پورسعید: پژوهش‌های کاذب و ساختگی پایه و اساس علمی ندارند


هفته پژوهش

یک متخصص پزشکی ورزشی معتقد است: برخی پژوهش‌هایی که استفاده کاربردی از آن نمی‌شود و در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد، پایه و اساس علمی ندارند.

دکتر مهرشاد پورسعید در گفت وگو با سادس، افزود: امروزه در دنیا پایه‌های علمی براساس پژوهش‌هایی است که صورت می‌گیرد و هیچ علمی بدون انجام کار پژوهشی مفهومی ندارد. برخلاف تصور خیلی‌ها که می‌گویند کارهای پژوهشی بدون هیچ استفاده بهینه‌ای در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند من معتقدم این طور نیست و اگر امروز شاهد تکنولوژیها و فناوریهای نوینی در ورزش کشور هستیم به خاطر این است که پژوهشی پیرامون آن انجام شده، البته پژوهش‌هایی که پایه و اساس علمی دارند، نه پژوهش‌هایی که کاذب و ساختگی هستند.

وی گفت: برای این که یک پژوهش به محصول تبدیل شود باید فرایند طولانی مدتی را طی کند. به عنوان نمونه؛ زمانی که فرضیه‌ای مطرح می‌شود باید چندین بار و طی فواصل زمانی مشخصی پیرامون آن کارهای پژوهشی صورت بگیرد تا به محصول تبدیل شود. مکمل‌های مورد استفاده در ورزش، لباسهایی که برای فوتبالیست‌ها طراحی می‌شود، کف‌پوش‌ها، تولید زمین چمن و… همه این‌ها حاصل کارهای پژوهشی است که به نتیجه رسیده‌اند. بنابراین پژوهش نه تنها در ورزش بلکه در تولید تمام محصولات علمی حرف اول را می‌زند و بدون انجام کارهای پژوهشی نمی‌توان به دستاوردهای مثبتی دست یافت.

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: اگر پژوهش براساس اصول علمی و منطقی صورت بگیرد ماندگار و نتیجه‌بخش خواهد بود. اگر پژوهشی را می‌بینیم که استفاده بهینه‌ای از آن صورت نمی‌گیرد و به اعتقاد بعضی‌ها در کتابخانه‌ها در حال خاک خوردن هستند به خاطر این است که مورد سوءاستفاده قرار گرفتند و ساختگی هستند. پژوهشی که مبنای علمی داشته باشند، امکان ندارد مورد استفاده قرار نگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌بینید هفته و یا روزی را به مناسبت‌های مختلفی نام‌گذاری می‌کنند، به خاطر این است که مورد ظلم واقع شدند و چون توجهی به آنها نمی‌شود با نام‌گذاری مناسبت‌هایی به نام آنها سعی می‌کنند در آن هفته و یا روز مورد توجه قرار بگیرند و سپس بعد از پایان آن هفته به فراموشی سپرده می‌شوند و این جای تاسف دارد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *