حضوری: کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی امسال خروجی مثبتی نداشت


محمد حضوری

یک متخصص تغذیه معتقد است: هنوز بحث تغذیه در بین تیم‌های ورزشی جدی گرفته نمی‌شود و کسانی در این زمینه ورود پیدا می‌کنند که متخصص تغذیه نیستند و تصور می‌کنند با تزریق یک مکمل غذایی می‌توانند عملکرد ورزشکاران را افزایش داده و مشکلات تغذیه‌ای آن را مرتفع کنند.

دکتر محمد حضوری در گفت‌وگو با سادس، با بیان اینکه هنوز حضور متخصصان تغذیه در تیم‌های ورزشی به معنای واقعی جایگاه خود را پیدا نکرده است، اظهار کرد: برای استفاده از متخصصین تغذیه در رقابت‌های مهمی همچون المپیک به نظر می‌رسد باید فرهنگسازی درستی انجام شود. البته در بعضی از مواقع مربیان تیم ملی اجازه ورود متخصصین تغذیه را به تیم نمی‌دهند و احساس خوبی نسبت به آن‌ها ندارند و این یک معضل است و باید اقدامی در این زمینه صورت بگیرد تا حد و حدود و وظایف هر مربی مشخص شود. البته در کشور ما بحث تغذیه ورزشی نوپاست و باید فرهنگسازی درستی در این زمینه انجام شود تا مربیان بدانند اگر یک متخصص تغذیه زمانی وارد تیم می‌شود تنها نقش کمک کننده در تیم دارد و به دنبال احراز جایگاه برای خود نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار در بهبود عملکرد ورزشکاران تغذیه است، خاطرنشان کرد: اگر ورزشکار حرفه‌ای از یک برنامه تغذیه خوب برخوردار نباشد، بعد از مدتی تبدیل به یک ورزشکار عادی می‌شود. متأسفانه در بعضی از فدراسیون‌ها کسانی به عنوان متخصص تغذیه ورود پیدا می‌کنند که دیدگاه چند جانبه دارند و به صورت تخصصی به بحث تغذیه نمی‌پردازند و همین امر سبب می‌شود تا بحث تغذیه به صورت جدی در فدراسیون‌ها دنبال نشود. تنها با تجویز مکمل غذایی یا تزریق دارو برای کاهش استرس ورزشکاران نمی‌توان عملکرد ورزشکار را افزایش داد. باید به بحث تغذیه تخصصی‌تر نگاه کرد تا نتایج آن را در ورزشکاران مشاهده کنیم.

حضوری اضافه کرد: حتی در برخی موارد دیده شده که همکاران متأسفانه در بخش فیزیولوژی ورزش در زمینه تغذیه ورزشی نیز در تیم‌های مختلف کار می‌کنند و توصیه‌هایی را در زمینه تغذیه به ورزشکاران ارائه می‌دهند، اما به نظر می‌رسد زمانی که بحث تغذیه در برنامه روزانه ورزشکار حائز اهمیت است، حضور یک متخصص تغذیه در این زمان کاملاً نقش آفرین است. شاید متخصص فیزیولوژی در برنامه قبل و بعد از تمرین پروتکل‌هایی را رعایت کند، اما در برنامه روزانه غذایی ورزشکار که کاهش بار تمرینی دارد، اینکه ورزشکار چه مواد غذایی را مصرف کند، بسیار مهم است و در این زمینه متخصصان فیزیولوژی ورزش نمی‌توانند ورزشکاران را به درستی پوشش خوبی دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با بیان اینکه در سال جاری فدراسیون پزشکی ورزشی برنامه خاصی در زمینه بحث تغذیه نداشته است، اظهار کرد: خوشحالم از اینکه فدراسیون پزشکی ورزشی در یک اقدام درست فردی را به عنوان سرپرست کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی انتخاب کرده که خود متخصص تغذیه است و قطعاً می‌تواند افق تازه‌ای را در بخش کمیته تغذیه فدراسیون ایجاد کند. البته در سال جاری متأسفانه کمیته تغذیه فدراسیون کاملاً بی‌برنامه بود و خروجی مثبتی نداشت.

حضوری در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه سال آینده کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو است و تیم‌ها خود را برای کسب سهمیه آماده می‌کنند، مسؤولین ورزش باید به کادر پزشکی اهمیت زیادی بدهد و سعی کند همراه تیم‌ها یک کادر پزشکی کامل در تورنمنت‌های مختلف حضور داشته باشد، نه اینکه کادر پزشکی را تنها به یک یا دو متخصص خلاصه کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *