس ناامیدی نمی‌کند و سعی می‌کند مشکل را از زاویه‌ای مورد بحث قرار دهد که حتی به فکرتان هم خطور نکرده است. البته این رویکرد بعضا شیطنت‌های کنایه‌آمیزی به همراه دارد که در گفتار بهمن پدیدار می‌شود.

ساماندهی و پیش تولید برنامه چطور اتفاق افتاد؟

خیلی سریع اتفاق افتاد. شبکه سوم سیما اصرار داشت در مدت زمان کوتاهی کار روی آنتن برود. برای پخش اصلا فرصتی نداشتیم که دستی به سر و روی داستان‌مان بکشیم و به قولی هنوز قصه نپخته بود که روی آنتن رفتیم. کار دشواری بود اما هر چه جلوتر رفتیم شرایط برایمان بهتر شد و کم‌کم به آن چه می‌خواستیم در خروجی کار ببینیم نزدیک‌تر شدیم.

یکی از علل موفقیت برنامه پشتیبانی ساختاری و محتوایی است، می‌توانید درباره این نقطه قوت برنامه توضیحاتی بدهید؟ کارگروه یا اتاق فکری وجود دارد؟

بله؛ ما یک اتاق فکر فعال متشکل از طنزپردازان و نویسندگان دوست‌داشتنی داریم. در این رابطه باید تشکر کنم از نویسندگان بسیار حاذق و توانمندی که شب و روز بی‌وقفه تلاش کردند تا محتوای این برنامه را تامین کنند. در واقع این اتاق فکر مدت‌ها قبل به بهانه برنامه‌ای تحت عنوان «توئیتشر» شکل گرفت که موفقیت‌های بسیاری در فضای مجازی داشت.

خوراک‌ و سوژه‌های برنامه‌ها چطور تهیه می‌شود؟

خب همان طور که گفتم ما یک اتاق فکر خلاق داریم متشکل از نویسنده‌ها، تیم کارگردانی و دوستانی که در رصد اخبار به ما کمک می‌کنند. سوژه‌های جذاب غالبا از دل روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، داخل اتاق فکر انتخاب می‌شوند و در مرحله بعد مورد بررسی قرار می‌گیرند. این اتفاق هر روز در مجموعه ما تکرار می‌شود و برای رصد اخبار و شوخی کردن با آنها حتی یک روز را هم از دست نمی‌دهیم.

دلیل استقبال مردم از برنامه «چیزخاصی نیست» را چه چیزی می‌دانید؟

«چیز خاصی نیست» قرار است فقط یک تریبون باشد تا حرف مردم را به گوش مسئولان برساند. ما از مشکلات مردم صحبت می‌کنیم هرچند مشکلات به وجود آمده برای مردم اصلا خنده‌دار نیست! اما ماهیت طنز همین است که نقدهایش را از پس لبخندها بیان کند. اگر لطف مردم شامل حال‌مان شده و توانستیم نظرشان را جلب کنیم به این خاطر است که آنها خودشان را می‌بینند به همراه تمام دغدغه‌ها و گلایه‌هایشان.

ما سعی می‌کنیم آنها را به گوش خیلی‌ها که باید بشنوند، برسانیم و ظرفیت‌ها مخصوصا در مسئولان را در مواجهه با طنز افزایش بدهیم. البته ماهیت این برنامه متوجه سلبریتی‌ها و حوزه‌های جذابی مانند ورزش، فرهنگ و هنر هم هست.

به نظر شما چرا در بین برنامه‌های طنز و شبکه سراسری برنامه طنز «چیز خاصی نیست» به موفقیت رسید؟

قطعا عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند ازجمله تک‌تک نفراتی که در این پروژه زحمت می‌کشند چه پشت صحنه و چه جلوی دوربین، اما معتقدم ما هنوز راه زیادی در پیش داریم و این تازه شروع کار است.

آینده کار را چطور می‌بینید؟ به نظر شما با توجه به استقبال مردم آیا ساخت این برنامه ادامه پیدا می‌کند؟

از نظر من آینده همین اکنونی است که در آن پای گذاشتیم. با تمام توان‌مان کار می‌کنیم تا مردم از ما راضی باشند. ادامه پروژه به عوامل متعددی بستگی دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل، حمایت شبکه سوم سیما و خانه تولید جوان که شکر خدا در مسیر درست در حال انجام است.

نقطه ضعف و قدرت برنامه را در چه چیزی می‌دانید؟

در این خصوص باید نظر مخاطبان را بشنویم اما با این حال دوست دارم مجددا از تیم نویسندگان به خاطر زحمات‌شان تشکر کنم و بی‌اغراق «چیز خاصی نیست» بدون نویسندگانش کلا چیز خاصی نیست.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *