در فصل سرد با حیات‌وحش چگونه رفتار کنیم؟

محمد کرمی در گفت و گو با سادس با بیان اینکه در فصل سرد سال باید با حیات‌وحش مهربان‌تر بود، اظهار کرد: به دلیل سرمای هوا در ارتفاعات و مراتع ممکن است که برخی وحوش برای پیدا کردن غذا به مناطق پایین‌تر و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی یا مناطق مسکونی نزدیک شوند. شهروندان باید توجه داشته باشند که پیش از همه چیز باید از گرفتن و یا آزار و اذیت آن‌ها خودداری کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ادامه داد: در واقع حیات‌وحش برای تغذیه از پوشش گیاهی خشک شده و باقی‌مانده محصولات کشاورزی به سمت پایین حرکت می‌کند بنابراین مردم از غذا دادن به آن‌ها به‌صورت دستی خودداری کنند چرا که این کار سبب می‌شود حیوان از حالت وحشی خارج شود و چنین وضعیتی برای حیوانی که در ارتفاعات زندگی می‌کند اصلا خوب نیست.

کرمی با اشاره به اینکه محیط زیست مجبور است که در برخی نقاط تغذیه دستی را انجام دهد، تصریح کرد: به دلیل گسترش فضاهای شهری و از بین رفتن زیستگاه‌های حیات‌وحش، محل زندگی حیوانات کم وسعت شده است و ظرفیت کافی برای تغذیه همه آن‌ها وجود ندارد همچنین در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا غذا سخت‌تر پیدا می‌شود. برای مثال در منطقه حفاظت شده ورجین مجبور هستیم برای اینکه جلوی ورود حیوان به مناطق شهری را بگیریم با علوفه دستی تغذیه‌رسانی کنیم تا از ورود آن‌ها به جاده‌ها و مناطق شهری و تلف شدن حیات‌وحش را بگیریم.

وی در ادامه درباره غذا دادن به حیوانات شهری گفت: هر حیوانی غذای مخصوص به خود را دارد و نمی‌توانیم باقی مانده غذا خود را برای هر حیوانی بریزیم. تغذیه نامناسب حیوانات شهری می‌تواند حتی سبب از بین رفتن آن‌ها شود.

کرمی در پایان گفت: سیستم گوارش حیوانات حساس است و اگر واقعا می‌خواهیم به آن‌ها در فصل سرد کمک کنیم باید غذای مناسب به خودشان را در اختیارشان قرار دهیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *