ضرورت تدوین کتاب‌های درسی خلاقیت‌محور


سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه پژوهش در آموزش و پرورش با پژوهش در سایر مراکز علمی متفاوت است، گفت: قرار نیست در آموزش و پرورش تولید علم کنیم بلکه باید فرایند یادگیری و یاددهی را به دانش آموزان آموزش دهیم.

به گزارش سادس، حیدر تورانی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی با بیان اینکه در مورد اهمیت و ضرورت پژوهش در تعالیم و آموزه‌هایمان کم نداریم،اظهارکرد: در تعالیم دینی طلب علم یک وظیفه است و یادگیری باید مدام العمر باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش در آموزش و پرورش با پژوهش در سایر مراکز علمی متفاوت است، گفت: قرار نیست در آموزش و پرورش تولید علم کنیم بلکه باید فرایند یادگیری و یاددهی را به دانش آموزان آموزش دهیم یعنی اینکه کودکان از پیش دبستانی تا دانشگاه عشق به یادگیری داشته باشند، لذت ببرند، اعتماد به نفس داشته باشند و احساس کنجکاوی کنند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این موارد باید وارد کتاب‌های درسی و محتواهای آموزشی شوند، اظهار کرد: یعنی باید کتاب‌ها را مساله محور و خلاقیت محور بنویسیم و دانش آموزان آموختن برای زیستن را بیاموزند. در سایر محتواهای درسی و پژوهشی نیز باید این رویکرد جاری باشد. این موارد همچنین باید وارد روش‌های درسی و باور معلمان نیز شود.

تورانی با انتقاد از نبود مثبت اندیشی در جامعه گفت: این مشکل یک چالش جهانی است اما نباید مشکل جهانی را به استخدام خودمان دربیاوریم. الان در دنیا بحث خلاقیت و یادگیری مطرح است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه دانش‌آموزان حاضر در جشنواره امروز روش مواجهه با مشکل را یاد گرفته‌اند، اظهار کرد: دانش‌آموزان با مواجهه با مسائل نباید دست و پایشان را گم کنند و به سراغ والدین یا حل المسائل بروند. مدیران مدارس باید تلاش کنند این نگاه را در مدارس جاری کنند، یعنی بچه‌ها باید طوری بار بیایند که وقتی وارد آموزش عالی می‌شوند «ارزش» خلق کنند.

تورانی با اشاره به اینکه ما در کشور نیاز به کارآفرین داریم، تصریح کرد: این افراد سرشار از خلاقیت هستند و به ما نشان می‌دهند که ما می‌توانیم. در اجرای این امر نیز مدیران مدارس و معلمان باید کمک کنند.

وی تاکید کرد: پژوهش در مدارس به معنای رشد فرهنگ پژوهیدن و رشد شاخص‌های قابلیت مثل اعتماد به نفس، شوق مطالعه، همکاری، حل مساله و …است.

پژوهش در وزارت آموزش و پرورش جایگاه بسیار مهمی دارد

به گزارش سادس، فرهاد کریمی – دبیر جشنواره پژوهش و فناوری – در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانش آموزی گفت: امروز شاهد بالندگی و شکوه دانش‌آموزان هستیم.  نخستین روز از هفته پژوهش به نخستین برنامه ستاد پژوهش و برنامه ریزی کشور اختصاص دارد که متعلق به آموزش و پرورش است و از دانش آموزان پژوهشگر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با استفاده از دیدگاه‌های دانش آموزان زمینه‌های رشد در کشور ایجاد شود،اظهارکرد: ما به خود می بالیم که چنین نوباوگان و جوانان دانشمندی داریم. در این جلسه دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و متوسطه – که صاحبان طرح‌های پژوهشی، ساخت، ابتکار و اختراع هستند – معرفی خواهند شد و از آنها از سوی اشخاص برتر در کشور تقدیر به عمل خواهد آمد.

کریمی از تقدیر از دانش آموزان دوره ابتدایی برای اولین بار خبر داد و اظهار کرد: از دانش آموزان ابتدایی که دارای آثار مهم در حوزه ادبیات و شعر هستند، تقدیر می‌شود. این جلسه پیام‌های مهمی مثل تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور مخصوصاً جوانان و نوجوانان کشور دارد تا بتوان با تکیه بر نیروی سرشار  جوانان عزیز ایران را بسازیم.

دبیر جشنواره پژوهش و فناوری با بیان اینمه امسال از ۲۸  اثر در چهار دوره تحصیلی تقدیر می‌شود، تصریح کرد: باید پژوهش در مدرسه را جدی بگیریم. راه پژوهش از مدرسه می گذرد، مدارس هستند که می‌توانند تفکر تفکر و پژوهش را به دانش آموز آموزش دهند.

کریمی افزود: ستاد پژوهش فناوری آموزش و پرورش امسال با جدیت تشکیل شد چراکه در وزارت آموزش و پرورش پژوهش به جایگاه بسیار مهمی دارد. نخستین پژوهش ما به صورت رسمی از سال ۷۴ شروع شد و ما آموزش و پرورش شورای تحقیقات داشتیم.

وی در پایان اظهارکرد: تولید ملی در آموزش پرورش یعنی به کار گرفتن پژوهش.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *