ملی‌پوش اسکی: کسانی که حرف از تبانی می‌زدند خودشان قبلا تبانی می‌کردند


لیگ بین المللی اسکی آلپاین

ملی پوش اسکی آلپاین در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر عملکرد ضعیف تیم ملی و تبانی در آخرین مسابقه دارای امتیاز جهانی در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد کسانی که دم از تابانی می‌زنند خودشان قبلا تبانی کردند.

به گزارش سادس، هنوز حاشیه‌های حضور تیم ملی اسکی ایران در مسابقات جهانی تمام نشده است. برخی معتقدند ملی پوشان ایران در این مسابقات نتایج ضعیفی گرفتند و فدراسیون اسکی را مقصر چنین موضوعی می‌دانند. از طرف دیگر سرمربی تیم ملی و ورزشکاران این تیم معتقدند با توجه به سطح مسابقات تیم عملکرد خوبی داشته و انتقادات منصفانه نیست. این در حالی است که اسکی ایران تابحال نتایج چشمگیری در مسابقات جهانی نداشته است. حتی باقر کلهر سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین معتقد است حاشیه‌هایی که بعد از مسابقات جهانی بوجود آمده، به خاطر تهمت‌هایی است که برخی افراد سودجو به دلیل از دست دادن منافع خود به فدراسیون و ملی‌پوشان می‌زنند.

مرتضی جعفری ملی پوش آلپاین ایران در گفت‌وگو با سادس به منتقدان پاسخ داد و گفت: در دو دور مقدماتی و نهایی مسابقات جهانی شرکت کردم. در این مسابقات ۶۰ نفر برتر رنکینگ جهانی بدون نیاز به مرحله مقدماتی به مسابقه نهایی رفته بودند اما ما چون امتیازهایمان ضعیف بود باید در مسابقه ورودی شرکت می‌کردیم. در مسابقه اول اختلافم با نفر اول دنیا ۱۰ ثانیه بود که نسبت به چند سال اخیر دو ثانیه بهتر شد. قبلاً این اختلاف ۱۲ ثانیه بود که من رکورد ایران را بهتر کردم.
او در این مورد افزود: در مرحله مقدماتی نفر ۴۵ شدم و به مرحله نهایی وارد شدم. فینال را با روحیه خوبی شروع کردم و می‌خواستم رکورد ایران را بهتر کنم. هرچند چهل و پنجم شدم و بهترین نتیجه ایران نبود اما باید در نظر گرفت که در این مسابقه ۱۲۰ نفر شرکت کننده حضور داشتند که ۸۰ نفر از آنها به خط پایان رسیدند اما در مسابقات قبلی که می‌گویند عملکردمان بهتر بوده تنها ۴۵ نفر به خط پایان رسیدند. کسانی که ورزشی هستند این موضوع را نسبت به افراد عادی بهتر درک می‌کنند. درست است که جایگاه‌مان بهتر نشده اما مهم زمانی است که توانستم آن را بهتر کنم.

دست‌های پشت رسانه، مسابقه فینالم را پخش نکردند

جعفری از رسانه‌ی ملی به دلیل پخش نکردن مسابقه‌اش انتقاد کرد و گفت: من تا جایی که توانستم خوب پیش رفتم. اما نمی‌دانم اکنون باید از رسانه ملی انتقاد کنم یا از کسانی که در رسانه ملی دست بردند. قبل شروع مسابقه‌ام تلویزیون را نگاه کردم که ببینم اسکی من پخش می‌شود یا نه؟ اما آن موقع بازی رئال مادرید را تفسیر می‌کردند. همه این موارد تأثیرگذار است. بعد از مسابقه هم اسکی پرش نشان دادند. اگر مسابقه فوتبال‌شان مهم بوده می‌توانستند اسکی من را ضبط و به جای اسکی پرش پخش کنند که مردم ببینند. تا جایی که توانستم خوب اسکی کردم و اگر چوب از بین پاهایم رد شده اتفاقی بوده، نه اینکه اشتباه از طرف من باشد.
او در این مورد افزود: در دو دوره قبل المپیک، چوب از بین پای نفر اول جهان رد شد. یعنی آن ورزشکاری که به دنبال طلا بود نتوانست از چوب دوم پایین‌تر بیاید. ما که در این مسابقات طلا نمی‌گرفتیم. واقعاً برای کسانی که به جای مسابقه من فوتبال و بعد مسابقات پرش را که هیچ ربطی به ایران ندارد پخش می‌کنند، متأسف هستم. کجای ایران مسابقه و سکوی پرش داریم؟ درک این موضوع برایم سخت است. مگر صدا و سیما با اسم مرتضی جعفری مشکل دارد؟ مطمئن هستم که دستی پشت این داستان است. الان به خاطر اینکه پخش نداشتم و مردم ندیدند چگونه اسکی کردم باید جواب همه انتقادات را بدهم. کاش پخش می‌شد تا مردم می‌دیدند که غیرتم را نشان دادم و نخواستم با اختلاف خیلی زیاد فقط به خط پایان برسم.

مردانه اسکی کردم

جعفری در ادامه بیان کرد: خواستم مردانه اسکی کنم و این کار را هم کردم. ورزشکارانمان در مسابقه‌های سال‌های قبل فقط به دنبال این بودند که به خط پایان برسند تا اسم‌شان در لیست جهانی باشد اما برایم چنین چیزی معنی ندارد. باید از اسم ایران و خودم در آن مسابقات دفاع می‌کردم.

او در پاسخ به این سوال که برخلاف آنچه شما می‌گوئید در دوره‌های قبل ما رتبه‌های ۲۵ و ۳۶ هم داشتیم و اینگونه نبوده که اسکی بازان فقط به دنبال رسیدن به خط پایان بوده باشند نظرتان در این مورد چیست؟ گفت: می‌دانم اما اگر در سایت فدراسیون اسکی به آن ۲۵ و ۳۶ نگاه کنید کلاً ۴۵ نفر خط پایان داشتند نه ۱۲۰ نفر. مسابقه امسال نسبت به گذشته خیلی سطحش بالاتر بود. کاش کسانی که انتقاد می‌کنند ذره بین دست‌شان بگیرند و دقیق‌تر نگاه کنند. به جای اینکه بگویند فلانی بیست و پنجم شده اما امسال رتبه‌مان ۴۵ بود، بهتر است دقیق‌تر نگاه کنند. اسکی ایران ضعیف نشده، مرتضی جعفری تمریناتش را مثل قبل انجام می‌دهد اما شاید سطح مسابقات قبلی پایین‌تر بوده است.

در فدراسیون‌های قبلی مصدوم شدم اما هیچ کس حالم را هم نپرسید

او در واکنش به صحبت‌های علیداد ساوه شمشکی که با انتقاد از فدراسیون اسکی مسؤولان آن را افرادی ضعیف در اسکی دانست، گفت: کاملاً این موضوع را تکذیب می‌کنم. من سال گذشته به خاطر پارگی رباط پا مصدوم شدم. یک سال برای طول درمان نمی‌توانستم مسابقه بدهم. فدراسیون در این راه خیلی کمکم کرد اما سال‌های قبل پیش آمده که مصدوم شدم اما کسی خبری از من نگرفت که چه کار می‌کنم. حتی مربی هم نپرسید چیزی نیاز دارم یا نه. علاوه بر این گاهی درتیم ملی موقع خواب شوفاژ جایی که اسکان داده می‌شدم را روشن نمی‌کردند. با آب سرد دوش می‌گرفتم و بدون شوفاژ می‌خوابیدم اما امسال هیچ کدام از این مشکلات را حس نکردم.

او در این مورد افزود: کمیته فنی برای اعزام به مسابقات جهانی خیلی زحمت کشید. هیچ سالی بدرقه‌ای به این زیبایی نداشتیم و هیچ سالی لباس‌هایمان تا این اندازه منظم نبوده است. همه چیز طبق برنامه و خوب پیش رفت. نمی‌دانم چرا این حرف را می‌زنند. فکر نمی‌کنم آقای افتخاری چیزی برای اسکی ایران کم گذاشته باشد. برای مسابقات در این وضعیت اقتصادی دو جفت اسکی ۷۵۰ یورویی که در کل ۱۵۰۰ یورو می‌شود به ما دادند. این کار سختی است.

به خاطر شرایط اقتصادی اردوی برون مرزی نداشتیم

جعفری در مورد اردوهای تیم ملی گفت: فکر می‌کنم دو سال است که اردوهای خارج از کشورمان کنسل شده است. البته این موضوع به وزارت ورزش و جوانان مربوط می‌شود که گفته‌اند اردوهای غیر ضروری را لغو کنید. وضعیت اقتصادی مملکت را می‌بینید که فرق یورو با تومان چقدر است. ولی ما قبلاً به کشور اتریش می‌رفتیم. امسال برف زود آمد و پیست هایمان برعکس سال‌های قبل زود باز شد به گونه‌ای که از شهریور ماه در اردو بودیم.

حقم را برای رفتن به المپیک خوردند

جعفری در مورد حاشیه‌هایی که قبل از اعزام به مسابقات جهانی پیش آمده بود و محمد کیادربندسری معتقد بود در آخرین مسابقه فیز (دارای امتیاز جهانی) تبانی شده است گفت: یک بار هم نشده کسانی که پشت سرم این چیزها را می‌گویند، رودررو این حرف‌ها رابزنند. من با همه آنها در اردو و هم اتاقی بودم، با هم نان و نمک خوردیم و نمی‌دانم چگونه این حرف‌ها را می‌زنند. نمی‌خواهم اسم ببرم اما در سال‌های قبل برای اینکه اسکی بازان امتیاز لازم برای حضور در مسابقات جهانی و حتی المپیک را بگیرند از خارج کشور ورزشکار می‌آوردند که آرام اسکی می‌کرد حتی خود مربی اسکی می‌پوشید و آرام مسابقه می‌داد تا بقیه امتیاز بگیرند.

او در این مورد افزود: قبلاً در مسابقاتی که در شمشک برگزار شد من نبودم اما مربی و یکی از بازیکن‌های تیم ملی آرام اسکی کردند تا اسکی باز دیگر اختلافش را با آنها کم کند. در نتیجه امتیاز ۱۹ را گرفت که در تاریخ ایران بی سابقه است و همین باعث شد تا خیلی از اسکی بازان به المپیک رفتند. در آن مسابقات حق من را برای المپیک رفتن خوردند.

جعفری در مورد مسابقه‌ای که بدون حضور محمد کیادربندسری برگزار شد بیان کرد: در این مسابقه کلاً پنج نفر بودیم و نیاز داشتیم که حداقل چهار نفر به خط پایان برسند تا رسمیت پیدا کند. علاوه بر این برای نفرات اول تا سوم هم جایزه نقدی در نظر گرفته بودند. پوریا ساوه شمشکی در دور اول مسابقه زمین خورد و نتوانست به خط پایان برسد و از آنجایی که از ناحیه مچ پا مشکل داشت تا دقایق آخر مشخص نشد می‌تواند به مسابقات جهانی اعزام شود یا نه. بعد از اینکه پوریا مصدوم شد آقای کلهر، سرمربی تیم ملی به ما گفت هر جور که شده باید تا خط پایان برسید که مسابقه رسمیت پیدا کند.

او در این مورد افزود: نیما بها و پویا ساوه شمشکی یکی‌شان از مسیر خارج شد اما برگشت و به خط پایان رسید و دیگری هم زمین خورد اما بلند شد و مسابقه را تا خط پایان ادامه داد. در نهایت من اول شدم و پوریا ساوه شمشکی و نیما بها هم به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

خود کیا دربندسری هم نمی‌داند چرا این حاشیه‌ها را ایجاد کرد

ملی پوش اسکی آلپاین ایران با بیان اینکه هرچند در این مسابقه اول شدم اما هنوز دو امتیاز با محمد کیادر بندسری فاصله داشتم ادامه داد: نمی‌دانم چرا او این حاشیه‌ها را ایجاد کرد. البته فکر می‌کنم خودش هم نمی‌داند. مگر سال ۲۰۱۳ که به مسابقات شمشک نرفتم و بازیکنان با هماهنگی هم امتیاز ۱۹ گرفتند، اعتراض کردم؟ امسال سرمربی به محمد گفته بود مسابقه است بیا به من هم زنگ زد که با وجود کارهای دانشگاهم شرکت کردم.
او در واکنش به این موضوع که محمد کیادربندسری بیان کرده بود اسکی بازان با هماهنگی همدیگر آرام اسکی کردند، گفت: این کار را کردند که من اول شوم؟ برادر برای برادر این کار را می‌کند؟ از کجا می‌دانستند که من اول می‌شوم؟ چرا برای پوریا ساوه شمشکی که در مجموع امتیازش بهتر از من بود چنین کاری نکردند؟
جعفری در پایان بیان کرد: تا به حال آزارم به کسی نرسیده است اما تا دلتان بخواهد بقیه اذیتم کرده‌اند. اما هیچ وقت به خودم اجازه ندادم پشت سر کسی که با هم در تمرین بودیم، حرف بزنم. نمی‌دانم بعداً چگونه می‌توانند به صورت من نگاه کنند. آنها را به خدا واگذار کردم تا جواب‌شان را بدهد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *