سلبریتی‌ها در دام مدعیان "ضمانت امنیت فضای مجازی"

محمد سیدی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به اینکه هکرها یا همان دزدهای کامپیوتری عمدتاً از دو روش فنی و مهندسی اجتماعی به صورت غیر مجاز به نرم افزار، صفحات اجتماعی و… افراد وارد شده و به اصطلاح آن را هک می‌کنند، گفت: هک کردن به کمک “مهندسی اجتماعی” یعنی هکر با به دست آوردن اطلاعاتی مثل مشخصات فردی و علایق فرد که از طریق دنبال کردن صفحات مجازی فرد مورد نظر به دست می‌آورد، اطلاعات او را حدس می‌زند وارد حساب کاربری اش می‌شود. یکی دیگر از شیوه‌های هک کردن نیز شیوه”فنی” است که کاربران معمولی می‌توانند با نصب آنتی ویروس‌ها٬ بروز رسانی os و همچنین مرورگر خود احتمال هک شدن سیستم را کاهش دهد.

این کارشناس امنیت فضای مجازی با اشاره به آمار بالای رخنه به کارت‌های عضوهای شتاب تاکید کرد: اگر بدون اطلاع شهروندان برداشتی هر چند ناچیز از حساب بانکی‌شان انجام شد، آنها باید فوراً از طریق تماس با شماره‌های امداد بانک یا مراجعه حضوری اقدام به مسدود کردن حساب‌های بانکی خود کنند، چرا که این نشان دهنده دسترسی به اطلاعات کارت بانکی است و به احتمال زیاد در آینده نیز امکان برداشت غیرمجاز از آن وجود خواهد داشت.

سیدی با اشاره به کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری نیز، گفت: این دسته از کلاهبرداری‌ها به چند شیوه انجام می‌شود که یکی از آن‌ها فیشینگ است که با درست کردن url جعلی از افراد کلاهبرداری می‌کنند. برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های مالی توصیه می‌شود که شهروندان هنگامی که قصد خریدهای اینترنتی دارند، از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند. در حال حاضر برخی بانک‌ها نرم افزاری را در دسترس قرار داده‌اند که رمزهای یکبار مصرف تولید می‌کند که پس از ۶۰ ثانیه به صورت خودکار رمز تغییر و رمز جدیدی تولید می‌شود بنابراین امنیت کاربران تا حد مطلوبی ارتقا پیدا می‌کنند که با پیگیری‌های انجام شده از سوی نهادهایی چون پلیس فتا بناست این رمزها گسترش نیز پیدا کند.

این کارشناس امنیت فضای مجازی با اشاره به کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری نیز گفت: این دسته از کلاهبرداری‌ها به چند شیوه انجام می‌شود که یکی از آن‌ها فیشینگ است که با درست کردن url (http//www) جعلی از افراد کلاهبرداری می‌کنند. برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های مالی توصیه می‌شود همانطور که اشاره کردم شهروندان هنگامی که قصد انجام خریدهای اینترنتی را دارند، از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شغل کاذبی تحت عنوان «تضمینگر امنیت در فضای مجازی» شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر افرادی در صفحات مجازی مثال اینستاگرام فعالیت می‌کنند که ادعا دارند می‌توانند امنیت صفحات مجازی را تضمین کنند، حتی برخی چهره‌های ورزشی و هنری نیز ادعا می‌کنند که این افراد امنیت صفحات آن‌ها را ارتقا داده‌اند، این افراد اغلب پسورد سختی برای حساب‌های کاربری انتخاب می‌کنند و از طریق تأیید دو مرحله‌ای صفحه، امنیت آن را افزایش می‌دهند، تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام بسیار ساده است و هر فرد نیز می‌تواند آن را انجام دهد در حالی که افرادی که ادعا می‌کنند می‌توانند امنیت صفحه‌ها را تضمین کنند و با این کار مبلغ قابل توجهی پول دریافت می‌کنند و در واقع از بی اطلاعی افراد سوءاستفاده کرده‌اند. ضمن اینکه باید این احتمال را هم در نظر بگیریم که خود این فرد هم می‌تواند در آینده اقدام به باج‌گیری از چهره‌های مشهوری که به وی اعتماد کرده‌اند، بکند، چرا که تمام اطلاعات صفحات مجازی آنان را در اختیار دارد.

این کارشناس امنیت فضای مجازی ادامه داد: با تأیید دو مرحله‌ای صفحات در فضای مجازی احتمال هک شدن به شدت کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه کمپانی‌هایی مثل توئیتر و اینستاگرام به شدت حافظ امنیت کاربران خود هستند و نیازی به چنین افرادی نیست، مگر اینکه عده‌ای بخواهند پول اضافی پرداخت کنند.

سیدی با تاکید بر اینکه عمده سوءاستفاده‌های مالی و کلاهبرداری‌ها در بستر کم اطلاعی و اعتماد سریع شهروندان رخ می‌دهد، گفت: لازم است شهروندان دانش و آگاهی خود را در مورد قوانین و امنیت فضای مجازی و نرم افزارهای مختلف و شبکه‌های اجتماعی ارتقا دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *