اجازه خروج خاک‌های زیستی را از کشور ندهیم


برای تولید یک سانتی‌متر خاک، ۸۰۰ سال زمان نیاز است. خاک نه تنها بستری برای حفظ آب و غذا بلکه بستری برای متعادل نگه داشتن شرایط اقلیمی است. متولیان حفاظت از خاک نیز بارها تاکید کرده‌اند که خاک حتی از آب هم مهمتر است. با این وجود در کشور ما به خاک اهمیت چندانی داده نمی‌شود و سالانه ۱۶.۷ تن در هکتار خاک از دست می‌دهیم. در این بین اختلاف نظرهایی نیز درباره پدیده قاچاق خاک وجود دارد. در این راستا – معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها- ضمن اشاره به اهداف لایحه حفاظت از خاک تاکید کرد: دستگاه‌های مسئول باید نظارت کافی داشته باشند و نگذارند که خاک‌های زیستی از کشور خارج شود.

علی خادم آستانه در گفت و گو با سادس، با بیان اینکه خاک حاصل هوازدگی سنگ‌های بستر طبیعت است که طی سال‌های متمادی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بخشی از خاک دارای مواد آلی و معدنی است که از آن به عنوان خاک زیستی یاد می‌شود که ارزش اکولوژیک دارد و گیاه می‌تواند در آن رشد کند. خاک‌های مزارع و مراتع جزو این خاک هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خاک‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: لایه‌های رویی خاک، لایه حیاتی آن است که میکروارگانیسم‌ها در آن بیشترین فعالیت را دارند. حفاظت از این خاک‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه دسته‌ای دیگر از خاک‌ها، خاک‌های معدنی یا صنعتی هستند، گفت: در این نوع از خاک مواد آلی و میکروارگانیسمی فعالیت ندارند. خاک معدنی در کارخانه‌ها تبدیل به سیمان، کاشی یا سرامیک می‌شوند.

خادم آستانه ادامه داد: برداشت از خاک‌های زیستی بسته به نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها است اما برای برداشت خاک‌های معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اداره منابع طبیعی استعلام می‌کند و منابع طبیعی پس از بررسی محدوده‌ای که وزارت صنعت استعلام کرده است، پاسخ موافق یا مخالف خود را اعلام می‌کند.

معاون دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها درباره لایحه حفاظت از خاک که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار کرد: این لایحه، لایحه جامعی است که با همکاری بخش‌های مختلف تهیه شده است و هدف اصلی آن حفظ خاک‌هایی است که دارای ارزش زیستی هستند.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه حفاظت از خاک، صادرات خاک به ویژه خاک‌های زیستی ممنوع اعلام شده است، تصریح کرد: قاچاق نیز بحث جدا و متفاوتی دارد. درباره قاچاق خاک دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه‌های امنیتی و مسئولان بخش صادرات و گمرک نیز مسئولیت دارند.

خادم آستانه در پایان با اشاره به اینکه گزارش‌های جسته گریخته‌ای مبنی بر قاچاق خاک‌های زیستی داشتیم، گفت: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسی‌های خود اعلام کرد که این گزارش‌ها در ارتباط با خاک‌های معدنی و صنعتی بوده است. دستگاه‌های مسئول باید نظارت کافی داشته باشند و اجازه خروج خاک‌های زیستی از کشور را ندهند چرا که خاک حتی از آب نیز مهمتر است و نباید خاک کشور را به این سادگی از دست بدهیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *