رویکرد انتقادی به مسائل و مشکلات جامعه داریم

به گزارش سادس به نقل از صبح نو مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان، به تهیه‌کنندگی آقای محمدرضا صباحی است که در 26‌قسمت 15‌دقیقه‌ای تولید شده است. به بهانه پخش این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی با تهیه‌کننده این برنامه داشتیم.

از چه زمانی و با چه کاری فعالیت خود را شروع کردید؟
گروه رسانه‌ای صبح مشکات در سال‌95 با همکاری و شراکت دو نفر از دوستان بنده، آقایان حسین قاسمی و امیرحسین دُربهانی تأسیس شد. در آغاز کار هر کدام از ما، مسوولیت بخشی از حلقه نخست تولید، یعنی تهیه‌کنندگی، تأمین محتوا و کارگردانی را بر‌عهده گرفتیم. از ابتدای فعالیت مجموعه تا دوره‌ای که با تولید برنامه «چیز خاصی نیست» آغاز شده، تولیدات بیشتر بر مستندسازی متمرکز بوده است. از آغاز فعالیت مجموعه، توسط ما بیش از 250مستند کوتاه و بلند برای نشر در فضای مجازی و همچنین برای نهادها و ارگان‌ها تولید شده است. از ابتدای سال‌97 تهیه و تولید برنامه‌های طنز در دستور کار مجموعه قرار گرفت. تولید برنامه «توییتشر» و انتشار در آپارات و شبکه‌های اجتماعی از جمله طرح‌هایی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در برنامه «توییتشر» مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد انتقاد قرار می‌گرفت. استقبال از این برنامه موجب شد ایده ساخت برنامه «چیز خاصی نیست» نیز مطرح شود؛ برنامه‌ای که هم‌اکنون از شبکه سوم سیما در روزهای فرد پخش می‌شود.

ویژگی و هدف برنامه «چیز خاصی نیست» چیست؟
برنامه چیز خاصی نیست یک طنز مونولوگ است. در این برنامه از آیتم‌های نمایشی برای انتقال بهتر موضوعات و ایجاد موقعیت‌های طنز استفاده می‌شود. تلاش تیم تولید «چیز خاصی نیست» بر این بوده که با سرعت دادن به ریتم برنامه، اضافه کردن آیتم‌های انیمیشن، موشن‌گرافیک و طراحی صحنه متفاوت، مخاطبانی را که اخبار و اطلاعات خود را از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دریافت می‌کنند، جذب کند. «چیز خاصی نیست» یک رویکرد انتقادی دارد، به همین خاطر با توجه به ملاحظات مرتبط با این رویکرد، چالش‌های زیادی پیش روی نویسندگان برنامه قرار دارد. «خانه تولیدات جوان» با حمایت از برنامه تا حدود زیادی به تیم تهیه ابتکار عمل داده تا بر چالش‌های موجود غلبه کند و برنامه‌ای را روی آنتن ببرد که با زبانی طنز، به انتقاد از مسائل روز جامعه می‌پردازد. همین موضوع نشان می‌دهد شجاعت مدیران و کنار گذاشتن برخی محافظه‌کاری‌ها اقبال مخاطبان را به همراه خواهد داشت.

موضوعات برنامه را چگونه انتخاب می‌کنید و نقش طنز در این برنامه چیست؟
تجربه تولید «توییتشر» به ما نشان داد برای بهتر شدن محتوا، باید از اتاق فکر و نظر جمعی استفاده کرد. در حال حاضر اتاق فکر برنامه از 17‌نفر تشکیل شده است که به تناسب موضوعات مختلف، در تولید محتوای برنامه حضور پیدا می‌کنند.

«خانه تولیدات جوان» در ساخت این برنامه چه نقشی ایفا می‌کند؟
اساساً اگر خانه تولیدات جوان نبود، امکان تولید برنامه طنز اینچنینی فراهم نمی‌شد. این مرکز از نظر مادی و معنوی به تیم تولید برنامه کمک کرد و حداقل‌های لازم برای تولید مجموعه را فراهم کرد. حمایت‌های معنوی خانه تولیدات جوان نیز باعث شد جوان‌هایی که بیشتر در فضای مجازی حضور داشتند، به رسانه ملی اقبال بیشتری پیدا کنند. این رویکرد سازمان صدا‌و‌سیما عرصه را برای فعالیت جدی و حرفه‌ای جوانان هموار می‌کند و بدون شک ثمرات زیادی به دنبال دارد. جوان‌گرایی هم مخاطبان جوان را جذب می‌کند، هم نسلی از برنامه‌سازان را برای حضور جدی‌تر در تولیدات سازمان پرورش می‌دهد و هم موضوعات روز جامعه را به چالش می‌کشد.

آینده برنامه «چیز خاصی نیست» را چگونه می‌بینید؟
اعتقاد دارم اگر حمایت مادی و معنوی مناسب از برنامه «چیز خاصی نیست» صورت پذیرد، این برنامه می‌تواند با تحول مثبت در محتوا و ساختار، به یکی از پر‌مخاطب‌ترین و تأثیرگذارترین برنامه‌های شبکه سه سیما تبدیل شود. در مقابل اگر حمایت‌ها مناسب نباشد، با توجه به جوان بودن تیم تولید این اثر و رویکرد خاصی که به موضوعات دارد، این برنامه نمی‌تواند بیشتر از یک فصل مهمان خانه‌های مردم باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *