از نمایش خودروی مصدق تا بزرگترین آلبوم‌خانه جهان در تهران


تهرانگردان در اولین تهرانگردی شهریورماهی خود به بررسی غدیر پرداختند.

به گزارش سادس، احمد مسجدجامعی صبح امروز به همراه تیم تهرانگردی که با موضوع غدیر برگزار شد با حضور در یک کافه قدیمی در باغ موزه قصر، تهرانگردی شهریور ماهی خود را آغاز کرد و با حضور در جمع خبرنگاران گفت: کافه، از ثمرات مشروطه خواهان است. به گونه‌ای که دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی به خصوص فرانسه حضور داشتند، از کافه‌های دیگر کشورها الگوبرداری کرده و در ایران نیز کافه ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۷ قانونی در راستای ساماندهی این صنف راه‌اندازی شد گفت: نکته قابل تامل این است که نقش‌های شاهنامه که در آن زمان در قهوه‌خانه‌ها باب بوده است، ممنوع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کافه که در باغ موزه قصر قرار دارد می‌توانیم عکسی که متعلق به امیرکبیر است را مشاهده کنیم گفت: بسیاری از تصاویر را منتسب به امیرکبیر می‌دانند اما براساس اسناد و مدارک موجود تنها دو تصویر از چهره واقعی امیرکبیر وجود دارد که یکی از آنها در این کافه است.

مسجد جامعی با بیان اینکه این کافه بازسازی شده یک کافه قدیمی معروف در میدان بهارستان است که پاتوق مشروطه خواهان بوده گفت: همچنین در این کافه مجسمه سازنده فیلم آبی و رابی که در سال ۱۳۰۹ در لوکیشن کافه فیلمبرداری شده است را نیز قرار دادند اما نکته قابل توجه درمورد این کافه این است که یک تابلوی نقاشی به دست استاد مدبر در مورد جنگ خیبر وجود دارد که بسیار باارزش است.

وی افزود: نکته قابل توجه در این کافه واقع در باغ موزه قصر این است که خودروی دکتر مصدق در این کافه قرار دارد به گونه‌ای که بعد از کودتای ۲۸ مرداد راننده دکتر مصدق خودروی او را به کرج برده و پنهان می‌کند و بعد از انقلاب این خودرو کشف می‌شود اما دو سال مرمت آن طول می‌کشد و حالا در باغ موزه قصر قرار دارد.

وی در ادامه به کاخ گلستان رفت و از مخزن تصاویر و نوشته‌های خطی بازدید کرد و گفت: در مخزن کاخ گلستان آثار خوشنویسی توسط علما و هنرمندان بزرگ ایران قرار دارد که مجموعه‌ای نفیس است.

وی با بیان اینکه مخزن عکس کاخ گلستان دومین آلبوم‌خانه دنیا است گفت: ۶۱ هزار قطعه عکس در این مخزن قرار دارد و همچنین امروز از قدیمی‌ترین آلبوم موجود که مربوط به ۱۴۰ سال قبل است نیز بازدید کردیم چراکه این آلبوم متعلق به ملک قاسم میرزا بوده است.

وی در ادامه افزود: آثار باستانی ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد و بنا به گفته مسئولان بیش از ۱۸۰ هزار نفر از آثار ایران بازدید کردند و حالا می‌خواهیم همان گنجینه‌ای که در فرانسه به نمایش گذاشته شد نیز از روز چهارشنبه هفته جاری در موزه مردم شناسی کاخ گلستان در معرض دید عموم قرار گیرد که قطعا از این مهم استقبال می‌شود.

به گزارش سادس، در ادامه تهرانگردان از خانه علامه آملی که در منطقه ۱۱ قرار دارد بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: براساس اسناد از سال ۱۳۴۰ این خانه در اختیار شیخ محمدعلی آملی که امام جماعت مسجد مجد بود قرار دارد.

وی با بیان اینکه از شاگردان این علامه می‌توان به آقایان جوادی آملی و آملی لاریجانی اشاره کرد گفت: شیخ آملی هم اهل حکمت و هم مدرس فقه بود و در زمان خود بسیار مشهور بوده است.

وی با بیان اینکه جالب است بدانید هنگامی که برای پیگیری حادثه آتش سوزی مسجد ساری به آنجا رفته بودم مسئولان استانی پیگیر احیای خانه شیخ علامه آملی بودند و این در حالی است که متاسفانه بی توجهی وارثان سبب شده بود که این خانه به پاتوق معتادان بدل شود و حالا همسایه‌ها می‌گویند که خودشان پول روی هم گذاشته و نرده آهنی جلوی در این خانه قرار داده‌اند تا حداقل معتادان به این خانه نیایند هرچند که خوشبختانه شهرداری منطقه ۱۱ در نظر دارد طی جلسه‌ای با وارثان این خانه موضوع این ملک را تعیین تکلیف کنند.

در ادامه تهرانگردان به خیابان ۳۰ تیر رفته و مسجدجامعی با بیان اینکه از حدود سه سال پیش طرح ایجاد حیات شبانه در منطقه ۳۰ تیر استارت خورد گفت: خیابان ۳۰ تیر یکی از مهمترین خیابان‌های تاریخی پایتخت است که به خیابان ادیان نیز شهرت دارد و هنگامی که شهرداری درصدد بهسازی این خیابان بود و کف خیابان را کند متوجه شد که در زیر خیابان سنگ فرش بوده است و به همین دلیل این خیابان را مجددا سنگ فرش کرد و در راستای احیای زندگی شبانه نیز ون کافه‌ها و کانکس‌های تهیه و توزیع غذا در این خیابان مستقر شدند.

وی با بیان اینکه تجربه ۳۰ تیر یک تجربه موفق بود گفت: بعد از پیاده راه ۱۷ شهریور همه نگران تجربه‌ای بد بودند اما خیابان ۳۰ تیر یک تجربه موفق است و طی دو سال اخیر که کانکس‌های غذا نیز در اینجا مستقر شدند توانستند به یک بلوغ رسیده و مشکلات نیز در طول زمان مرتفع شد.

وی با بیان اینکه این خیابان به یک پاتوق تبدیل شده به گونه‌ای که شهرداری منطقه عنوان کرده است که میزان مراجعه مردم نسبت به سال اول ۴۰ برابر شده است گفت: با این حال برای آنکه خیابان وضعیت بهتری داشته باشد باید مسایل زیرساختی همچون سرویس بهداشتی،‌ آب آشامیدنی و … فراهم شود که باید مسئولان مربوطه این مهم را در راستای رفاه بیشتر شهروندان انجام دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *